Einde verplicht telewerk: hoe telewerk op vrijwillige basis invoeren?

article image Van 

Vanaf 27 juni 2021 is telewerk niet meer verplicht, maar sterk aanbevolen. Overtuigd door de positieve ervaringen met telewerk, willen bepaalde werkgevers deze vorm van werken misschien permanent maken door structureel telewerk in te voeren. We geven hierna de stand van zaken.

1. Wat is telewerk?

Telewerk is een vorm van arbeidsorganisatie waarbij, met gebruikmaking van informatietechnologie, werkzaamheden die ook op de bedrijfslocatie zouden kunnen worden uitgevoerd, buiten die bedrijfslocatie worden uitgevoerd.

Men onderscheidt twee vormen van telewerk: structureel telewerk en occasioneel telewerk.

Structureel telewerk wordt geregeld door de cao nr. 85. Het betreft telewerk dat constant, regelmatig en permanent wordt uitgevoerd. Zo is er sprake van regelmatig telewerk wanneer wordt overeengekomen dat uw werknemer 3 dagen per week thuis werkt. Deze vorm van organisatie bestaat misschien al in uw onderneming.

Occasioneel telewerk wordt geregeld door de wet van 5 maart 2017 betreffende werkbaar en wendbaar werk. Het betreft uitzonderlijk telewerk. Werknemers kunnen namelijk vragen om occasioneel telewerk te verrichten om persoonlijke redenen (bv. doktersbezoek) of in geval van overmacht, namelijk een onvoorziene situatie onafhankelijk van hun wil.

Dit artikel handelt enkel over structureel telewerk. Voor wat betreft occasioneel telewerk verwijzen we u naar ons vorig artikel. 

2. Hoe telewerk invoeren in uw onderneming?

Telewerk wordt op vrijwillige basis uitgevoerd. De werkgever kan het niet verplichten.

Als beide partijen akkoord gaan, moeten ze verplicht een geschrift opstellen waarin met name de volgende elementen worden vermeld: de frequentie van het telewerk, de terugbetaling of tenlasteneming van de kosten van de werknemers, de tijdstippen waarop of de periodes waarin de telewerker bereikbaar moet zijn en via welke middelen, ...

Een model van bijlage bij de arbeidsovereenkomst is online beschikbaar. Online documenten > Coronavirus > 92316

3. Welke vergoedingen aan telewerkers toekennen?

 3.1. De werkgever verstrekt de nodige apparatuur

De werkgever is verplicht de voor telewerk benodigde apparatuur ter beschikking van de telewerker te stellen, ze te installeren en te onderhouden. Bovendien moet de werkgever de kosten van verbindingen en communicatie met betrekking tot het telewerk ten laste nemen.

In dat geval is er geen verplichting om een vergoeding voor deze kosten te betalen.

De werkgever kan echter beslissen tussen te komen in de andere kosten (kantoorkosten: benodigdheden, elektriciteit, verwarming, verzekering, enz.).  Dit is echter geen verplichting.

3.2. De werknemer gebruikt zijn eigen apparatuur

Als de telewerker zijn eigen apparatuur en zijn eigen internetverbinding gebruikt, dan moet de werkgever tussenkomen in de kosten inzake installatie van informaticaprogramma's, werking en onderhoud alsook de kosten inzake afschrijving en onderhoud van de apparatuur.

Hij is dus verplicht om de werknemer te vergoeden.

Ook hier kan de werkgever ervoor kiezen tussen te komen in de andere kosten (kantoorkosten: benodigdheden, elektriciteit, verwarming, verzekering, enz.). Dit blijft een mogelijkheid en is geen verplichting.

3.3. Sociale en fiscale regeling van de werkgeverstussenkomsten

In een recente circulaire geeft de fiscus een uitvoerige beschrijving van de tussenkomsten van de werkgever in geval van telewerk. De nieuwe regels zijn op 1 maart 2021 in werking getreden en worden ook door de RSZ toegepast.

Zie ons artikel ter zake (bijzonderheden, regels en voorwaarden).

Type kosten

Bedrag

Kantoorkosten

129,48 euro per maand (144,31 euro voor de maanden april tot september 2021)

Professioneel gebruik van eigen pc/laptop

 

20 euro per maand

Professioneel gebruik van eigen internetverbinding

20 euro per maand

Professioneel gebruik van eigen tweede scherm, printer en/of scanner

 

5 euro per maand per item maar maximum 10 euro per maand

Andere kosten (gebruik van eigen telefoon, kantoormeubilair en/of informaticamateriaal)

Op werkelijke basis te bewijzen en terug te betalen

4. Hoe zit het met de werkuren?

Het werkrooster kan in de overeenkomst met de telewerker worden overeengekomen. Dit is echter niet altijd het geval.

In het kader van structureel telewerk kunnen de werknemers hun arbeidstijd zelf organiseren zoals ze wensen vanaf het ogenblik dat het werk wordt uitgevoerd.

4.1. Beschikbaarheid?

De werknemer kan worden verplicht om op bepaalde uren van de dag of zelfs tijdens de normale kantooruren bereikbaar te zijn (per telefoon, e-mail, enz.). Dit kan worden opgenomen in de overeenkomst die met de werknemer wordt gesloten.

4.2. Overuren?

Een telewerker kan geen aanspraak maken op overloon voor verrichte overuren. Dit is echter enkel van toepassing als de telewerker niet onder “het toezicht of de rechtstreekse controle van de werkgever” staat. Als de werkgever controle wenst uit te oefenen en overuren worden verricht, dan kan bijgevolg overloon worden opgeëist. In de overeenkomst die met de werknemer wordt gesloten, kan worden overeengekomen dat er geen overuren worden verricht.

4.3. Controle?

Aan de telewerker kan worden gevraagd om dagelijks of wekelijks een verslag van zijn prestaties te bezorgen. Dit kan worden opgenomen in de overeenkomst die met de werknemer wordt gesloten.

5. Ongeval op het werk

Telewerkers zijn ook gedekt voor ongevallen op het werk.

Het ongeval dat een telewerker overkomt, wordt - tot bewijs van het tegendeel - vermoed overkomen te zijn tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst als het plaatsheeft op de plaats die in de arbeidsovereenkomst als plaats voor uitvoering van het werk werd gekozen en tijdens de periode van de dag die schriftelijk werd overeengekomen. Als een telewerker in zijn woning van de trap valt, kan dit dan ook worden beschouwd als een arbeidsongeval.

Als deze vermeldingen ontbreken, wordt verondersteld dat de telewerker werkt in zijn verblijfplaats of de plaats(en) waar hij gewoonlijk werkt en op de uren die hij gewoonlijk in de onderneming presteert.

6. Tot slot enkele praktische tips …

  • Zorg ervoor dat de werknemers de nodige middelen hebben om hun werk uit te voeren.
  • Vergewis u van de kwaliteit van de interne communicatie.
  • Stel een werkrooster op en plan de taken voor werknemers die dit het meest nodig hebben.
  • Begeleid de werknemers door doelstellingen te bepalen.
  • Vertrouw uw werknemers.