1904 Oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Intersectoraal fonds voor de gezondheidsdiensten" en vaststelling van de statuten

Paritair (sub-)Comité nr.:
330.01.10-00.00

Bijwerking: 03/01/2005
Geldig vanaf: 03/01/2005

In het Paritair Comité voor de gezondheidsdiensten werd op 4 september 2000 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten tot oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd “Intersectoraal fonds voor de gezondheidsdiensten” en vaststelling van de statuten. Zij werd neergelegd op de Griffie van de Dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen op 29 november 2002 en geregistreerd op 5 december 2002 onder het nr. 646634/CO/305. Het bericht van neerlegging verscheen in het Belgisch Staatsblad van 18 december 2002.

 

De CAO van 4 december 2000 werd gewijzigd (artikel 11 en 14) door de CAO van 25 mei 2004 (73000/CO/305).

 

Wij geven u hierna de integrale tekst van deze gewijzigde CAO.

 

Artikel 1

Bij deze collectieve arbeidsovereenkomst en bij toepassing van artikel 1, eerste lid, 1° van de Wet van 7 januari 1958 betreffende de Fondsen voor Bestaanszekerheid richt het Paritair Comité voor de gezondheidsdiensten een Fonds voor Bestaanszekerheid op, waarvan de statuten hierna zijn vastgesteld.

Artikel 2

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers die ressorteren onder het Paritair Comité voor de gezondheidsdiensten en die vallen onder de toepassing van het federale meerjarenplan van 1 maart 2000 betreffende de werkgevers en de werknemers van de privé-ziekenhuizen, de rustoorden voor bejaarden en de rust- en verzorgingstehuizen, de diensten voor thuisverpleging, de revalidatiecentra en de centra bloedtransfusie van het Belgische Rode Kruis.

Onder "werkgevers" wordt verstaan : de werkgevers georganiseerd als vereniging zonder winstoogmerk of hetzij als een vennootschap, hetzij een instelling met een sociaal oogmerk waarvan de statuten bepalen dat de vennoten geen vermogensvoordeel nastreven.

Onder "werknemers" wordt verstaan: het mannelijk en vrouwelijk bediendepersoneel.

Artikel 3

Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking op 14 juni 2000 en is gesloten voor onbepaalde duur.

Zij kan door elk van de partijen worden opgezegd vóór 30 juni van ieder jaar, met uitwerking op 1 januari van het daaropvolgend jaar.

De opzegging dient betekend te worden bij een ter post aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de gezondheidsdiensten.

De voorzitter laat een kopij van de opzegging aan elk der ondertekenende partijen geworden alsook aan de Minister van Tewerkstelling en Arbeid en aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.

Artikel 4

Met ingang van 1 juli 2000 wordt een Fonds voor Bestaanszekerheid opgericht genaamd "Intersectoraal Fonds voor de gezondheidsdiensten".

De maatschappelijke en de administratieve zetel van het Fonds is gevestigd te VESOFO - Handelskaai 48 - 1000 Brussel.

Deze zetels kunnen bij unanieme beslissing van de Raad van Beheer van het Fonds, voorzien bij artikel 11, elders overgeplaatst worden. De Raad van Beheer betekent zijn beslissing aan de voorzitter van het paritair comité en aan de Minister van Tewerkstelling en Arbeid.

Artikel 5

Het Fonds, opgericht door deze collectieve arbeidsovereenkomst, heeft als doel het beheer van de gemutualiseerde som van de bijdragevermindering komende uit de zogenaamde "niet-reccurente" reserves van de Fondsen Sociale Maribel, die betrokken zijn in het meerjarenplan voor de gezondheidssector van 1 maart 2000.

Het Fonds is belast met:

-      het ontvangen van de som van de bijdrageverminderingen vermeld in alinea 1:

-      het toekennen van de som van de bijdrageminderingen aan de werkgevers die een werknemer hebben aangeworven ter vervanging van een werknemer die, in het kader van de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 juni 2000 gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsdiensten houdende een vormingsproject tot verpleegkundigen, een opleiding tot verpleegkundige volgt.

-      de opvolging en afhandeling van de dossiers. In dit verband wordt in de schoot van het Fonds een paritair begeleidingscommissie opgericht, belast met advisering over de technisch-juridische problematiek die zich hieromtrent stelt voor de verpleegkundigen.

Deze commissie komt op geldige wijze bijeen wanneer ten minste twee leden aanwezig zijn die de werkgevers vertegenwoordigen en twee leden die de werknemers vertegenwoordigen.

Artikel 6

In het kader van het doel omschreven in artikel 5 kan het Fonds de toelating vragen om een gedeelte van de som van de bijdrageverminderingen bedoeld in artikel 5, alinea 1 van deze overeenkomst te gebruiken ter dekking van de personeels- en administratiekosten, en dit in toepassing van het Ministerieel Besluit van 20 mei 1998.

Artikel 7

In het kader van het doel omschreven in artikel 5 vervult het Fonds alle opdrachten toevertrouwd aan de sectorale fondsen door en/of krachtens het Koninklijk Besluit van 5 februari 1997.

Artikel 8

De geldmiddelen van het Fonds bestaan uit:

-      de som van de bijdrageverminderingen vermeld in artikel 5, alinea 1 van deze overeenkomst, met inbegrip van de renten;

-      de andere geldmiddelen die zouden toegekend worden door of krachtens een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst om de in artikel 9 bedoelde administratiekosten te dekken.

Artikel 9

De administratiekosten worden elk jaar vastgesteld door de Raad van Beheer voorzien bij artikel 11.

Deze kosten worden uitsluitend gedekt door :

-      de tussenkomsten bedoeld in artikel 6;

-      de eventuele middelen die ter beschikking worden gesteld door of krachtens een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst.

Artikel 10

De werkgevers ontvangen de tussenkomsten van het Fonds volgens de modaliteiten voorzien en/of krachtens het Koninklijk Besluit van 5 februari 1997 alsook door en/of krachtens de volgende collectieve arbeidsovereenkomsten :

-      de collectieve arbeidsovereenkomst van 18 juni 1998 gesloten in het Paritair Subcomité voor de privé-ziekenhuizen houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de privé-ziekenhuizen ;

-      de collectieve arbeidsovereenkomst van 18 juni 1998 gesloten in het Paritair Subcomité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, tot vervanging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 mei 1998 houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de sector van de autonome revalidatiecentra;

-      de collectieve arbeidsovereenkomst van 18 juni 1998 gesloten in het Paritair Subcomité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de sector van de thuisverzorging.

-      de collectieve arbeidsovereenkomst van 18 juni 1998 gesloten in het Paritair Subcomité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, tot vervanging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 mei 1998 met betrekking tot de maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de sector van de rusthuizen en van de rust- en verzorgingstehuizen.

Artikel 11

Het fonds wordt beheerd door een paritair Raad van Beheer samengesteld uit 16 effectieve leden.

Deze leden worden aangeduid door het Paritair Comité voor de gezondheidsdiensten, voor de helft op voordracht van de representatieve werkgeversorganisaties en voor de andere helft op voordracht van de representatieve werknemersorganisaties.

Artikel 12

De leden van de Raad van Beheer worden aangesteld voor dezelfde periode als deze van hun mandaat als lid van het paritair comité.

Het mandaat van lid van de Raad van Beheer vervalt door ontslagneming of door overlijden of wanneer de duur van het mandaat is verstreken of wanneer de organisatie die het lid heeft voorgedragen om zijn vervanging verzoekt of wanneer de betrokkene geen deel meer uitmaakt van de organisatie die hem voorgedragen heeft.

Het nieuw lid voltooit desgevallend het mandaat van zijn voorganger.

De mandaten van de leden van de Raad van Beheer zijn hernieuwbaar.

Artikel 13

De leden van de Raad van Beheer gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan in verband met de verbintenissen aangegaan door het Fonds.

Hun verantwoordelijkheid beperkt zich tot de uitvoering van hun mandaat.

Artikel 14

De Raad van Beheer kiest om de vier jaar een voorzitter en een ondervoorzitter onder zijn leden, beurtelings uit de werknemersafgevaardigden en uit de werkgeversafgevaardigden.

 

Hij duidt eveneens de persoon aan die met het secretariaat wordt belast

 

Artikel 15

De Raad van Beheer beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer en de administratie van het Fonds, binnen de limieten gesteld door en/of krachtens de Wet van 7 januari 1958, deze statuten en het Koninklijk Besluit van 5 februari 1997.

Tenzij andersluidende beslissing van de Raad van Beheer treedt deze laatste in al zijn handelingen op en handelt hij in rechte via de voorzitter en de ondervoorzitter gezamenlijk, elk desgevallend vervangen door een lid van de Raad daartoe door de Raad van Beheer aangesteld.

De Raad van Beheer heeft onder meer als opdrachten:

-      het toekennen van de som van de bijdrageverminderingen overeenkomstig de bepalingen bedoeld in artikel 5, alinea 2 en het opvolgen van deze toekenning;

-      over te gaan tot de eventuele aanwerving en afdanking van het personeel van het Fonds;

-      controle uit te oefenen en alle nodige maatregelen te treffen voor de uitvoering van deze statuten;

-      de administratiekosten vast te stellen;

-      tijdens de maand juni van elk jaar schriftelijk verslag over te maken aan het Paritair Comité voor de gezondheidsdiensten over de vervulling van zijn opdrachten;

-      aan de bevoegde instanties de verslagen voorzien door en/of krachtens het Koninklijk Besluit van 5 februari 1997 over te maken.

Artikel 16

De Raad van Beheer vergadert minstens éénmaal per semester.

De Raad vergadert hetzij op uitnodiging van de voorzitter ambtshalve handelend, hetzij op vraag van ten minste de helft van zijn leden hetzij op vraag van een der in zijn schoot vertegenwoordigde organisaties.

De uitnodigingen moeten de dagorde bevatten.

De notulen worden opgemaakt door de secretaris aangewezen door de Raad van Beheer en ondertekend door degene die de vergadering heeft voorgezeten. Uittreksels uit deze notulen worden door de voorzitter en de ondervoorzitter ondertekend.

Artikel 17

De Raad van Beheer kan slechts geldig vergaderen en beslissen indien minstens de helft zowel van de leden van de werknemersafvaardiging als van de leden van de werkgeversafvaardiging aanwezig is.

Artikel 18

Behoudens andersluidende bepalingen in het huishoudelijk reglement opgesteld door de Raad van Beheer worden zijn beslissingen getroffen bij eenparigheid van stemmen van de aanwezige leden.

Artikel 19

Overeenkomstig artikel 12 van de Wet van 7 januari 1958 betreffende de Fondsen voor Bestaanszekerheid duidt het paritair comité een bedrijfsrevisor aan ter controle van het beheer van het Fonds.

Bovendien licht hij de Raad van Beheer van het Fonds regelmatig in over de resultaten van zijn onderzoeken en doet de aanbevelingen die hij nodig acht.

Artikel 20

Elk jaar worden op 31 december de balans en rekeningen van het verlopen dienstjaar afgesloten.

Artikel 21

Het Fonds is opgericht voor een onbepaalde duur.

Artikel 22

Het wordt ontbonden door het Paritair Comité voor de gezondheidsdiensten ingevolge een gebeurlijke vooropzeg zoals voorzien in artikel 3.

Artikel 23

Na betaling van het passief worden de goederen en waarden van het Fonds overgeheveld naar het non-profit tewerkstellingsfonds bedoeld in artikel 7 van het Ministerieel Besluit van 20 mei 1998.

Het voornoemd paritair comité duidt de vereffenaars aan onder de leden van de Raad van Beheer van het Fonds.

 


Historiek
03/01/2005 31/12/2999 1904 Oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Intersectoraal fonds voor de gezondheidsdiensten" en vaststelling van de statuten
14/06/2000 02/01/2005 1904 Oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Intersectoraal fonds voor de gezondheidsdiensten" en vaststelling van de statuten