Nominatieve lijst fiscale vrijstelling sociaal passief : verplichte elektronische verzending

Van 
94983

Waar gaat het alweer over?

Op 6 juni 2014 en op 19 februari 2019 berichtten we reeds over de fiscale vrijstelling voor sociaal passief. De eenheidsstatuutwet van 26 december 2013 introduceerde een belastingvrijstelling voor werkgevers die onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting of aan de personenbelasting. De hoogte ervan is afhankelijk van het loon en het aantal dienstjaren van de betrokken werknemers.

Gelet de voorwaarde treedt de regeling in realiteit pas in werking voor de boekjaren die ten vroegste in 2019 werden/worden afgesloten.

Meer informatie vindt u in ons actua-bericht van 6 juni 2014 (link).

De wet van 11 februari 2019 houdende fiscale, fraudebestrijdende, financiële alsook diverse bepalingen, wijzigde de oorspronkelijke reglementering. Ze spreidt o.m. de belastingvrijstelling over vijf jaar.

Meer informatie over deze wijziging vindt u in ons actua-bericht van 19 februari 2019 (link).

De belastingvrijstelling moet wel genuanceerd worden.  Verlaat een werknemer de onderneming, ongeacht de reden, dan moet het voor die werknemer totale reeds vrijgestelde bedrag meegenomen worden in het belastbare resultaat  van het belastbare tijdperk waarin het vertrek plaatsvond.

 

Nieuw: uitgebreide nominatieve lijst, verplicht te verzenden op elektronische wijze

Sinds 2014 stipuleert artikel 46quater van het KB/WIB92 het bijhouden van een nominatieve lijst als een voorwaarde voor de vrijstelling.

Een recent koninklijk besluit van 13 juni 2019 wijzigde een aantal modaliteiten van deze verplichting.

Eerste nieuwigheid: verplicht opsturen naar de FOD Financiën

Het nieuwe koninklijk besluit verplicht werkgevers om de nominatieve lijst jaarlijks op te sturen naar de FOD Financiën.

Deze verzending dient te gebeuren op elektronische wijze, via de Belcotax-applicatie. De precieze werkwijze moet nog worden bepaald door de minister van Financiën of door zijn afgevaardigde.
 

Tweede nieuwigheid: bijkomende details nominatieve lijst

De elementen van de verplichte nominatieve lijst werden uitgebreid. Zij dient nu voor elke werknemer te bevatten:

  • de volledige identiteit alsmede het nationaal nummer of het bis-identificatienummer toegekend door de Kruispuntbank van de sociale zekerheid (*);
  • de datum van indiensttreding;
  • de anciënniteit verworven binnen het eenheidsstatuut;
  • het bedrag van de vrijstelling, per werknemer (*);
  • in voorkomend geval, de datum van de einddatum van de arbeidsovereenkomst (*);
  • in voorkomend geval, het bedrag dat, conform de wettelijk bepalingen, is opgenomen in de winsten en baten van het belastbaar tijdperk (*);
  • de bruto belastbare bezoldigingen die aan de werknemer zijn betaald of toegekend met inbegrip van de sociale werknemersbijdragen, in voorkomend geval te beperken tot het loonplafond.

(*) = nieuwe bepalingen krachtens het KB van 13 juni 2019.

 

Nog steeds talloze onduidelijkheden

Reeds in ons actua-bericht van 19 februari 2019 berichtten we over een reeks belangrijke onduidelijkheden die de erkende sociale secretariaten voorlegden aan de fiscus. Openstaande vraagstukken waarbij een standpuntinname door de fiscale administratie aangewezen is om latere betwistingen te vermijden.
Tot op heden ontvingen de erkende sociale secretariaten nog geen antwoorden.

 

Bronnen:

- Koninklijk besluit dd. 13/6/2019 tot wijziging van artikel 46quater, van het KB/WIB 92, met betrekking tot de toepassingsmodaliteiten inzake het sociaal passief ingevolge het eenheidsstatuut (B.S. 4/7/2019 link).

- Ministerieel besluit tot bepaling van de modaliteiten van de elektronische communicatie bedoeld in artikel 46quater van het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (B.S. 24/7/2019 - link).