02 Bevoegdheid van het paritair comité

Paritair (sub-)Comité nr.:
140.00.00-00.00

Bijwerking: 20/11/2008
Geldig vanaf: 10/06/2007
Geldig tot: 18/02/2010

Een koninklijk besluit van 7 mei 2007 dat gepubliceerd werd in het Belgisch Staatsblad van 31 mei 2007, verandert ingrijpend de bevoegdheid van het Paritair Comité voor het vervoer.

Zoals hieronder te lezen staat worden door deze verandering de ondernemingen van de bedrijfstak Logistiek onder de bevoegdheid geplaatst van het Paritair Comité voor het vervoer dat bij die gelegenheid wordt omgedoopt tot « paritair comité voor het vervoer en de logistiek ».

Deze verandering gaat in op 10 juni 2007.

Het verslag aan de koning voorafgaand aan dit koninklijk besluit bevat kostbare aanduidingen over de  doelen die worden nagestreefd met deze bevoegdheidsuitbreiding.

Gemakshalve hebben wij uittreksels uit dit verslag in schuine druk overgenomen  wanneer ze bijdragen tot een beter begrip van het nieuwe bevoegdheidsgebied.Met betrekking tot het luik  « logistiek », is het duidelijk dat de nieuwe regelgeving  mikt op de volwaardige economische activiteit van een onderneming die haar kennis inzake opslag en behandeling van goederen, ter beschikking stelt van derden zonder zelf eigenares te worden van die goederen. Het gaat hier dus om de dienstenondernemingen die beoogd worden door het PC 140 en niet de handelsondernemingen die zelf eigenares worden van de opgeslagen goederen en ze leveren na verkoop.

A. Koninklijk besluit dat de benaming en de bevoegdheid van het paritair comité bepaalt

Hieronder volgt de tekst van het koninklijk besluit van  7 mei 2007, in verband met het PC 140 :

Benaming

Artikel 1. Het opschrift van het koninklijk besluit van (….. 13 maart 1973…….) tot oprichting en tot vaststelling van de benaming en van de bevoegdheid van het Paritair Comité voor het vervoer wordt vervangen door het volgende opschrift :
"Koninklijk besluit tot oprichting en tot vaststelling van de benaming en de bevoegdheid van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek".

Bevoegdheden

Artikel 2 :  

 Artikel 1 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij koninklijk besluit van 8 mei 1981, wordt vervangen als volgt : 
 "Artikel 1. Er wordt een paritair comité opgericht, genaamd "Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek", dat bevoegd is voor de werknemers die hoofdzakelijk handenarbeid verrichten en hun werkgevers, te weten :

1. Alle ondernemingen voor wegvervoer voor rekening van derden; de autobussen en autocars met uitzondering van stadsautobussen; de taxi's; de verhuisondernemingen en elk ander vervoer zowel met paarden als met motorrijtuigen voor rekening van derden.
Het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek is niet bevoegd voor vervoerondernemingen voor rekening van derden die vallen onder de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de petroleumnijverheid en -handel, het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, het Paritair Comité voor de handel in brandstoffen, het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten en het Paritair Comité voor het stads- en streekvervoer.

Voorheen was het mogelijk dat de economische activiteit van vervoer voor rekening van derden onder het ressort van andere paritaire comités werd ondergebracht zonder overleg met de vervoersector. Nu wordt een regeling ingesteld waarbij eventuele wijzigingen alle betrokken sectoren moeten worden betrokken. De paritaire comités die reeds bevoegd zijn voor een gespecialiseerd vervoer voor rekening van derden behouden deze bevoegdheid.

 2. Ondernemingen die voor rekening van derden uitsluitend logistieke activiteiten uitoefenen.

Onder logistieke activiteiten wordt verstaan : ontvangst, opslag, weging, verpakking, etikettering, voorbereiding van bestellingen, beheer van voorraden of verzending van grondstoffen, goederen of producten in de verschillende stadia van hun economische cyclus, zonder dat er nieuwe halfafgewerkte of afgewerkte grondstoffen, goederen of producten worden voortgebracht.

Deze definitie trekt een duidelijke scheidingslijn tussen de intrinsieke logistieke activiteiten en activiteiten zoals assemblage en productie. Ondernemingen waarvan de laatstgenoemde activiteiten de bestaansreden vormen, zijn duidelijk productieondernemingen die tot de bevoegde productiesector behoren.

Onder “voor rekening van derden” wordt verstaan : het uitvoeren van logistieke activiteiten voor andere natuurlijke of rechtspersonen en onder voorwaarde dat de ondernemingen die voor rekening van derden logistieke activiteiten uitoefenen op geen enkel ogenblik eigenaar van de betrokken grondstoffen, goederen of producten worden.

Deze definitie steunt op het principe dat het bevoegd paritair comité wordt bepaald voor de juridische werkgever die een arbeidsverhouding met de werknemers heeft. Er wordt verduidelijkt dat onder "voor rekening van derden" moet worden begrepen dat de onderneming geen eigenaar mag zijn of worden van de grondstoffen, goederen of producten die het voorwerp zijn van de logistieke activiteiten.

Gelijkgestelde ondernemingen

Met ondernemingen die voor rekening van derden logistieke activiteiten uitoefenen worden gelijkgesteld de ondernemingen die bij verbonden vennootschappen van de groep grondstoffen, goederen of producten aankopen en deze grondstoffen, goederen of producten verkopen aan verbonden vennootschappen van de groep en in zo verre deze grondstoffen, goederen of producten tevens het voorwerp zijn van logistieke activiteiten.
  Onder een groep van verbonden vennootschappen wordt verstaan de verbonden vennootschappen die tevens voldoen aan de voorwaarden gesteld in artikel 11, 1°, van de wet van 7 mei 1999 betreffende het Wetboek van vennootschappen.

Distributiecentra die functioneren binnen een - meestal internationale - groep van ondernemingen en die, in tegenstelling tot de hogere definitie van "voor rekening voor derden", eigenaar worden van de goederen die zij behandelen, worden gelijkgesteld met logistieke ondernemingen. Dit op voorwaarde dat zowel de aankoop als de verkoop van de goederen, grondstoffen of producten binnen de groep van ondernemingen gebeurt.

Deze gelijkstelling is gemotiveerd door het feit dat sensu stricto deze ondernemingen een groothandelsactiviteit uitoefenen, maar eigenlijk geen echte handelaars zijn doordat zij niet zelf hun verkoopprijzen en winstmarges bepalen, geen verkoopsorganisatie hebben en een beperkt en vooraf bepaald cliënteel hebben. Hun activiteiten hebben dezelfde finaliteit als deze van de logistieke ondernemingen. Om deze ondernemingen duidelijk te onderscheiden van de echte groothandelsondernemingen wordt voorzien dat zij deel moeten uitmaken van een groep van verbonden vennootschappen die voldoen aan de voorwaarden gesteld in artikel 11, 1° van de wet van 7 mei 1999 betreffende het wetboek van vennootschappen. Deze bepaling bakent de grenzen af van de bedrijfstak waarvoor het paritair comité bevoegd is terwijl de activiteit van de onderneming zelf het criterium vormt om het bevoegd paritair comité in concreto te bepalen. 

Uitgesloten ondernemingen

Het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek is niet bevoegd voor de ondernemingen die voor rekening van derden uitsluitend logistieke activiteiten uitoefenen en de daarmee gelijkgestelde ondernemingen wanneer deze logistieke activiteiten een onlosmakelijk onderdeel vormen van een productie- of handelsactiviteit waarbij deze logistieke activiteiten opgenomen zijn in de bevoegdheid van een specifiek paritair comité.

 Worden uitgesloten de ondernemingen die voor rekening van derden logistieke activiteiten uitoefenen of daarmee gelijkgestelde ondernemingen, die logistieke activiteiten uitoefenen voor productie- of handelsondernemingen en onlosmakelijk verbonden zijn met deze laatste activiteiten. Wanneer deze logistieke activiteiten opgenomen zijn in het bevoegdheidsgebied van een specifiek paritair comité dan blijft dit comité bevoegd, onder de bovengenoemde voorwaarden, anders ressorteert de onderneming onder het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek.

Logistiek : uitsluitende bevoegdheid van bepaalde paritaire comités

Het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek is niet bevoegd voor de ondernemingen die voor rekening van derden uitsluitend logistieke activiteiten uitoefenen of voor de daarmee gelijkgestelde ondernemingen die ressorteren onder de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de scheikundige nijverheid, het Paritair Comité voor de petroleumnijverheid en -handel, het Paritair Comité voor de handel in brandstoffen of het Paritair Comité voor het havenbedrijf".

Gezien de specifieke arbeidsomstandigheden en de veiligheids- en gezondheidsvoorschriften worden de scheikundige nijverheid P.C. 116), de petroleumnijverheid P.C. 117), de brandstoffenhandel P.C. 127) en het havenbedrijf (P.C. 301)uitgesloten uit de bevoegdheid van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek : deze paritaire comités hebben dus de voorrang op het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek wat betreft hun logistieke activiteiten.

(……)

B. Gevolgen voor de andere paritaire comités

Het is vrij logisch dat het bevoegdheidsgebied van het paritair comité voor de bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de aanverwante bedrijfstakken (PC 226) op dezelfde wijze werd aangepast : toevoeging van de activiteit Logistiek.

Bovendien werden er veranderingen aangebracht in het bevoegheidsgebied van tal van andere paritaire comités (voornamelijk voor arbeiders) die bevoegd zijn voor ondernemingen met logistieke activiteiten. Het zijn volgende paritaire comités:

  •      het paritair comité voor het garagebedrijf (P.C.112);
  •      het paritair comité voor de metaal-, machine- en elektrische bouw (P.C.111) ;
  •      het paritair comité voor het kleding- en confectiebedrijf (P.C.109);
  •      het paritair comité voor de sectoren die verwant zijn aan de metaal-, machine- en elektrische bouw   (P.C.149);
  •      het paritair comité voor de bedienden uit de voedingsnijverheid (P.C.220);
  •      het paritair comité voor de diamantnijverheid en de -handel (P.C.324);
  •      het paritair comité voor de schoonmaak- en ontsmettingsondernemingen (P.C.121);
  •      het paritair comité voor de houtnijverheid (P.C. 125)
  •      het paritair comité voor het huiden- en lederbedrijf en vervangingsproducten  (P.C.128);
  •      het paritair comité voor de stoffering en houtbewerking (P.C.126) ;
  •      het paritair comité voor het bouwbedrijf (P.C.124) ;
  •      het paritair comité voor de textielnijverheid en het breiwerk (P.C.120);
  •      het paritair comité voor de handel in voedingswaren (P.C.119) ;
  •      het paritair comité voor de voedingsnijverheid (P.C.118) ;
  •      het paritair comité voor het glasbedrijf (P.C. 115).

Er wordt voor de toekomst gepreciseerd dat die paritaire comités « ……niet bevoegd zijn voor de ondernemingen die gelijkgesteld zijn met  de  ondernemingen die voor rekening van derden uitsluitend logistieke activiteiten uitoefenen zoals bepaald in het bevoegdheidsgebied van het paritair comité voor het vervoer en de logistiek, behalve indien die activiteiten een onlosmakelijk onderdeel vormen van een handelsactiviteit.

Het principe is dus duidelijk : de ondernemingen die voor rekening van derden uitsluitend logistieke activiteiten uitoefenen, vallen onder de bevoegdheid van het PC  140 voor het vervoer en de logistiek, behalve wanneer die activiteiten een onlosmakelijk onderdeel zijn van een handelsactiviteit: in dat geval zal de logistieke activiteit ressorteren onder het bevoegde paritair comité voor de handel (bijvoorbeeld de opslagactiviteit van voedingswaren van  een onderneming die deze voedingswaren verkoopt, zal onder de bevoegdheid vallen van het PC 119 van de handel in voedingswaren).

Officieuze subsectoren

Traditiegetrouw bestaan in de schoot van het Paritair Comité voor het vervoer officieus de volgende subsectoren:

  • openbare autobusdiensten (140.01)
  • bijzondere autobusdiensten (140.02)
  • autocarondernemingen (140.03)
  • goederenvervoer ten lande voor rekening van derden (140.04)
  • verhuisondernemingen (140.05)
  • ondernemingen van taxi’s (140.06)
  • afhandeling op luchthavens (140.08)
  • goederenbehandeling voor rekening van derden (140.09)

Nadere uitleg omtrent deze verschillende activiteiten is te vinden in de sectorale documentatie van elke subsector.

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
06/07/2007
Registratienr
84277
Geldig van
10/06/2007
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
13/07/2007
Registratiedatum
09/08/2007
Onderwerp
bijzondere CAO
BS Bericht van neerlegging
09/10/2007
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
11/03/2008
Gepubliceerd in het B.St. van
06/05/2008
Keywords
LONEN

Historiek
04/11/2021 31/12/2050 02 Bevoegdheid van het paritair comité
11/03/2010 03/11/2021 02 Bevoegdheid van het paritair comité
13/04/2012 18/10/2012 02 Bevoegdheid van het paritair comité
31/10/2011 12/04/2012 02 Bevoegdheid van het paritair comité
11/04/2011 30/10/2011 02 Bevoegdheid van het paritair comité
19/02/2010 10/04/2011 02 Bevoegdheid van het paritair comité
10/06/2007 18/02/2010 02 Bevoegdheid van het paritair comité