1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerkosten voor de werknemers
(Sous-)Commission paritaire n°:
331.00.10-00.00
Mise à jour: 14/02/2019
Début de validité: 01/04/2014
Fin validité: 30/06/2020
Vervoermiddelen
Alle openbare en privé-vervoermiddelen
Bedragen
- Trein: Derdebetalersovereenkomst
- Openbare vervoermiddelen : Zie de schaal van de N.A.R. - CAO 19/9
- Privé-vervoermiddelen : 4/5 van de schaal van de N.A.R. - CAO 19octies
- Fiets : maximum vrijgesteld bedrag (0,24 EUR/km op 01/01/2019)
Afstand
- Openbare vervoermiddelen : geen minimumafstand
- Privé-vervoermiddelen : vanaf 3 kilometer
Het decreet Kinderopvang van Baby's en Peuters heeft ervoor gezorgd dat elke organisator een vergunning moet hebben om baby's of peuters op te vangen. Er is een nieuw subsidiesysteem dat werkt volgens een trappensysteem. De vroegere opdeling in "gesubsidieerde kinderdagverblijven", "kinderopvang onder toezicht" en "gemelde kinderopvang" is verdwenen. Alle opvang wordt gebundeld onder "vergunde kinderopvang" met gradaties van subsidies.
Een bijzondere collectieve arbeidsovereenkomst van 22 december 2014 verduidelijkt de loon- en arbeidsvoorwaarden die moeten toegepast worden in de vergunde kinderopvang van baby's en peuters. De CAO van 22 december 2014 werd neergelegd op de Griffie van de dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen en geregistreerd op 9 juni 2015 onder het nr. 127324/CO/331; het bericht van neerlegging verscheen in het Belgisch Staatsblad van 17 juni 2015.
Ingevolge deze bijzondere CAO is de CAO van 26 mei 2009 inzake het woon-werkverkeer en de financiële bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten van de werknemers, algemeen verbindend verklaard door een KB van 4 maart 2010, Belgisch Staatsblad van 17 juni 2010, van toepassing op de vergunde kinderopvang - Trappen 0, 1, 2A, 2B en 3.
A. Tekst van de CAO
Hoofdstuk I: Toepassingsgebied
Artikel 1
Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de inrichtingen en diensten die ressorteren onder het paritair comité voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector.
Onder "werknemers" wordt verstaan het mannelijk en vrouwelijk werklieden- en bediendenpersoneel.
Hoofdstuk II: Algemeen kader
Artikel 2
De ondertekenende partijen erkennen het belang van de mobiliteitsproblematiek. In dit kader wordt ernaar gestreefd het gebruik van andere vervoersmiddelen dan de privé-auto te stimuleren, of gezamenlijke verplaatsingen na te streven, of andere maatregelen uit te werken die tegemoet komen aan de mobiliteitsproblematiek.
De ondertekenende partijen erkennen dat omwille van het specifieke karakter van, onder meer, onregelmatige uurregelingen en/of vestigingsplaats, alternatieven soms eerder in beperkte mate mogelijk zijn.
Artikel 3
In de ondernemingsraad, of bij ontstentenis in het comité preventie en bescherming, of bij ontstentenis in de syndicale afvaardiging, wordt minimaal jaarlijks het mobiliteitsplan besproken. Rekening houdend met de specifieke omstandigheden van elke voorziening, worden er in het mobiliteitsplan initiatieven en maatregelen voor een betere mobiliteit uitgewerkt, gestimuleerd en opgevolgd.
Hoofdstuk III: Vastselling van de financiële bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten van de werknemer
Artikel 4
§1 - Bij het gebruik van (gemeenschappelijk) openbaar vervoer en/of treinvervoer wordt verwezen naar de toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomst nummer 19octies, gesloten op 20 februari 2009 in de Nationale Arbeidsraad.
§2 - Met ingang van 1 september 2009 zijn de werkgevers ertoe gehouden voor wat betreft het treinvervoer of het gemengd vervoer NMBS/MIVB/DE LIJN/TEC, een overeenkomst, genaamd derdebetalersregeling, te sluiten met de NMBS, waardoor het treinvervoer onder deze derdebetalersregeling kosteloos is voor de werknemer.
§3 - Bij een gecombineerd gebruik van openbare vervoermiddelen en een privé-vervoermiddel, wordt de financiële bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten van de werknemer bepaald volgens dit artikel voor wat betreft de afstand door de werknemer afgelegd met openbare vervoermiddelen, en volgens artikel 5 en artikel 9 voor wat betreft de afstand afgelegd met een privé-vervoermiddel.
Artikel 5
§1 - Bij het gebruik van een privé-vervoermiddel draagt de werkgever vanaf de derde kilometer bij in de vervoersonkosten van de werknemer, overeenkomstig vier vijfde deel van de bedragen in de tabel van artikel 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst nummer 19octies van 20 februari 2009 van de Nationale Arbeidsraad, voor het aantal kilometers afgelegd tussen de verblijfplaats van de werknemer en zijn/haar werkplaats.
Indien de werkgever voorziet in kosteloos vervoer voor de werknemer, met een vervoersmiddel dat eigendom is van der werkgever of er volledig van ten laste is, wordt met de "werkplaats" gelijkgesteld: de plaats van waar de werknemer van dit ingericht vervoer gebruik kan maken.
§2 - Bij gebruik van verschillende privé-vervoermiddelen worden de afstanden samengesteld om het totaal aantal kilometers te bepalen met het oog op de verschuldigde bijdrage.
§3 - Indien de werknemer, voor de uitoefening van zijn/haar werk op vraag van de werkgever, zich met zijn/haar privé-vervoermiddel naar de werkplaats begeeft om tijdens de arbeidstijd verplaatsingen om dienstredenen met dit privé-vervoermiddel te kunnen verrichten, draagt de werkgever vanaf de eerste kilometer bij in de vervoersonkosten van de werknemer, overeenkomstig vier vijfde deel van de bedragen in de tabel van artikel 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst nummer 19octies van 20 februari 2009 van de Nationale Arbeidsraad, voor het aantal kilometers afgelegd tussen de verblijfplaats van de werknemer en zijn/haar werkplaats.
Deze regeling heeft niet tot gevolg dat de werknemer kan worden verplicht tot het verrichten van verplaatsingen om dienstredenen met zijn privé-vervoermiddel.
De bepalingen van hoofdstuk V voor dienstverplaatsingen in opdracht van de werkgever, blijven onverkort van toepassing.
§4 - Indien de werknemer, voor de uitvoering van zijn/haar werk op vraag van de werkgever, zich op eenzelfde arbeidsdag meer dan één keer van de woonplaats naar de werkplaats moet begeven, dan draagt de werkgever voor deze bijkomende verplaatsing(en) bij in de vervoersonkosten van de werknemer, op dezelfde wijze zoals voorzien in deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Hoofdstuk IV: Verdere modaliteiten inzake de toekenning van de financiële bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten van de werknemer bij gebruik van een privé-vervoermiddel
Artikel 6
De financiële bijdrage van de werkgever geldt niet voor de dagen waarop de werknemer niet heeft gewerkt.
Artikel 7
Om de financiële bijdrage van de werkgever in de vervoersonkosten van de werknemer te kunnen vaststellen, moet de werkgever de betrokken werknemer in tweevoud een verklaring op eer laten invullen en ondertekenen. Het model van deze verklaring op eer is in bijlage I bij deze collectieve arbeidsovereenkomst gevoegd. De werkgever stelt, na ondertekening, een exemplaar ter beschikking van de werknemer.
Artikel 8
De financiële bijdrage van de werkgever wordt maandelijks betaald aan de werknemer. Deze bijdrage kan in onderling akkoord tussen de werkgever en de werknemer en in toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst forfaitair worden bepaald, met uitzondering van de tussenkomst in uitvoering van artikel 5 §4. Het model van dit akkoord is in bijlage II van deze collectieve arbeidsovereenkomst gevoegd.
Eventuele rechtzettingen inzake de betaling van de financiële bijdrage van de werkgever worden verrekend met de eerstvolgende uitbetaling.
Artikel 9
§1 - Indien de werknemer gebruik maakt van een fiets als privé-vervoermiddel tussen de verblijfplaats en de werkplaats, draagt de werkgever bij in de vervoersonkosten van de werknemer met een financiële bijdrage van 0,15 euro per afgelegde kilometer. Dit bedrag zal met ingang van 1 januari 2011 telkens worden aangepast overeenkomstig de evolutie van het overeenkomstig maximaal vrijgesteld bedrag in het kader van de inkomensbelastingen.
Deze bijdrage in geval van fietsvervoer vervangt de bijdrage zoals bepaald in artikel 4 en artikel 5 van deze collectieve arbeidsovereenkomst.
§2 - De bijdrage, zoals bepaald in §1, vervalt wanneer de werkgever in overeenkomst met de werknemer voorziet in het gebruik van een gebruiksklare en reglementair conforme fiets. De bijdrage, zoals bepaald in §1 vervalt eveneens wanneer de werkgever in de plaats daarvan voor de betrokken werknemers een formule van fietsleasing of fietsverhuur ten laste neemt.
Hoofdstuk V: Vaststelling van de vergoeding van de werkgever voor het gebruik door de werknemer van persoonlijke vervoermiddelen om dienstredenen
Artikel 10
§1 - De werknemer die om dienstredenen gebruik maakt van zijn persoonlijk gemotoriseerd privé-vervoermiddel, en voor zover door de hiërarchische verantwoordelijke of zijn/haar gemachtigde hiervoor toelating is verleend, heeft recht op een vergoeding berekend op basis van de afgelegde kilometers.
§2 - De werknemer die om dienstredenen gebruik maakt van een fiets als persoonlijk privé-vervoermiddel, en voor zover door de hiêrarchische verantwoordelijke of zijn/haar gemachtigde hiervoor toelating is verleend, heeft recht op een vergoeding van 0,15 euro per afgelegde kilometer. Dit bedrag zal met ingang van 1 januari 2011 telkens worden aangepast overeenkomstig de evolutie van het overeenkomstig maximaal vrijgesteld bedrag in het kader van de inkomensbelastingen.
Artikel 9 §2 is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 11
De vergoeding per kilometer voor het gebruik om dienstredenen van een persoonlijk gemotoriseerd privé-vervoermiddel is het bedrag zoals vastgesteld in uitvoering van artikel 13 van het Koninklijk Besluit van 18 januari 1965 houdende algemene regeling inzake reiskosten, meer bepaald met betrekking tot de personen die niet tot het Rijkspersoneel behoren.
Hoofdstuk VI: Slotbepalingen
Artikel 12
Op het niveau van de onderneming kunnen bij collectieve arbeidsovereenkomst afwijkende regelingen overgenomen worden, onder meer rekening houdende met de bepalingen van artikel 2 en 3 van deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Artikel 13
Wanneer in een instelling of dienst, bij het sluiten van deze collectieve arbeidsovereenkomst, reeds gunstigere regelingen bestaan, blijven deze regelingen onverminderd van toepassing.
Artikel 14
Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang vanaf 1 juli 2009.
Zij vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 februari 2001, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 25 juni 2003 (B.S. van 18 augustus 2003), inzake de financiële bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten van de werknemers.
Zij vervangt, voor wat betreft de werkgevers en de werknemers van de ondernemingen die ressorteren onder het paritair comité voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector, de collectieve arbeidsovereenkomst van 26 februari 1991, algemeen verbindend verklaard bij Koninklijk besluit van 11 juli 1991 (B.S. van 12 september 1991), betreffende de bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten van de werknemers.
Zij vervangt, voor wat betreft de werkgevers en de werknemers van de ondernemingen die ressorteren onder het paritair comité voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector, de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 maart 1994, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 16 maart 1995 (B.S. van 6 juli 1994), tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 26 februari 1991 betreffende de bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten van de werknemers.
Artikel 15
Deze collectieve arbeidsovereenkomst is gesloten voor onbepaalde tijd. Zij kan worden opgezegd door elk van de partijen, mits een opzegtermijn van zes maanden gericht bij een ter post aangetekende brief aan de voorzitter van het paritair comité voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector.
Bijlage I bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 26 mei 2009 inzake het woon- werkverkeer en de financiële bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten van de werknemers
VERKLARING OP EER
Naam en voornaam:
Adres:
Woonplaats:
Ik, ondergetekende .................................................................................................................................................................................... verklaar op mijn eer mij regelmatig van mijn verblijfplaats naar het werk te begeven:
- per ............................................................................................................................................................................................................................
- over een afstand van ........................... kilometer.
Ik verbind er mij toe elke wijziging inzake vervoermiddel en/of afstand onmiddellijk aan mijn werkgever bekend te maken.
Opgemaakt in 2 originele exemplaren, waarvan één voor de werkgever en één voor de werknemer,
Te: ....................................................................................................................................................................................................................................
Op: ....................................................................................................................................................................................................................................
Handtekening van de werknemer:
Handtekening van de werkgever:
Bijlage II bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 26 mei 2009 inzake het woon- werkverkeer en de financiële bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten van de werknemers
OVEREENKOMST
Tussen de werknemer
Naam en voornaam:
Adres:
Woonplaats:
en de werkgever
...
...
...
wordt overeengekomen dat
in toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 mei 2009 inzake het woon- werkverkeer en de financiële bijdrage van werkgever in de vervoerskosten van de werknemers
de financiële bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten voor het woon- werkverkeer van de werknemer vastgesteld wordt op ... euro per gewerkte dag / week / maand / jaar (schrappen wat niet past).
Het bedrag van de financiële bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten voor het woon- werkverkeer van de werknemer wordt automatisch aangepast in toepassing van de bepalingen van genoemde collectieve arbeidsovereenkomst.
Deze overeenkomst neemt een einde indien
- in toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomst van 26 mei 2009 inzake het woon- werkverkeer en de financiële bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten van de werknemers, de financiële bijdrage van de werkgever in de vervoerskosten voor het woon- werkverkeer van de werknemer gewijzigd dient te worden
- werknemer en/of werkgever hiertoe verzoeken.
Opgemaakt in 2 originele exemplaren, waarvan één voor de werkgever en één voor de werknemer,
Te: .................................................................................................................................................................................................................................
Op: .................................................................................................................................................................................................................................
Handtekening van de werknemer:
Handtekening van de werkgever:
Convention collective de travail applicable: (pour lire le texte intégral, cliquez sur le n° d'enregistrement).
Date CCT
22/12/2014 |
N° d'enregistrement
127324 |
Début de validité
01/01/2014 |
Fin validité
- |
Date de dépôt
13/01/2015 |
Date d'enregistrement
09/06/2015 |
||
Sujet
convention collective du travail particulière relative aux conditionsde travail et de rémunération |
|||
MB Avis Dépôt
17/06/2015 |
Force obligatoire
- |
||
CCT rendue obligatoire par Arrêté Royal du
06/11/2016 |
Publié au Moniteur Belge du
06/12/2016 |
||
Mots clés
SALAIRES, TRAVAIL EN ÉQUIPE ET DE NUIT, TRAVAIL PENDANT LE WEEKEND ET LES JOURS FÉRIÉS, PRIME DE FIN D'ANNÉE, PRIME D'ANCIENNETÉ, PRIME DE DÉPART, PENSIONS COMPÉMENTAIRES ET ASSURANCES GROUPES, INDEMNITÉS POUR FRAIS DE DÉPLACEMENT, CLASSIFICATION DES FONCTIONS, RÉDUCTION DE LA DURÉE DE TRAVAIL, JOUR DE CONGÉ PAYÉ (PAS DE JOUR RTT OU DE COMPENSATION) ET JOUR FERIÉ, MODALITÉS DE LA DURÉE DE TRAVAIL, TRAVAIL À TEMPS PARTIEL, INTERRUPTION DE CARRIÈRE, CRÉDIT-TEMPS/DIMINUTION DE CARRIÈRE, EMPLOI FIN DE CARRIÈRE, CONGÉ POUR RAISONS IMPÉRIEUSES, CONGÉ PARENTAL ET CONGÉ POUR DES RAISONS PERSONNELLES, RECRUTEMENT, FORMATION (EXCL. FORMATION SYNDICALE), TRAVAILLEURS AGÉS-EXCL.PENSIONS COMPL, PRÉPENSION(RCC), CRÉDIT-TEMPS, GROUPES À RISQUE, MARIBEL SOCIAL, MALADIE/ACCIDENT/DÉCÈS, PRÉPENSION, RÉGIME DE CHÔMAGE AVEC COMPLÉMENT D'ENTREPRISE (RCC), PRÉAVIS/LICENCIEMENT, LICENCIEMENT DES TRAVAILLEURS PROTÉGÉS, DÉLÉGATION SYNDICALE, FORMATION SYNDICALE, PRIME SYNDICALE, FONDS DE SÉCURITÉ D'EXISTENCE, FONDS SOCIAUX, AUTRE QUE LES FONDS DE SÉCURITÉ D'EXISTENCE, FONCTIONNEMENT AU SEIN DE L'ENTREPRISE/DES ORGANES DE CONCERTATION, CCT PARTICULIÈRE EN CAS DE MODIFICATION DE LA COMPÉTENCE D'UNE CP |
Historique | ||
---|---|---|
01/07/2023 | 31/12/2050 | 1201 Patronale tussenkomst in de vervoerskosten: regels |
01/07/2020 | 30/06/2023 | 1201 Patronale tussenkomst in de vervoerskosten: regels |
01/07/2020 | 30/06/2020 | 1201 Patronale tussenkomst in de vervoerskosten: regels |
01/04/2014 | 30/06/2020 | 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerkosten voor de werknemers |
03/12/2012 | 31/03/2014 | 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerkosten voor de werknemers |
01/07/2009 | 02/12/2012 | 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerkosten voor de werknemers |
01/01/2001 | 30/06/2009 | 1201 02 Tussenkomst van de werkgever in de verplaatsingsonkosten |
01/01/1991 | 30/06/2009 | 1201 01 Tussenkomst van de werkgever in de verplaatsingskosten |