5202 Aanvullend pensioen - Sociaal Fonds tot aanvullende financiering tweede pensioenpijler

(Sous-)Commission paritaire n°:
331.00.20-00.00

Mise à jour: 21/04/2015
Début de validité: 15/12/2014

In het Paritair Comité voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector werd op 7 februari 2011 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten tot wijziging van de statuten en de benaming van het fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Sociaal fonds 331 tot aanvullende financiering tweede pensioenpijler". Zij werd algemeen verbindend verklaard door een koninklijk besluit van 4 oktober 2011 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 8 december 2011.

De zetel van het "sociaal fonds 331 tot aanvullende financiering tweede pensioenpijler" werd overgeplaatst door de CAO van 22 december 2014 (nr. 125648/CO/331).

Wij verwijzen u ook naar onze sectorale documentatie Hfdst. 5201.

Deze CAO is ook van toepassing op de diensten en de centra voor gezondheidspromotie en preventie, met uitzondering van de ziekenfondsen, erkend en/of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap of de Vlaamse Gemeenschapscommissie (artikel 6 van de CAO gesloten op 22 december 2014 - nr. 127095/CO/331).

Artikel 1

Bij collectieve arbeidsovereenkomst van 7 april 2008, gewijzigd bij collectieve arbeidsovereenkomst van 2 juni 2008, en bij toepassing van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, heeft het Paritair Comité voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector een fonds voor bestaanszekerheid opgericht, waarvan de statuten en de benaming bij deze collectieve arbeidsovereenkomst worden gewijzigd.

Artikel 2

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de inrichtingen en diensten welke ressorteren onder het Paritair Comité voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector.

Onder "werknemers" wordt verstaan het mannelijk en vrouwelijk werklieden- en bediendepersoneel.

Artikel 3

Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking vanaf 1 januari 2011 en vervangt vanaf die datum de statuten zoals bepaald in de collectieve arbeidsovereenkomst van 7 april 2008 tot oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Sociaal fonds 331 tot aanvullende financiering tweede pensioenpijler" en vaststelling van zijn statuten, gewijzigd bij collectieve arbeidsovereenkomst van 2 juni 2008. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is gesloten voor onbepaalde tijd. Zij kan door elk van de partijen worden opgezegd voor 30 juni van ieder jaar, met uitwerking op 1 januari van het daaropvolgend jaar. Deze opzegging dient betekend te worden bij een ter post aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector, die een kopie van de opzegging aan elk der ondertekenende partijen laat geworden.

Artikel 4

Met ingang van 1 januari 2011 wordt het fonds voor bestaanzekerheid "Sociaal fonds 331 tot financiering tweede pensioenpijler" genoemd, hierna vermeld als "sociaal fonds", waarvan de maatschappelijke en administratieve zetel gevestigd is: Sainctelettesquare 13-15 te 1000 Brussel. Deze zetel kan bij unanieme beslissing van het beheerscomité naar elders overgeplaatst worden.

Artikel 5

Het sociaal fonds heeft als doel:

- op te treden als inrichter van de tweede pensioenpijler van de Vlaamse non-profit/social profitsector, ingevoerd bij collectieve arbeidsovereenkomst tot invoering van een sectoraal aanvullend pensioenstelsel;

- het ontvangen, beheren en toewijzen van de financiële middelen en hun opbrengsten, onder aftrek van de werkingskosten, aan de financiering van de tweede pensioenpijler van de Vlaamse non-profit/ social profitsector;

- het ontvangen, beheren en toewijzen van de door de vzw Spaarfonds van de Vlaamse non-profit/social profitsector overgedragen financiële middelen.

Artikel 6

Het sociaal fonds kan alle daden stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks, geheel of gedeeltelijk, verband houden met zijn doel, de ontwikkeling ervan bevorderen of de totstandkoming ervan vergemakkelijken.

Het sociaal fonds kan ervoor opteren om één of meerdere aspecten van het beheer aan derden uit te besteden.

Artikel 7

Het sociaal fonds beschikt over:

1°. De te ontvangen bijdragen op basis van de collectieve arbeidsovereenkomsten, gesloten in het Paritair Comité voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector. Het percentage van deze bijdragen wordt jaarlijks vastgesteld bij collectieve arbeidsovereenkomst.

Deze bijdragen worden geïnd en ingevorderd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid bij toepassing van artikel 7 van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, en overgemaakt aan het sociaal fonds.

De ondernemingen waar een ondernemingspensioen bestaat, kunnen vrijgesteld worden van deze bijdragen, zoals voorzien in dit artikel 7.1°, indien tegelijkertijd voldaan is aan elk van de volgende voorwaarden:

1. De pensioenregeling van de onderneming is minstens gelijkwaardig aan het aanvullend sectoraal pensioenstelsel. De gelijkwaardigheid wordt als volgt gemeten: de werkgeversbijdrage uitgedrukt in percentage van de brutoloonmassa en zoals bepaald in het pensioenreglement van het eigen aanvullend pensioenstelsel, moet voor alle werknemers minstens even hoog zijn als de werkgeversbijdrage in het sectoraal aanvullend pensioenstelsel. Enkel de bijdragen voor een aanvullend pensioen komen bij die vergelijking in aanmerking.

2. Alle werknemers van de onderneming ressorteren in gelijke mate onder de pensioenregeling van de onderneming.

3. De pensioenregeling van de onderneming is ontstaan vóór 6 juni 2005 (datum van het VIA-akkoord).

4. De pensioenregeling van de onderneming blijft gehandhaafd zonder waardevermindering.

De ondernemingen die beroep wensen te doen op de hogergenoemde vrijstellingsprocedure, tonen jaarlijks ten aanzien van het sociaal fonds, met een aangetekend verstuurd attest van een actuaris, verbonden aan de pensioeninstelling die het ondernemingspensioen beheert, aan dat ze voldoen aan de gestelde voorwaarden. De uiterste datum waarop dit attest aan het sociaal fonds moet worden overgemaakt, wordt vastgesteld in de collectieve arbeidsovereenkomst waarin het percentage van de jaarlijkse bijdragen wordt bepaald.

2°. De ontvangen bijdragen op basis van sociale akkoorden.

3°. De ontvangen financiële middelen van de vzw Spaarfonds van de Vlaamse Non-Profit/social-profitsector, gevestigd te 1000 Brussel.

4°. De opbrengsten van de financiële middelen.

Artikel 8

De administratiekosten van het sociaal fonds, inclusief de kosten met betrekking tot de tussenkomst van de bedrijfsrevisor en de desgevallende personeel- en/of inningskosten, worden elk jaar vastgesteld door het beheerscomité en gedekt door de financiële middelen van het sociaal fonds, in eerste instantie van de renten van deze middelen.

Artikel 9

Het sociaal fonds wordt beheerd door een paritair beheerscomité bestaande uit 14 effectieve leden-beheerders.

Deze leden worden aangeduid door en onder de leden van het betrokken paritair comité, voor de helft op voordracht van de werkgeversorganisaties, en voor de andere helft op voordracht van de werknemersorganisaties.

De leden van het beheerscomité worden aangesteld voor dezelfde periode als deze van hun mandaat van lid van het betrokken paritair comité.

Het mandaat van lid in het beheerscomité vervalt door ontslag, overlijden of wanneer zijn mandaat als lid van het betrokken paritair comité een einde neemt of wegens ontslag gegeven door de organisatie die hem voorgedragen heeft. Het nieuw lid voltooit desgevallend het mandaat van zijn voorganger.

De mandaten van de leden van het beheerscomité zijn hernieuwbaar.

Artikel 10

De beheerders van het sociaal fonds gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan in verband met verbintenissen van het sociaal fonds. Hun verantwoordelijkheid beperkt zich tot de uitvoering van het mandaat van beheer dat zij ontvangen hebben.

Artikel 11

Het beheerscomité kiest elke twee jaar een voorzitter en een ondervoorzitter onder zijn leden, beurtelings uit de werknemers- en de werkgeversdelegatie. Het duidt eveneens de persoon aan die met het secretariaat wordt belast.

Artikel 12

Het beheerscomité beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer en de administratie van het sociaal fonds, binnen de limieten gesteld door de wet of deze statuten.

Tenzij andersluidende beslissing van het beheerscomité treedt dit laatste in al zijn handelingen op en handelt het in rechte via de voorzitter en de ondervoorzitter gezamenlijk, elk desgevallend vervangen door een lid van het beheerscomité, door het beheerscomité daartoe aangesteld.

Het beheerscomité heeft onder meer als opdracht:

1. over te gaan tot de eventuele aanwerving en afdanking van het personeel van het sociaal fonds;

2. controle te doen en alle nodige maatregelen te treffen voor de uitvoering van deze statuten;

3. de administratiekosten alsmede het aandeel van de jaarlijkse inkomsten die deze dekken, vast te stellen;

4. tijdens de maand juni van elk jaar schriftelijk verslag over te maken aan het Paritair Comité voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector over de vervulling van zijn opdrachten.

Artikel 13

Het beheerscomité vergadert minstens éénmaal per semester ter zetel van het sociaal fonds, hetzij op uitnodiging van de voorzitter ambtshalve handelend, hetzij op vraag van tenminste de helft der leden van het beheerscomité, evenals op vraag van één der vertegenwoordigde organisaties.

De uitnodigingen moeten de agenda bevatten. De notulen worden opgemaakt door de secretaris, aangewezen door het beheerscomité, en ondertekend door degene die de vergadering heeft voorgezeten.

Artikel 14

Het beheerscomité kan slechts geldig vergaderen en beslissen indien minstens de helft zowel van de leden van de werknemersafvaardiging als van de leden van de werkgeversafvaardiging aanwezig is of bij schriftelijke volmacht vertegenwoordigd is.

Elk aanwezig lid kan slechts drager zijn van maximaal 2 volmachten.

De beslissingen van het beheerscomité worden getroffen bij eenparigheid van stemmen van de aanwezige en door volmacht vertegenwoordigde leden.

Artikel 15

Overeenkomstig artikel 12 van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid duidt het betrokken paritair comité in hoedanigheid van revisor een bedrijfsrevisor aan ter controle van het beheer van het sociaal fonds.

Deze moet minstens één maal per jaar verslag uitbrengen bij het betrokken paritair comité.

Bovendien licht hij/zij het beheerscomité van het sociaal fonds regelmatig in over de resultaten van zijn onderzoeken en doet de aanbevelingen die hij/zij nodig acht.

Artikel 16

Elk jaar wordt op 31 december de "balans en rekeningen" van het verlopen dienstjaar afgelsoten.

Artikel 17

Het sociaal fonds is opgericht voor een onbepaalde tijd. Het wordt ontbonden door het Paritair Comité voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector ingevolge een gebeurlijke vooropzeg, zoals voorzien door artikel 3. Voornoemd paritair comité duidt de vereffenaars aan onder de leden van het beheerscomité en beslist over de bestemming van de goederen en waarden van het sociaal fonds na betaling van het passief.

Deze bestemming moet in overeenstemming zijn met het doel waartoe het sociaal fonds werd opgericht.

Convention collective de travail applicable: (pour lire le texte intégral, cliquez sur le n° d'enregistrement).

Date CCT
22/12/2014
N° d'enregistrement
127095
Début de validité
01/01/2015
Fin validité
-
Date de dépôt
23/12/2014
Date d'enregistrement
27/05/2015
Sujet
convention collective du travail particulière art. 27
MB Avis Dépôt
17/06/2015
Force obligatoire
-
CCT rendue obligatoire par Arrêté Royal du
15/07/2016
Publié au Moniteur Belge du
22/09/2016
Mots clés
SALAIRES, TRAVAIL PENDANT LE WEEKEND ET LES JOURS FÉRIÉS, PRIME DE FIN D'ANNÉE, PENSIONS COMPÉMENTAIRES ET ASSURANCES GROUPES, INDEMNITÉS POUR FRAIS DE DÉPLACEMENT, CLASSIFICATION DES FONCTIONS, RÉDUCTION DE LA DURÉE DE TRAVAIL, JOUR DE CONGÉ PAYÉ (PAS DE JOUR RTT OU DE COMPENSATION) ET JOUR FERIÉ, MODALITÉS DE LA DURÉE DE TRAVAIL, TRAVAIL À TEMPS PARTIEL, INTERRUPTION DE CARRIÈRE, CRÉDIT-TEMPS/DIMINUTION DE CARRIÈRE, EMPLOI FIN DE CARRIÈRE, CONGÉ POUR RAISONS IMPÉRIEUSES, CONGÉ PARENTAL ET CONGÉ POUR DES RAISONS PERSONNELLES, RECRUTEMENT, FORMATION (EXCL. FORMATION SYNDICALE), TRAVAILLEURS AGÉS-EXCL.PENSIONS COMPL, PRÉPENSION(RCC), CRÉDIT-TEMPS, GROUPES À RISQUE, MARIBEL SOCIAL, MALADIE/ACCIDENT/DÉCÈS, PRÉPENSION, RÉGIME DE CHÔMAGE AVEC COMPLÉMENT D'ENTREPRISE (RCC), PRÉAVIS/LICENCIEMENT, LICENCIEMENT DES TRAVAILLEURS PROTÉGÉS, DÉLÉGATION SYNDICALE, FORMATION SYNDICALE, PRIME SYNDICALE, FONDS DE SÉCURITÉ D'EXISTENCE, FONDS SOCIAUX, AUTRE QUE LES FONDS DE SÉCURITÉ D'EXISTENCE, FONCTIONNEMENT AU SEIN DE L'ENTREPRISE/DES ORGANES DE CONCERTATION, CCT PARTICULIÈRE EN CAS DE MODIFICATION DE LA COMPÉTENCE D'UNE CP

Date CCT
22/12/2014
N° d'enregistrement
125648
Début de validité
15/12/2014
Fin validité
-
Date de dépôt
23/12/2014
Date d'enregistrement
03/03/2015
Sujet
déménagement du siège du Fonds Social 331 de financement complémentaire du second pilier de pension
MB Avis Dépôt
10/03/2015
Force obligatoire
-
CCT rendue obligatoire par Arrêté Royal du
20/10/2015
Publié au Moniteur Belge du
06/11/2015
Mots clés
PENSIONS COMPÉMENTAIRES ET ASSURANCES GROUPES, FONDS DE SÉCURITÉ D'EXISTENCE

Historique
15/12/2014 31/12/2999 5202 Aanvullend pensioen - Sociaal Fonds tot aanvullende financiering tweede pensioenpijler
01/01/2011 14/12/2014 5202 Aanvullend pensioen - Sociaal Fonds tot aanvullende financiering tweede pensioenpijler