De Rulingcommissie kan zich voortaan uitspreken over de arbeidsrelatie


61190

In ons artikel over schijnzelfstandigheid vermelden wij dat arbeidsrelatiewet heeft voorzien in de oprichting van een Commissie ter regeling van de arbeidsrelatie. U kan dit artikel hier raadplegen.

Sinds 1 januari 2013 kent de Commissie ter regeling van de arbeidsrelatie enkel nog een administratieve afdeling en wordt deze de Administratieve Commissie ter regeling van de arbeidsrelatie genoemd. Tot voor kort bleef deze Commissie dode letter.

Op 21 februari ll. werden er twee koninklijke besluiten gepubliceerd waardoor de sociale ruling nu praktijk wordt: de Commissie kan zich immers uitspreken over de aard van de arbeidsrelatie (werknemer- of zelfstandigenstatuut).

Samenstelling

De Commissie wordt ingesteld bij de FOD Sociale Zekerheid en haar leden worden benoemd voor een hernieuwbaar mandaat van 6 jaar.

Elke kamer bestaat naast de voorzitter uit:

  • minstens twee leden aangewezen op voorstel van de minister bevoegd voor Middenstand, onder de personeelsleden van de Directie-generaal Zelfstandigen van de FOD Sociale Zekerheid of onder de personeelsleden van het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen;
  • minstens twee leden aangewezen op voorstel van de ministers bevoegd voor Sociale Zaken en Werk, onder de personeelsleden van de Directie-generaal Sociaal Beleid van de FOD Sociale Zekerheid, onder de personeelsleden van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg of onder de personeelsleden van de Rijksdienst voor sociale zekerheid.

De zittingen van de kamers van de Rulingcommissie zijn niet openbaar.

De voorzitter stelt de dagorde van de zittingen vast en de Commissie stelt een huishoudelijk reglement op dat de dagen van de zittingen en de termijn bepaalt waarbinnen de dagorde aan de leden wordt meegedeeld.

Aanvragen

Afhankelijk van de aanvraag, wordt zij ingediend bij:

  • hetzij door de neerlegging van een verzoekschrift ter plaatse of met een ter post aangetekend schrijven bij de griffie van de administratieve afdeling indien het beslissingen betreft die worden genomen op gezamenlijk initiatief van het geheel van de partijen van de arbeidsrelatie binnen een termijn van één jaar na de aanvang van de arbeidsrelatie;
  • hetzij bij een sociaal verzekeringsfonds tegelijkertijd met de aansluitingsverklaring wanneer de beslissing wordt genomen op initiatief van een enkele partij van de arbeidsrelatie ingeval deze een beroepsactiviteit van zelfstandige start en een aanvraag ervoor doet bij haar sociaal verzekeringsfonds;
  • hetzij door de neerlegging van een verzoekschrift ter plaatse of een ter post aangetekend schrijven bij de griffie van de Administratieve Commissie.

De aanvraag moet volgende gegevens vermelden:

  • de naam, de voornaam, de woonplaats en in voorkomend geval het rijksregisternummer van de partijen van de arbeidsrelatie;
  • het voorwerp van de aanvraag;
  • de betrokken sector en het beroep;
  • de aanvraag door alle partijen van de arbeidsrelatie te laten ondertekenen.

De aanvraag moet bovendien vergezeld worden van alle documenten die dienstig kunnen zijn om de arbeidsrelatie te kwalificeren en de uitvoering ervan kunnen verduidelijken.

De griffie houdt een lijst bij van alle aanvragen en een kopie van deze lijst wordt minstens een keer per kwartaal bezorgd aan de diensten van de RSZ, het RSVZ, de FOD Sociale Zekerheid, de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Uitspraken

De beslissingen van de Administratieve Commissie worden genomen binnen de drie maanden volgend op de datum van indiening van de aanvraag of desgevallend de dag waarop de griffie deze ontvangt van het betreffende sociaal verzekeringsfonds. Deze termijn kan worden verlengd met het aantal dagen tussen de datum van de aanvraag en de datum van ontvangst van bijkomende documenten indien de voorzitter, op eigen initiatief, bijkomende inlichtingen nodig acht om te oordelen.

De partijen kunnen zich laten vertegenwoordigen door een advocaat of door elke andere persoon naar keuze die beschikt over een schriftelijk mandaat.

Na desgevallend de partij(en) van de arbeidsrelatie gehoord te hebben, beslissen de kamers over de stukken, hetzij op vraag van de meerderheid der leden of de Voorzitter, hetzij op uitdrukkelijke vraag van de een of andere partij. De kamers beraadslagen geldig bij aanwezigheid van de meerderheid van de leden of vertegenwoordigde leden, voor zover de meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde leden zich gunstig uitspreekt. De voorzitter heeft geen stemrecht behalve in geval van staking van stemmen.

Beslissingen van de Administratieve Commissie zijn in principe bindend en definitief. Nochtans kunnen partijen binnen de maand die volgt op de kennisgeving van de beslissing per aangetekende brief de betwisting voorleggen aan de soevereine macht van de rechter van de arbeidsrechtbank. Deze zal dan rekening houden met de algemene criteria en eventueel de specifieke criteria en/of het vermoeden van een arbeidsovereenkomst of zelfstandigenovereenkomst. Ook hoger beroep en cassatieberoep zijn mogelijk.

De Administratieve Commissie stelt elk jaar een verslag op met daarin haar rechtspraak.