Het onderscheid tussen arbeider en bediende opnieuw op de helling gezet !


49560

De opzegtermijnen voor arbeiders in België zijn de allerlaagste van Europa. Qua opzegvergoeding krijgt een Belgische arbeider ongeveer 1/3 van het gemiddelde van zijn Europese collega’s. Een recent wetsvoorstel wil hier verandering in brengen.

Het voorstel neemt de regeling over die geldt voor lagere bedienden. Dit wil zeggen dat voor de arbeiders, die minstens 1 jaar en maximum 5 jaar in dienst zijn van de werkgever, een minimumopzeggingstermijn van 3 maanden geldt. Vervolgens wordt de termijn verhoogd met telkens 3 maanden per schijf van 5 jaar anciënniteit. Voor arbeiders die minder dan een jaar in dienst zijn, blijft een verkorte opzeggingstermijn van 1 maand mogelijk.

Een tweede al even recent wetsvoorstel beoogt de afschaffing van de carensdag en de vervanging van de regels inzake  gewaarborgd loon voor arbeiders door de regels van de bedienden.
 
Voor het zover is, moeten de 2 wetsvoorstellen eerst nog door de Kamer en de Senaat behandeld (eventueel gewijzigd) en goedgekeurd worden.

Dat men niet alleen op wetgevend vlak bezig is met het wegwerken van het verschil in statuut tussen arbeiders en bedienden, bewijst een vonnis van de arbeidsrechtbank van Tongeren vorige week nog. De rechtbank volgde de argumentatie van 2 arbeiders en besloot in een tussenvonnis dat beide werknemers in feite al jaren bediendewerk verrichtten.

Naar aanleiding van een prejudicieel advies moet het Grondwettelijk Hof zich binnenkort uitspreken over het onderscheid in sociaal statuut tussen arbeiders en bedienden.
Het is niet ondenkbaar dat het Hof dit verschil discriminerend en dus ongrondwettig verklaart.

Tenslotte zijn er ook nog de vakbonden en de werkgevers die over dit netelige dossier gaan onderhandelen in het tweejaarlijkse loonoverleg. De tegenstelling is groot: voor de vakbonden moeten de arbeiders op gelijke voet komen met de bedienden, voor de werkgevers mogen daaraan geen bijkomende of meer kosten verbonden zijn. Midden 2011 wordt hier een oplossing verwacht.

Wij houden u natuurlijk op de hoogte van de evolutie van de zaak.