Coronavirus: fiscale maatregelen voor werkgevers

article image Van 
99795

Onder meer voor de betaling van de bedrijfsvoorheffing genieten werkgevers tijdelijk een automatisch betalingsuitstel. Op aanvraag kan de FOD Financiën een door de coronacrisis getroffen werkgever tevens bijkomende fiscale steunmaatregelen toekennen.

1. Automatisch betalingsuitstel bedrijfsvoorheffing

Na initieel verwarrende berichtgeving is de kogel door de kerk. Alle werkgevers genieten automatisch een tijdelijk betalingsuitstel van de bedrijfsvoorheffing ten belope van twee maanden. Meer specifiek gelden volgend afwijkende betalingsdata:

  1. Voor de ondernemingen die de bedrijfsvoorheffing op kwartaalbasis aangeven

Betaling voor de periode van:

Normale betaaltermijn:

Nieuwe betaaltermijn:

de kwartaalaangifte 1e kw 2020

15 april 2020

15 juni 2020

 

  1. Voor de ondernemingen die de bedrijfsvoorheffing op maandbasis aangeven
    ((*) = update dd. 15/4/2020 [link])

Betaling voor de periode van:

Normale betaaltermijn:

Nieuwe betaaltermijn:

de maandaangifte februari 2020

15 maart 2020

13 mei 2020

de maandaangifte maart 2020

15 april 2020

15 juni 2020

de maandaangifte april 2020 (*)

15 mei 2020 (*)

15 juli 2020 (*)

 

Dit betalingsuitstel geldt automatisch en voor alle werkgevers, dus ook voor werkgevers die niet getroffen zijn door de coronacrisis.

Group S paste inmiddels de data aan waarop domiciliëringsopdrachten zullen worden aangeboden. Hiervoor moeten klanten bijgevolg niets meer ondernemen.

Ter volledigheid: ook voor de vennootschapsbelasting, de personenbelasting, de rechtspersonenbelasting en de belasting niet-inwoners genieten men een automatisch betalingsuitstel. Idem dito voor de btw(-aangiften). Meer informatie ter zake vindt men terug op de website van de FOD Financiën [link].

 

2. Op aanvraag: bijkomend fiscale maatregelen

Ondernemingen die omwille van de coronacrisis hinder ondervinden, kunnen nog bijkomende steunmaatregelen vragen aan de FOD Financiën. Deze bijkomende steunmaatregelen worden niet toegekend in geval van moeilijkheden die los staan van de coronacrisis.
Daarenboven zal ze ingetrokken worden ingeval de modaliteiten van de maatregel niet nageleefd worden, of in geval van een collectieve insolventieprocedure (faillissement, gerechtelijke reorganisatie…).
Enkel natuurlijke personen of rechtspersonen met een ondernemingsnummer (KBO-nummer) komen in aanmerking.

De aanvraag hiertoe moet gebeuren tegen uiterlijk 30 juni 2020.Update d.d. 10/6/2020: De FOD Financiën maakte bekend dat deze aanvraagtermijn verlengd wordt tot 31 december 2020.
De onderneming kunnen de volgende maatregelen aanvragen: een afbetalingsplan, een vrijstelling van nalatigheidsintresten en/of een kwijtschelden van boetes wegens niet-betaling. En dit voor de volgende fiscale schulden:

  • bedrijfsvoorheffing
  • btw
  • personenbelasting
  • vennootschapsbelasting
  • rechtspersonenbelasting
     

Voor elk van deze schulden moet een aparte aanvraag ingediend worden. Elke aanvraag kan wel betrekking hebben op meerdere steunmaatregelen.
De aanvraagprocedure wordt verder beschreven op de website van de FOD Financiën [link].

Binnen de 30 dagen, gerekend vanaf de aanvraag, ontvangt de werkgever een beslissing van de FOD.

 

3. Bureauvergoeding thuiswerk: versnelde procedure voor een fiscale ruling

Onder bepaalde voorwaarden aanvaardt de RSZ een forfaitaire onkostenvergoeding van maximaal 126,94 euro/maand voor werknemers die op structurele en regelmatige basis een deel van hun arbeidstijd thuis presteren. Dit ter dekking van de kosten voor o.m. verwarming, elektriciteit en klein bureaugereedschap. De concrete voorwaarden vindt u in de onderrichtingen van de RSZ [link].

Vooralsnog aanvaardt de fiscus deze forfaitaire onkostenvergoeding niet zonder meer. Wie voorafgaandelijke fiscale rechtszekerheid wilt verkrijgen, moet bij de Dienst Voorafgaandelijke Beslissingen (DVB) een ‘fiscale ruling’ vragen.
Specifiek voor het telewerk ingevolge de coronacrisis stelde de DVB een aanvraagformulier op om zo’n fiscale ruling te bekomen. Normaliter zal de DVB instemmen ingeval dit model aangewend wordt. Uiteraard moeten werkgevers de modaliteiten zoals beschreven in de aanvraag nauwgezet respecteren.

Het model vindt u hier: [link]. De Dienst Voorafgaandelijk Beslissingen nodigt uit om de aanvragen per email over te maken (dvbsda@minfin.fed.be).

Ter volledigheid: ingeval van telewerk op regelmatige basis aanvaarden zowel de RSZ én de fiscus twee andere forfaitaire kostenregelingen. Het betreffen:

  • een forfaitaire onkostenvergoeding van 20 euro per maand indien de werknemers zijn eigen internetverbinding gebruikt;
  • een forfaitaire onkostenvergoeding van eveneens 20 euro per maand indien de werknemer zijn eigen computer dient te gebruiken.

De RSZ aanvaardt ze enkel voor zover de werknemer regelmatig zijn eigen internetverbinding en/of eigen computer gebruikt voor professionele doeleinden.

Vanzelfsprekend mogen al deze kostenvergoedingen enkel toegekend worden indien de werkgever op geen andere wijze tussenkomt in de betrokken kosten.

De wetgeving verplicht werkgevers niet om bovenvermelde kostenvergoedingen toe te kennen. In principe beschikken werkgever en werknemer over de vrijheid om hierover onderling afspraken te maken, die zelfs kunnen voorzien in geen enkele werkgeverstussenkomst.