Binnenkort de eerste vergadering van de Ondernemingsraad


58157

Van 7 tot 20 mei 2012 kiezen de werknemers van de ondernemingen die in 2011 gemiddeld meer dan 100 werknemers tewerkgesteld hebben, hun vertegenwoordigers in de ondernemingsraad van hun onderneming. Dit overlegorgaan zal gedurende de vier volgende jaren worden geraadpleegd over sociale en economische aangelegenheden die van belang zijn voor de onderneming. U vindt hierna een algemene informatie over de opdrachten en de werkwijze van de ondernemingsraad.

Group S organiseert opleidingen op maat in de ondernemingen over het tactische en strategische beheer van de ondernemingsraad, alsook over de andere overlegorganen, namelijk het comité voor preventie en bescherming op het werk en de vakbondsafvaardiging. Group S biedt eveneens de middelen om de werkgevers te begeleiden en bij te staan in hun onderhandelingen met de sociale partners. Haar bijstand en expertise dekken een brede waaier van verschillende facetten binnen het domein van het sociaal overleg. Voor alle vragen in verband met de voorwaarden van deze begeleiding, verzoeken wij u contact op te nemen met mevrouw Sabine de Cock, Senior Advisor - Legal & Social Affairs, sabine.decock@groups.be,  02/507.19.30.

Wie is lid van de raad?

In de raad zetelen de werkgever en de afgevaardigden die de werkgever en de werknemers vertegenwoordigen. De afgevaardigden van de werknemers worden om de vier jaar tijdens de sociale verkiezingen verkozen. De afgevaardigden van de werkgever worden door de werkgever aangeduid onder het leidinggevend personeel van de onderneming. Deze leden moeten voorkomen op de lijsten van het leidinggevend personeel die in het kader van de sociale verkiezingsprocedure werden bepaald. Het aantal werkgeversafgevaardigden mag in geen geval groter zijn dan het aantal werknemersvertegenwoordigers.

Welke opdrachten heeft de raad ?

Volgens artikel 15 van de wet van 20 september 1948 houdende organisatie van het bedrijfsleven, heeft de raad de opdracht zijn advies uit te brengen en suggesties of bezwaren te formuleren over alle maatregelen die de arbeidsorganisatie, de arbeidsvoorwaarden en het rendement van de ondernemingen zouden kunnen wijzigen, het arbeidsreglement op te stellen en het personeel hierover in te lichten, te waken over de strikte toepassing van de industriële en sociale wetgeving tot bescherming van de werknemers, de algemene criteria inzake aanwerving en ontslag te onderzoeken, de datums van de jaarlijkse vakantie vast te leggen alsook de vervangingsdatums van de feestdagen die op een zondag of op een rustdag vallen, de sociale werken te beheren die door de onderneming worden ingesteld voor het welzijn van het personeel, om de drie jaar ter kennisneming de mobiliteitsdiagnostiek, bestemd voor de FOD Mobiliteit en Vervoer, te ontvangen van de werkgever,…

De raad heeft ook de opdracht om, onder hierna vermelde voorwaarden, de zogenaamde economische en financiële basisinformatie van de werkgever schriftelijk te ontvangen, zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 27 november 1973 houdende reglementering van de economische en financiële inlichtingen te verstrekken aan de ondernemingsraden.

De raad moet ook de jaarlijkse, periodieke en occasionele economische en financiële informatie, bedoeld in voormeld koninklijk besluit van 27 november 1973, ontvangen van de werkgever alsook de sociale informatie bedoeld in de CAO nr. 9 van de NAR binnen dezelfde termijn.

Bovendien is de ondernemingsraad belast met alle opdrachten die hem zijn toebedeeld door de wetten, de besluiten, de collectieve arbeidsovereenkomsten en de beslissingen van de paritaire comités.

Hoe werkt de raad ?

De werkingsmodaliteiten van de raad worden vastgelegd in een huishoudelijk reglement. De raad is verplicht dit reglement op te stellen. Indien in de onderneming reeds een reglement aanwezig was, dan kan dit worden overgenomen indien dit opnieuw wordt goedgekeurd door de nieuwe raad tijdens de eerste vergadering.

In voorkomend geval moet de raad zich baseren op het model van huishoudelijk reglement dat werd vastgelegd door het paritair comité waarvan de onderneming afhangt. Hij kan dit modelreglement eventueel wijzigen en aanvullen met bepalingen die beter aangepast zijn aan de noden van de onderneming. Het oude model van huishoudelijk reglement blijft van kracht tot op het ogenblik dat de raad akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen.

In het huishoudelijk reglement moeten een aantal punten verplicht worden opgenomen: het moet melding maken van de termijn voor de inschrijving van een punt op de agenda door een lid, de termijn voor oproeping tot de vergadering en de inhoud ervan, de taak van de voorzitter en modaliteiten van zijn vervanging, de taak van de secretaris en modaliteiten van zijn keuze en zijn vervanging, de regels voor het verloop van de vergaderingen, de modaliteiten voor het opstellen en goedkeuren van de notulen evenals de mededeling ervan aan de raadsleden, de wijze waarop het personeel wordt ingelicht over de activiteiten van de raad, de wijze van bewaring van het archief van de raad en de raadpleging van die archieven door de raadsleden en tenslotte de procedure tot wijziging van het huishoudelijk reglement. Het is aangewezen om naast deze verplichte punten ook afspraken te maken omtrent de wijze waarop de beslissingen worden genomen (eenstemmigheid of meerderheid) om latere discussies te vermijden.

Group S kan u een model van huishoudelijk reglement ter beschikking stellen en u begeleiden in het kader van de onderhandeling daaromtrent. Voor alle vragen in verband met de voorwaarden van deze begeleiding, verzoeken wij u contact op te nemen met Sabine de Cock, Senior Advisor - Legal & Social Affairs, sabine.decock@groups.be, 02/507.19.30.

Wanneer vergadert de raad ?

Wanneer er geen beroep werd aangetekend tegen het resultaat van de verkiezingen dan vindt de eerste vergadering van de raad uiterlijk plaats op dag Y + 45, namelijk tussen 21 juni en 4 juli 2012, in functie van de datum van de verkiezingen. Het huishoudelijk reglement kan evenwel een kortere termijn voorzien in de ondernemingen waar reeds een raad bestond.

De dagorde van deze eerste vergadering moet volgende punten bevatten: aanduiding van de  voorzitter, aanduiding van de secretaris en goedkeuring van het huishoudelijk reglement.

Binnen de twee maanden na de datum van de verkiezingen, moet de voorzitter van de raad bovendien de basisinformatie bedoeld in voormeld koninklijk besluit van 27 november 1973 schriftelijk verstrekken aan de raadsleden. Deze basisinformatie moet worden besproken en van commentaar worden voorzien tijdens een speciale vergadering van de raad die buiten de normale (maand)kalender van de vergaderingen wordt gehouden. Deze speciale vergadering moet ten vroegste 15 dagen en ten laatste 2 maanden na de mededeling van de basisinformatie plaatsvinden. De jaarlijkse en periodieke informatie moeten ook tijdens een speciale vergadering worden verstrekt.  Voor de basisinformatie en de jaarlijkse informatie moet een duur van minstens 8 uur worden voorzien.

De werkgever zorgt ervoor dat de raad tenminste eenmaal per maand vergadert en telkens  wanneer een derde van de personeelsafvaardiging er om vraagt. De uitnodiging voor de vergadering vermeldt waar en wanneer de bijeenkomst zal plaatsvinden evenals de agendapunten.