Arbeidsvergunning gebonden aan regularisatiedocumenten


43074

Op 14 oktober 2009 werd het Koninklijk Besluit gepubliceerd dat de ‘economische regularisatie’ via arbeidskaart B mogelijk maakt. Deze procedure bestaat erin om mensen te regulariseren die in het bezit zijn van een arbeidscontract.

De economische regularisatie kan alleen tussen 15 september en 15 december 2009 aangevraagd worden door:

  • vreemdelingen die al minstens sinds 31 maart 2007 in België verblijven
  • en die hier duurzaam lokaal verankerd zijn (=taalkennis+sociale banden+kans op tewerkstelling)
  • en die een of meer werkgevers hebben gevonden die hen wil aanwerven voor een contract van 1 jaar of meer, of voor onbepaalde duur. Het contract moet minstens het wettelijk minimumloon van 1387,49 EUR bruto per maand opleveren. De werkgever moet een arbeidscontract invullen dat pas ingaat na toekenning van de regularisatie en van een arbeidskaart B.

De procedure bestaat uit twee delen.

 

Aanvraag tot regularisatie

Eerst moet de vreemdeling een regularisatieaanvraag indienen bij de Dienst Vreemdelingenzaken, ten laatste tegen 15 december 2009. Deze aanvraag kan ingediend worden met een typeformulier dat te verkrijgen is bij de gemeentehuizen.

Aan deze aanvraag moet de werknemer enkele documenten toevoegen: een kopie van het arbeidscontract, een bewijs dat hij sinds maart 2007 in België woont en een bewijs dat hij in de Belgische maatschappij is geïntegreerd.

Daarna, als de Dienst Vreemdelingenzaken een voorwaardelijk positieve beslissing heeft genomen, zal de werknemer hier via aangetekend schrijven van verwittigd worden.

 

Aanvraag van arbeidskaart B

Vervolgens zal de kandidaat-werknemer, wanneer hij aan alle voorwaarden voldoet, een aangetekende brief van de Dienst Vreemdelingenzaken ontvangen waarin wordt bevestigd dat hij een Bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister (Elektronische Identiteitskaart A) kan bekomen. Hij moet dan wel een een arbeidskaart B kunnen voorleggen. De DVZ geeft dus een voorwaardelijk positief advies.

De kandidaat-werknemer dient een kopie van deze aangetekende brief te overhandigen aan zijn kandidaat-werkgever. De kandidaat-werkgever moet dan binnen de drie maanden na datum van verzending van deze aangetekende brief een aanvraagdossier voor een arbeidsvergunning en een arbeidskaart B indienen bij de bevoegde gewestelijke migratiedienst.

Het aanvraagdossier van de werkgever moet bestaan uit: 

  • een volledig ingevuld en specifiek voor deze procedure bestemd type –aanvraagformulier dat bij de bevoegde gewestelijke migratiedienst kan bekomen worden;
  • één of meerdere volledig ingevulde en specifiek voor deze procedure bestemde type - arbeidsovereenkomsten, hetzij voor bepaalde tijd van minstens één jaar, of voor onbepaalde tijd. Ongeacht het arbeidsregime moet deze arbeidsovereenkomst, of deze overeenkomsten samen, een loon opbrengen dat minstens gelijk is aan het gewaarborgd gemiddeld minimum;
  • een kopie van de aangetekende brief van de Dienst Vreemdelingenzaken.

Wanneer het resultaat van het onderzoek ten gronde positief is zal een arbeidsvergunning en een arbeidskaart B worden afgeleverd voor een geldigheidsduur conform de gevraagde periode in de toegevoegde arbeidsovereenkomst met een maximumduur van 12 maanden (waarbij de begindatum ten vroegste de datum van beslissing kan zijn).

De arbeidsvergunning wordt naar de werkgever gestuurd, de arbeidskaart B wordt naar de gemeente van de woonplaats van de werknemer gestuurd. 

Gelijktijdig wordt de Dienst Vreemdelingenzaken in kennis gesteld van deze beslissing.