03 Beroepenclassificatie

Paritair (sub-)Comité nr.:
216.00.00-00.00

Bijwerking: 08/11/2005
Geldig vanaf: 01/07/2005

In het Paritair Comité voor de notarisbedienden werd op 25 januari 2005 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten tot vaststelling van de functieclassificatie en loonvoorwaarden. Zij werd neergelegd op de Griffie van de dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen en geregistreerd op 18 februari 2005 onder het nr. 73935/CO/216; het bericht van neerlegging verscheen in het Belgisch Staatsblad van 2 maart 2005.

Wij geven u hierna de bepalingen betreffende de beroepenclassificatie en vervolgens enkele belangrijke praktische schikkingen.  Uit praktische overwegingen hebben wij de door de aangeslotenen van Groep S – Sociaal Secretariaat vzw te gebruiken codes voor de beroepskwalificatie geintegreerd in de tekst van de CAO; het gaat om de cijfers en letters in vetjes.

Artikel 1 - Toepassingsgebied van de collectieve arbeidsovereenkomst - Juridisch kader

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de bedienden die onder het Paritair Comité voor de notarisbedienden ressorteren.

Zij wordt gesloten ter uitvoering van de artikelen 5 en 6 van de collectieve arbeidsovereenkomst van
20 oktober 1999 houdende diverse bepalingen en vervangt de artikelen 3, 6 tot en met 15 en 17 tot en met 19 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 1989 tot vaststelling van de loon- en arbeidsvoorwaarden van de notarisbedienden.

Artikel 2 - Doel

Deze overeenkomst heeft tot doel de algemene principes vast te stellen inzake de functieclassificatie en loonvoorwaarden tussen de werkgevers in het notariaat en hun bedienden.

Commentaar:

Aanvullende individuele of collectieve overeenkomsten, die eventueel gesloten kunnen worden per provincie, arrondissement of notariskantoor, blijven mogelijk.

De bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst mogen in geen geval afbreuk doen aan de verkregen rechten van de bedienden en/of aan andere regelingen die zij, hetzij individueel hetzij collectief, genieten, wanneer deze rechten gunstiger zijn.

Artikel 3 - Definities

Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst moet worden verstaan onder :

Functie : het geheel van taken die worden uitgevoerd door een bediende in het notariaat, zonder rekening te houden met de persoon die ze uitvoert.

Functiebeschrijving : de beschrijving van de door de bediende in het notariaat uitgeoefende of uit te oefenen functie.

Functieclassificatie : de indeling van de volgens een objectieve waarderingsmethode beschreven en gewaardeerde referentiefimcties en door de bedienden uitgeoefende functies in een stelsel van functiegroepen.

Functiegroep : een groep waarin functies worden ingedeeld ten gevolge van de functiewaardering.

Functieniveau : het niveau waarop een referentiefunctie in een vakgebied is gewaardeerd, ten gevolge van een verschillende graad van kennis, verantwoordelijkheid, sociale interactie, specifieke handelingsvereisten en bezwarende omstandigheden. In elk vakgebied worden drie functieniveaus onderscheiden, oplopend van 1 tot 3 volgens de zwaarte van de referentiefunctie.

Functiewaardering : het beoordelen van de zwaarte van een functie op basis van de objectieve criteria van de gehanteerde waarderingsmethode. De beschrijving van deze objectieve criteria wordt bijgevoegd in bijlage 1. Deze bijlage maakt integraal deel uit van deze overeenkomst.

Onafhankelijke deskundige : de deskundige in functieclassificatie en -waardering die, onafhankelijk van de werkgevers- en de werknemersvertegenwoordiging in het paritair comité, de inhoudelijke analyse en waardering van de referentiefuncties heeft uitgevoerd.

Onderhoudscommissie : de paritair samengestelde commissie die tot doel heeft de inhoud en structuur van de nieuwe functieclassificatie op te volgen en desgevallend wijzigingen voor te stellen aan het paritair comité.

ORBA-punten : het puntensysteem gehanteerd door de onafhankelijke deskundige om functies te waarderen en onderling te vergelijken. De grenzen van de functiegroepen zijn vastgelegd op basis van deze punten.

Referentiefunctie : een functie die analytisch werd gewaardeerd door de onafhankelijke deskundige en die als ijkpunt (vergelijkingspunt) dient voor de classificatie van de door de bediende uitgeoefende functie.

Sectorale externe beroepscommissie : de paritair samengestelde commissie die uitspraak kan doen over het beroep van de bediende tegen het resultaat van de classificatie door zijn werkgever.

Vakgebied : een geheel van functies en referentiefuncties die omwille van de inhoud van de uitgevoerde taken kunnen worden gegroepeerd, maar waarvan het niveau van kennis, verantwoordelijkheid en sociale interactie kunnen verschillen. Voor de toepassing van deze overeenkomst worden zes vakgebieden gedefinieerd : "generalistisch", "familiaal en patrimoniaal", "immobiliën", "vennootschappen", "boekhouding" en "secretariaat".

Waarderingsmethode : het geheel aan definities, niveaubeschrijvingen, puntenwaarden die toelaten op een zo objectief mogelijke wijze de functies te waarderen op basis van hun functiebeschrijving.

Artikel 4 - Inventaris van de referentiefuncties

De sectorale functieclassificatie is gebaseerd op referentiefuncties waarbij de benaming van de functie slechts geldt als richtlijn of indicatie.

De lijst van de referentiefuncties, met hun integrale beschrijving, die voor deze overeenkomst werden geïdentificeerd, beschreven en gewaardeerd, werd opgenomen als bijlage 2. Deze bijlage maakt integraal deel uit van deze overeenkomst.

Voormelde lijst bevat 18 referentiefuncties met elk een alfanumerieke code, verwijzend naar het vakgebied en het functieniveau waarop zij worden uitgeoefend. De functies zijn alfabetisch gerangschikt.

Artikel 5 - Indeling in functiegroepen

De volgende functiegroepen zijn vastgelegd, op basis van de waardering volgens ORBA-punten :

functiegroep 1 : minder dan 99 punten

functiegroep 2 :

* 2A : van 99 tot 113,5 punten

* 2B : van 114 tot 130,5 punten

functiegroep 3 :

* 3A : van 131 tot 150,5 punten

* 3B : van 151 tot 172,5 punten

functiegroep 4 :

* 4A : van 173 tot 198,5 punten

* 4B : van 199 tot 229 punten

De referentiefuncties worden op basis van hun relatieve zwaarte als volgt ingedeeld in deze functiegroepen :

functiegroep 1 : S1

functiegroep 2 :

* 2A:B1,FP1,I1,S2,V1

* 2B : G1

functiegroep 3 :

* 3A : B2, FP2,I2, S3, V2

* 3B:B3,G2

functiegroep 4 :

* 4A : FP3,I3, V3

* 4B : G3

Alleen de taken die in hoofdzaak werkelijk worden uitgeoefend of waarvoor de bediende werd in dienst genomen, bepalen de indeling in een functiegroep van de door de bediende uitgeoefende functie. Zelfs al is het loon vastgesteld volgens de functiegroep, dan nog bepaalt het loon de functiegroep niet.

Artikel  6 - Classificatie en beroep

Telkens wanneer een bediende wordt in dienst genomen of wanneer de inhoud van de door de bediende uitgeoefende functie wijzigt, is de procedure bepaald in de artikelen 7 tot en met 9 van toepassing.

Artikel  7 - Classificatieprocedure

§1. De werkgever is verantwoordelijk voor de informatie over en de toepassing van de functieclassificatie in het kantoor. Hij brengt, in nauwe samenwerking met de bediende, diens functie onder in de overeenstemmende functiegroep.

De bediende die in dienst treedt wordt ingedeeld in de functiegroep die overeenstemt met de functiebeschrijving waarvoor hij in dienst wordt genomen.

§2. De werkgever beoordeelt de door de bediende uitgeoefende of uit te oefenen functie door deze te vergelijken met de beschrijvingen van de referentiefuncties opgenomen in bijlage 2.

Hij kiest de referentiefunctie waarvan de beschrijving het best overeenstemt met de functie uitgeoefend of uit te oefenen door de bediende.

Bij deze keuze zijn verschillende hypothesen mogelijk :

a) de functie uitgeoefend of uit te oefenen door de bediende stemt volledig overeen met de gekozen referentiefunctie: de functie wordt ondergebracht in dezelfde functiegroep als de referentiefunctie ;

b) de functie uitgeoefend of uit te oefenen door de bediende wijkt minimaal af van de gekozen referentiefunctie: de functie wordt ondergebracht in dezelfde functiegroep als de referentiefunctie.

Het gaat hier om volgende gevallen:

de functie omvat minder of meer activiteiten zonder dat daardoor de algemene doelstelling van de functie, zoals beschreven in de referentiefunctie, wordt aangetast. De afwijkingen bij een of meer beoordelingscriteria hebben te weinig invloed om de functie in te delen in een andere functiegroep ;

c) de functie uitgeoefend of uit te oefenen door de bediende wijkt in ernstige mate af van de gekozen referentiefunctie:

de essentie en/of de doelstelling, opgenomen in de referentiefunctie, stemt niet met de werkelijkheid overeen. In dit geval moet de werkgever de intrinsieke waarde van de door de bediende uitgeoefende of uit te oefenen functie vergelijken met respectievelijk een andere referentiefunctie van dezelfde functiegroep, van een lagere functiegroep en van een hogere functiegroep. De functie wordt ondergebracht in de functiegroep van de meest overeenstemmende referentiefunctie.

Indien er geen referentiefunctie bestaat waarmee de door de bediende uitgeoefende of uit te oefenen functie kan worden vergeleken, kiest de werkgever in de lijst opgenomen in bijlage 2 die referentiefunctie waarvan de intrinsieke waarde overeenstemt met de door de bediende uitgeoefende of uit te oefenen functie. Bestaat een dergelijke referentiefunctie dan wordt de functie in dezelfde functiegroep ondergebracht. Bestaat een dergelijke referentiefunctie niet, dan wordt de beschrijving van deze functie overgezonden naar deonderhoudscommissie, zoals bepaald in artikel 10, voor een waardering.

§3. Een door werkgever en bediende voor akkoord ondertekende en gedagtekende beschrijving van de functie wordt binnen zeven dagen na de ondertekening door de werkgever overgezonden naar het sociaal secretariaat waarbij hij is aangesloten.

Commentaar:

Indien gebruik wordt gemaakt van de software bepaald in artikel 8, zal in de praktijk meestal de print-out van het resultaat als beschrijving van de functie gelden.

Artikel 8 - Software als hulpinstrument

Teneinde de werkgever bij te staan om de functies onder te brengen in de toepasselijke functiegroep, wordt in overleg door de leden van het paritair comité een classificatiesoftware ter beschikking gesteld. Het doel, de toepassing en het gebruik van deze software worden in een protocol tussen partijen vastgelegd.

Deze software is eveneens ter beschikking van de werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers in het paritair comité.

Artikel  9 - Beroepsprocedure

§1. Indien de werkgever in gebreke blijft of de bediende niet akkoord gaat met het resultaat van de classifïcatie, wordt de hierna volgende beroepsprocedure gevolgd.

a. interne overlegprocedure

De bediende die in beroep wenst te gaan tegen de classifïcatie van zijn functie of wenst te reageren tegen het in gebreke blijven van de werkgever, moet het bezwaar schriftelijk en gemotiveerd indienen bij zijn werkgever.

De werkgever is ertoe gehouden het bezwaar in een persoonlijk onderhoud te bespreken binnen een termijn van dertig dagen te rekenen vanaf de datum van de indiening van het bezwaar.

Indien een akkoord wordt bereikt, wordt een gedateerde en ondertekende functiebeschrijving aan elke partij overhandigd en, in voorkomend geval, een kopie aan het sociaal secretariaat waarbij de werkgever is aangesloten.

b. externe overlegprocedure

Indien er geen akkoord wordt bereikt tijdens de interne overlegprocedure of indien de werkgever in gebreke blijft, kan de bediende schriftelijk en gemotiveerd om een nieuw onderhoud vragen. Dit onderhoud moet plaatsvinden binnen dertig dagen na het indienen van deze aanvraag.

Zowel de bediende als de werkgever kunnen zich laten bijstaan door een bemiddelaar en/of een vertegenwoordiger van de representatieve werkgevers- of werknemersorganisatie waarbij hij is aangesloten.

Indien een akkoord wordt bereikt, wordt een gedateerde en ondertekende functiebeschrijving aan elke partij overhandigd en, in voorkomend geval, een kopie aan het sociaal secretariaat waarbij de werkgever is aangesloten.

c. hoger beroep

Indien geen akkoord wordt bereikt tijdens de externe overlegprocedure of indien de werkgever in gebreke blijft, kan de bediende in hoger beroep gaan bij de sectorale externe beroepscommissie bedoeld in §2. De werkgever zendt het bezwaar binnen een termijn van veertien dagen na de vaststelling dat geen akkoord kan worden bereikt, over naar de sectorale externe beroepscommissie en een copie hiervan naar de bediende. Indien de werkgever nalaat binnen de gestelde termijn het bezwaar naar de commissie over te zenden, kan de bediende zelf of de vakorganisatie waarbij hij is aangesloten, onverwijld het beroep aanhangig maken bij de sectorale externe beroepscommissie.

Binnen zes maanden nadat het bezwaar bij de sectorale externe beroepscommissie is aanhangig gemaakt, doet deze commissie een voor alle partijen bindende uitspraak. De werkgever en de bediende worden schriftelijk ingelicht over die uitspraak. Indien de functie in een andere functiegroep wordt ingedeeld, geldt die andere indeling vanaf de dag waarop de bediende in dienst wordt genomen of de inhoud van de door de bediende uitgeoefende functie is gewijzigd.

Wanneer de werkgever bij een sociaal secretariaat is aangesloten, zendt hij een kopie over van deze schriftelijke inlichting binnen zeven dagen na ontvangst.

§2. De sectorale externe beroepscommissie is samengesteld uit zes leden, drie aangeduid door de werkgeversvertegenwoordiging en drie aangeduid door de werknemersvertegenwoordiging. Deze leden moeten geen lid zijn van het paritair comité. De commissie kan zich laten bijstaan door de onafhankelijke deskundige en kan alle nuttige informatie opvragen die nodig is om een uitspraak te doen over het beroep en kan, indien nodig, zowel de werkgever als de betrokken bediende horen en/of een bezoek brengen aan het kantoor.

§3. De leden van de sectorale externe beroepscommissie kunnen gebruik maken van het softwareprogramma bepaald in artikel 8.

§4. Voor de toepassing van dit artikel, zijn de beschrijving van de referentiefuncties in bijlage 2 en de procedure bepaald in artikel 7 doorslaggevend.

Artikel  10 - Onderhoudsprocedure

Om de functieclassificatie te kunnen actualiseren, wordt een onderhoudscommissie opgericht.

Deze onderhoudscommissie is samengesteld uit zes leden, drie aangeduid door de werkgeversvertegenwoordiging en drie aangeduid door de werknemersvertegenwoordiging, die allen lid zijn van het paritair comité. De commissie wordt bijgestaan door de onafhankelijke deskundige. Zij kan zich eveneens laten bijstaan door externe patronale en syndicale functieclassificatiedeskundigen.

De onderhoudscommissie komt op gemotiveerd verzoek van een der partijen en minstens driejaarlijks samen om na te gaan of de referentiefuncties inhoudelijk moeten worden aangepast en/of nieuwe referentiefuncties moeten worden toegevoegd.

De lijst van de toe te voegen of te wijzigen referentiefuncties wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het paritair comité. Indien het paritair comité akkoord is met de wijzigingen of toevoegingen, worden de functies door de onafhankelijke deskundige gewogen en in de classificatie ingedeeld.

(...)

Artikel 18 - Duur van de overeenkomst

Deze overeenkomst is gesloten voor een onbepaalde duur.

Zij kan door elk van de ondertekenende partijen slechts worden opgezegd met een opzeggingstermijn van ten minste zes maanden. Deze opzegging moet gebeuren bij een ter post aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de notarisbedienden en aan de ondertekenende organisaties.

Artikel 19 - Evaluatie

Partijen komen overeen om, indien de omstandigheden dit vereisen, deze overeenkomst te evalueren en aan te passen.

Artikel 20 - Aanpassing van de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 1989

Partijen komen overeen de artikelen van de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 1989 tot vaststelling van de loon- en arbeidsvoorwaarden van de notarisbedienden die niet door deze overeenkomst worden gewijzigd, te evalueren en aan te passen tegen 1 juli 2005.

Artikel 21 - Aanbeveling

Elke partij zal al het nodige doen opdat de overeenkomst kan worden toegepast vanaf zijn inwerkingtreding.

Artikel 22 - Inwerkingtreding

Deze overeenkomst treedt in werking op 1 juli 2005.

Bijlage 1 bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 januari 2005 tot vaststelling van de functieclassificatie en loonvoorwaarden

Beschrijving van de objectieve criteria van de waarderingsmethode op basis waarvan de zwaarte van een functie wordt beoordeeld

De omschreven functies worden geanalyseerd volgens een in de ORBA-methode vastgelegd aantal "criteria". Deze zijn zodanig gekozen, dat alle belangrijke aspecten die bij het vervullen van functies een rol (kunnen) spelen, aan de orde komen.

De criteria kunnen globaal worden onderscheiden in :

• criteria die betrekking hebben op "kennen/kunnen"-aspecten i.c. "niveau" van het werk, dat wil zeggen de eisen die aan de functievervuller moeten worden gesteld en

• criteria die te maken hebben met "bereidheid/ondergaan"-aspecten i.c. de bezwaren aan de arbeid verbonden, de zogenaamde "bezwarende omstandigheden".

De criteria worden gegroepeerd tot vijf "hoofdkenmerken" die vergelijkingen tussen functies qua opbouw (zgn. ORBA-profielen) mogelijk maken. De opbouw van deze "hoofdkenmerken" uit criteria is als volgt:

Hoofdkenmerk

Criterium

Afweegfactor

Aspect

Verantwoordelijkheid

Problematiek

6

Effect

4

Kennis

Kennis

5

Sociale interactie

Leidinggeven

2

Uitdrukkingsvaardigheid

2

Contact

2

Specifieke handelingsvereisten

Bewegingsvaardigheid

2

Oplettendheid

1

Uitzonderlijke kenmerken

1

Bezwarende omstandigheden

Lichamelijke inspanning massa

1

Lichamelijke inspanning houding

1

Werkomstandigheden

3

Persoonlijk risico

1

Na de functie-analyse worden door de functie-analist voor elk van toepassing zijnde criterium "punten" toegekend. Het aantal punten hangt of van de mate waarin zo'n criterium wordt vereist, respectievelijk voorkomt in het kader van een juiste uitoefening van de functie. Het aantal gradenpunten wordt per criterium voor elke functie afzonderlijk bepaald. Naarmate meer kennis nodig is, de functionele ruimte groter is, het werk zwaarder, het gezag veelomvattender is, worden meer punten voor de desbetreffende criteria gegeven. Deze "waardering" heeft plaats met behulp van een of meer tabellen per criterium. Het is specialistisch werk. In een handleiding - de zgn. systeemsleutel - waarin de ORBA-methode is vastgelegd, zijn voorschriften voor het analyseren naar criteria en het waarderen in punten aangegeven. Om de eenheid bij deze waardering te bevorderen wordt tevens gebruik gemaakt van uitgebreid referentiemateriaal. Dit referentiemateriaal dient als hulpmiddel bij gradering met behulp van normstellende voorbeelden en ter bevordering van eenduidige interpretatie van schema's.

Sommige criteria zijn met het oog op de bepaling van de rangorde van een functie van groter belang dan andere. Daarom werden verhoudingen in belangrijkheid tussen de criteria onderling vastgesteld. Men gebruikt daartoe "afweegfactoren".

Deze afweegfactoren liggen in de methode vast en zijn niet afhankelijk van de aard van de in een onderzoek betrokken functies, de aard van de ondememing, etc. Zij zijn in het overzicht van de criteria opgenomen.

Het voor elke functie afzonderlijk toegekende aantal punten per criterium wordt nu vermenigvuldigd met de vaste afweegfactor voor dat criterium. Dit leidt tot "gewogen punten" voor elk criterium.

Optelling van de gewogen punten van de criteria geeft de totaalwaardering van die functie in punten: de ORBA-score. Dit puntentotaal is maatgevend voor de plaatsing van de functie in een rangorde-overzicht. Dit overzicht wordt gewoonlijk "functierangschikkingslijst" genoemd.

In deze lijst worden alle onderzochte functies in rangorde van de ORBA-scores van laag naar hoog weergegeven. Aldus is de relatieve "waarde" van elke functie ten opzichte van alle overige functies vastgelegd.

I. Hoofdkenmerk Verantwoordelijkheid

De bijdrage die een functie levert aan het realiseren van ondernemingsdoelstellingen, geschiedt vanuit een specifïeke verantwoordelijkheid voor binnen de functie behorende activiteiten. Vanuit het hoofdkenmerk "Verantwoordelijkheid' wordt geanalyseerd wat deze verantwoordelijkheden zijn.

Verantwoordelijkheid wordt geanalyseerd aan de hand van de criteria Problematiek en Effect.

Ia. Problematiek

Problematiek betreft het behandelen van in de functie voorkomende vragen, problemen en uitdagingen. Problematiek wordt beschouwd in relatie tot de mate waarin het functioneel denken en handelen binnen een functie gebonden is aan kaders. Het graderenwaarderen van de Problematiek gebeurt op basis van de aspecten Complexiteit en Functionele ruimte. Deze aspecten vertonen een sterke samenhang.

Vanuit Complexiteit wordt vastgesteld wat de aard en omvang van in een functie voorkomende vragen en problemen zijn. Daarbij gaat het met name om het vaststellen van de moeilijkheidsgraad van deze problemen en de wijze waarop hiervoor tijdens de functievervulling oplossingen moeten worden gevonden.

De Functionele ruimte bepaalt in hoeverre een medewerker in zijn denken en handelen door organisatorische kaders wordt beperkt, dan wel stimulerende invloeden daarvan ondervindt.

I.b. Effect.

Effect duidt op het resultaat van de bijdrage die een functie aan het realiseren van de organisatiedoelstellingen levert. Een belangrijke factor bij het analyseren van dit effect is de mate waarin een functievervuller in staat is daadwerkelijk deze bijdrage te kunnen leveren. Het graderenwaarderen van Effect gebeurt op basis van de aspecten Resultaat en Invloed.

Resultaat heeft betrekking op de vereiste kwaliteit van acties en beslissingen en op de invloed van deze acties en beslissingen op de organisatie of onderdelen daarvan en op klanten en relaties. Ook de termijn waarop de gevolgen hiervan merkbaar zijn, is punt van analyse.

Het aspect Invloed betreft de organisatorische context ofwel functionele ruimte van een functie. De mate waarin er (beperkende) voorschriften bestaan, bepaalt de mate waarin vanuit een functie invloed uitgeoefend kan worden.

II. Hoofdkenmerk Kennis

Kennis is een essentiële voorwaarde voor het denken en doen van de medewerker in zijn functie.  Kennis wordt hierbij opgevat als een dynamisch begrip. Kennis wordt niet alleen verkregen vanuit opleiding en vorming, maar ontwikkelt zich tevens tijdens en door het functioneel denken en handelen. Binnen het hoofdkenmerk Kennis gaat het om de samenhang tussen het beschikken over kennis en het (vermogen tot het) toepassen van kennis. Het gelijknamige criterium Kennis bepaalt dit hoofdkenmerk.

Bij het analyseren en waarderen van de vereiste mate van kennis wordt onderscheid gemaakt tussen de aspecten Niveau en Omvang.

Niveau betreft de mate en diepgang van de voor functie-uitoefening vereiste kennis.

Omvang verwijst naar het toepassingsgebied van de vereiste kennis en naar de mate waarin integratie van deze kennisgebieden is vereist.

III. Hoofdkenmerk Sociale interactie

Functies verschillen in de mate waarin communicatie binnen en buiten de organisatie noodzakelijk is voor het realiseren van ondernemingsdoeleinden. Het belang van de functionele sociale interactie wordt geanalyseerd aan de hand van de criteria Leiding Geven, Uitdrukkingsvaardigheid en Contact.

III.a. Leiding geven

Leiding geven betreft het direct of indirect aansturen van medewerkers binnen de organisatiestructuur. Resultaten bereikt men immers veeleer via beïnvloeding van anderen. Voor het graderen waarderen van Leiding geven wordt gebruik gemaakt van de aspecten Aantal werknemers/aard van de aansturing en Omstandigheden.

Aantal werknemers /Aard van de aansturing betreft de aspecten: aan hoeveel personen geeft de functievervuller leiding en van welke vorm van leidinggeven is er sprake (direct, indirect, vaktechnisch, functioneel of ambtelijk)?

Het aspect omstandigheden betreft de situationele context waarbinnen het leiding geven plaatsvindt, met name op de factoren die dit bemoeilijken. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn: geografische spreiding, ploegenarbeid of variaties in personeelsbezetting.

Ill.b. Uitdrukkingsvaardigheid

Het criterium uitdrukkingsvaardigheid betreft alle voor de functie vereiste vormen van schriftelijke en mondelinge informatie-overdracht. Speciale aandacht wordt hierbij besteed aan de mate waarin eigen vormgeving van informatie vereist is.

Uitdrukkingsvaardigheid wordt geanalyseerd en gewaardeerd aan de hand van de aspecten Materie en Kwaliteit.

Het aspect Materie betreft zowel de inhoud van de informatie-overdracht als de vereiste vorm(en) van uitdrukken. De mate waarin beheersing van een vreemde taal is vereist, krijgt daarbij aparte aandacht.

Het aspect Kwaliteit betreft de mate waarin een functievervuller zelf actief vormgeeft aan de informatie-overdracht, de verhouding met de ontvangende partij en de beschikbare bedenktijd.

III.c. Contact

Het criterium Contact betreft de mate waarin tijdens de communicatie afstemming van het eigen gedrag op dat van de andere partij is vereist. Het gaat hierbij om zaken als tact, inlevingsvermogen en een dienstverlenende houding. Analyse en waardering van Contact vindt plaats vanuit de aspecten Beïnvloeding/kwaliteit en Functionele relatie.

Beïnvloeding / kwaliteit: dit aspect richt zich op het aanvoelen van, respectievelijk het inspelen op verwachtingen van anderen.

Functionele relatie: centraal bij dit aspect staat de analyse van de relatie van de functievervuller met anderen in termen van (functioneel) belang. Dit belang wordt bepaald door de mate waarin de invalshoeken en doelen van diverse betrokkenen overeenkomstig of juist strijdig zijn en door de sfeer waarin zij werken.

IV Hoofdkenmerk Specifieke handelingsvereisten

Dit hoofdkenmerk bestaat uit drie criteria, te weten Bewegingsvaardigheid, Oplettendheid en Uitzonderlijke Kenmerken. Deze criteria betreffen kenmerken die niet in elke functie voorkomen.

IVa Bewegingsvaardigheid

Het criterium Bewegingsvaardigheid is van toepassing indien voor een functie specifieke of speciale beheersing van bewegingen is vereist. Analyse en waardering vindt plaats vanuit twee aspecten : Beheersing en Bemoeilijkende factoren.

Het aspect Beheersing richt zich op de mate van nauwkeurigheid voor de uitvoering van meer of minder gecompliceerde handelingen.

Bemoeilijkende factoren betreffen de omstandigheden waaronder de bewegingen moeten worden uitgevoerd, die de handelingen in meer of mindere mate bemoeilijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan krachtsuitoefening, snelheid van bewegen en snelheid van reageren.

IVb Oplettendheid

Oplettendheid, in de zin van een bepaalde mate van aandacht en concentratie, is vereist voor elk functioneel denken en handelen. Dit geldt in het bijzonder voor probleembehandeling (zie criterium Problematiek). Oplettendheid wordt via de ORBA-methode alleen gewaardeerd indien er sprake is van bijzondere eisen van aandacht of concentratie. De gradering van deze 'bovenmatige' oplettendheid vindt plaats aan de hand van de aspecten Intensiteit en Duur.

De vereiste mate van intensiteit van aandacht en concentratie wordt vastgesteld met behulp van vier onderling samenhangende factoren, te weten : aard van het aandachtsgebied, selectiviteit van waarneming, tempo van informatieverwerking en voorspelbaarheid van situaties.

Bij het aspect Duur spelen twee factoren een roi. De vereiste duur van de periode van oplettendheid en de frequentie waarin deze periodes in de functie voorkomen.

IVc Uitzonderlijke kenmerken

Voor een beperkt aantal functies dient de functievervuller over een of meer bijzondere eigenschappen te beschikken. In hoofdzaak gaat het hierbij om fysiologische vermogens of eigenschappen die niet door scholing of op een andere wijze te verwerven of te leren zijn en hoewel schaars, toch onmisbaar voor het uitoefenen van de functie zijn. Analyse en waardering vinden plaats vanuit twee aspecten : Aard en Belang.

Het begrip Aard heeft betrekking op kleuronderscheiding, smaak- en geuronderscheiding, geluidsonderscheiding, tastzin, stemgeluid, fysiek uiterlijk en artistieke vormgeving.

Door middel van het aspect Belang wordt vastgesteld of de aard van het kenmerk onontbeerlijk is voor een (klein) deel van de functie, dan wel wezenlijk is voor de gehele functie.

V. Hoofdkenmerk Bezwarende Omstandigheden

Dit hoofdkenmerk is bedoeld voor omstandigheden in functies, die fysisch en/of psychisch belastend zijn dan wel bepaalde gevaren voor de functievervuller met zich meebrengen. Bezwarende omstandigheden worden alleen gewaardeerd via de ORBA-methode indien zij bij de uitoefening van de functie een substantiële factor vormen. Bezwaren die verbonden zijn aan (verschillende vormen van) afwijkende werkuren en omstandigheden die de wettelijke normen (dreigen te) overschrijden, blijven hierbij buiten beschouwing.

Het hoofdkenmerk Bezwarende omstandigheden is het enige hoofdkenmerk van de ORBA-methode dat niet automatisch wordt gebruikt bij het waarderen van functies. Toepassing van dit hoofdkenmerk is facultatief en is gerelateerd aan de in een organisatie bestaande opvattingen over beloningsbeleid.

Binnen dit hoofdkenmerk worden vier criteria onderscheiden, te weten : Lichamelijke inspanning/massa, Lichamelijke inspanning/houding, Werkomstandigheden en Persoonlijk Risico.

V.a Lichamelijke inspanning/massa

Dit criterium betreft de lichamelijke inspanning die een functievervuller moet leveren om een bepaalde massa in de gewenste positie te brengen of te houden. Gradering vindt plaats met behulp van de aspecten Intensiteit en Duur en herhaling.

Het begrip Intensiteit heeft betrekking op de hoeveelheid te verrichten arbeid als combinatie van het massagewicht uitgedrukt in kilogrammen en de lastarm uitgedrukt in centimeters.

Het aspect Duur en herhaling heeft betrekking op de duur (tijd maal frequentie) van de te leveren lichamelijke inspanning en de tijdspanne waarbinnen de inspanning wordt herhaald.

V.b Lichamelijke inspanning/houding

Dit criterium betreft de lichamelijke inspanning die is vereist om een bepaalde lichaamshouding te handhaven (statisch) of een bepaalde lichaamsbeweging uit te voeren (dynamisch). Dit criterium kent de aspecten Intensiteit en Duur.

Het aspect Intensiteit heeft betrekking op de mate van inspanning die nodig is om de houding te handhaven en/of de beweging uit te voeren.

Het aspect Duur heeft betrekking op de tijdsduur (tijd maal frequentie) van de fysieke belasting.

V.c Werkomstandigheden

Het criterium Werkomstandigheden richt zich op de hinder die een medewerker ondervindt als gevolg van fysiche of psychische fenomenen. Aspecten voor de niveaubepaling zijn Intensiteit en Duur.

Het aspect Intensiteit heeft betrekking op de aard en waarneembaarheid van de afzonderlijke fenomenen, alsmede het aantal gelijktijdig optredende fenomenen.

Het aspect Duur heeft betrekking op de tijdsduur (tijd maal frequentie) van de hinder.

V.d Persoonlijk risico

Het criterium Persoonlijk Risico betreft de mate waarin de arbeidsgeschiktheid van een medewerker wordt bedreigd. Dit risico wordt gewogen via twee aspecten, te weten : Ernst van het letsel en Kans op letsel.

Ernst van het letsel heeft betrekking op de mate waarin opgelopen letsel gevolgen heeft voor de arbeidsgeschiktheid van de medewerker.

Kans op letsel heeft betrekking op de kans dat letsel kan worden opgelopen door het uitoefenen van de functie in relatie tot gehanteerde veiligheidsvoorschriften en -maatregelen.

Bijlage 2 bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 januari 2005 tot vaststelling van de functieclassificatie en loonvoorwaarden

Lijst van de referentiefuncties, met hun integrale beschrijving, die voor deze overeenkomst werden geïdentificeerd, beschreven en gewaardeerd

Referentiefuncties «Boekhouding» (B) :

B1

B2

B3

Referentiefuncties « Familiale en patrimoniale akten » (FP) :

FP1

FP2

FP3

«Generalistische» referentiefuncties (G) :

G1

G2

G3

Referentiefuncties «Immobiliën» (I) :

I1

I2

I3

Referentiefuncties «Secretariaat» (S) :

S1

S2

S3

Referentiefuncties «Vennootschappen» (V)

V1

V2

V3

Referentiefuncties boekhouding

B3

B2

B1

Context van de functie

Context van de functie

Context van de functie

Alle activiteiten worden verricht conform de geldende deontologische en wettelijke bepalingen en procedures.

 

Doel van de functie

Doel van de functie

Doel van de functie

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Dit houdt onder andere in :

-     innen en registreren van ontvangen cheques en gelden en op rekening laten zetten;

-     klasseren van de rekeninguittreksels en bijvoegen van de bewijsstukken;

-     opstellen van afrekeningen voor terugbetalingen door het toewijzen van de ontvangen bedragen (taksen, belastingen, diverse boekingen);

-     opstellen van afrekeningen voor erelonen en onkosten;

-     versturen van de afrekeningen naar de betrokkenen; in voorkomend geval opvragen of terugstorten van het verschil met de ontvangen provisies;

-     opstellen of verifiëren van specifieke afrekeningen in dossiers beheerd door meerdere notarissen;

-     afstemmen van de rekeningen-courant met de verschillende administraties, uitzoeken van verschillen;

-     verrichten van betalingen m.b.t. facturen, uitgaven en goedgekeurde afrekeningen;

-     bijhouden van het kasboek.

Dit houdt onder andere in :

-     innen en registreren van ontvangen cheques en gelden en op rekening laten zetten;

-     klasseren van de rekeninguittreksels en bijvoegen van de bewijsstukken;

-     opstellen van afrekeningen voor terugbetalingen (taksen, belastingen, diverse boekingen);

-     versturen van de afrekeningen naar de betrokkenen; in voorkomend geval opvragen of terugstorten van het verschil met de ontvangen provisies;

-     opstellen of verifiëren van afrekeningen in aanverwante dossiers;

-     afstemmen van de rekeningen-courant met de verschillende administraties, uitzoeken van verschillen;

-     verrichten van betalingen m.b.t. facturen, uitgaven en goedgekeurde afrekeningen;

-     bijhouden van het kasboek.

 

Dit houdt onder andere in :

-     innen en registreren van ontvangen cheques en gelden en op rekening laten zetten;

-     klasseren van de rekeninguittreksels en bijvoegen van de bewijsstukken;

-     opstellen van afrekeningen voor terugbetalingen (taksen, belastingen, diverse boekingen);

-     versturen van de afrekeningen naar de betrokkenen na voorlegging ter goedkeuring aan de notaris; in voorkomend geval opvragen of terugstorten van het verschil met de ontvangen provisies;

-     afstemmen van de rekeningen-courant met de verschillende administraties, uitzoeken van verschillen;

-     voorbereiden van betalingen m.b.t. facturen, uitgaven en goedgekeurde afrekeningen; voorleggen ter ondertekening aan de notaris ;

-     bijhouden van het kasboek.

Dit houdt onder andere in :

-     inboeken van de kas- en bankverrichtingen geregistreerd in het kasboek of op de rekeninguittreksels;

-     inboeken van inkomsten en uitgaven in de algemene boekhouding (prestaties, salarissen, werkingskosten, ed);

-     afstemmen, controleren en periodiek afsluiten van de rekeningen in de algemene boekhouding; inboeken en verantwoorden van de gekruiste verrichtingen ;

-     opmaken van ontwerpbalansen, -resultaten-rekeningen en fiscale aangiften;

-     voorleggen en toelichten aan de notaris(sen) van de stukken;

-     opstellen van diverse documenten conform het Wetboek Inkomstenbelasting;

-     bijstaan van de externe deskundige bij de controle van de boekhoudkundige stukken.

Dit houdt onder andere in :

-     inboeken van de kas- en bankverrichtingen geregistreerd in het kasboek of op de rekeninguittreksels;

-     inboeken van inkomsten en uitgaven in de algemene boekhouding (prestaties, salarissen, werkingskosten, ed);

-     afstemmen, controleren en periodiek afsluiten van de rekeningen in de algemene boekhouding;

-     opstellen van diverse documenten conform het Wetboek Inkomstenbelasting ;

-     bijstaan van de externe deskundige bij de controle van de boekhoudkundige stukken en de opmaak van de definitieve balans, resultatenrekening en fiscale aangifte.

Dit houdt onder andere in :

-     inboeken van de kas- en bankverrichtingen geregistreerd in het kasboek of op de rekeninguittreksels;

-     bijhouden van de klantrekeningen; controleren van debiteurensaldi ; opstellen en versturen van betalingsherinneringen (na goedkeuring) notaris;

-     opstellen en controleren van periodieke rekeningsaldi, uitzoeken van verschillen;

-     voorbereiding van de betaling van en boeken van de lonen;

-     opstellen van diverse documenten conform het Wetboek Inkomstenbelasting;

-     rubriceren van de positieve saldi volgens de wettelijke voorschriften

Dit houdt onder andere in :

-     onderhandelen over diverse financieringen (en leasings) om tegemoet te komen aan de investeringsnoden ;

-     bijhouden van de individuele verloffiches;

-     verzorgen van de personeels- en loonadministratie in samenwerking met een sociaal secretariaat;

-     opstellen van statistieken met betrekking tot de werking van het kantoor;

-     opvolgen van de interne verzekeringdossiers.

Dit houdt onder andere in :

-     bijhouden van de individuele verloffiches;

-     verzorgen van de personeelsadministratie in samenwerking met een sociaal secretariaat (aan- en afwezigheden, verlofdagen, signaletiek,...);

-     opstellen van statistieken met betrekking tot de werking van het kantoor.

Dit houdt onder andere in :

-     bijhouden van de individuele verloffiches;

-     verzorgen van de personeelsadministratie in samenwerking met een sociaal secretariaat (aan- en afwezigheden, verlofdagen, signaletiek,...).

Sociale interactie

Sociale interactie

Sociale interactie

Specifieke handelingsvereisten

Specifieke handelingsvereisten

Specifieke handelingsvereisten

Bezwarende omstandigheden

Bezwarende omstandigheden

Bezwarende omstandigheden

Codes:

B1: Boekhouding – functiegroep 2A

B2: Boekhouding – functiegroep 3A

B3: Boekhouding – functiegroep 3B

Referentiefuncties secretariaat

S3

S2

S1

Context van de functie

Context van de functie

Context van de functie

Doel van de functie

Doel van de functie

Doel van de functie

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Uitvoeren van de administratie van het notariskantoor zodat men steeds kan beschikken over de actuele administratieve gegevens van elk dossier.

 

Dit houdt onder andere in :

-     inbrengen in het informaticasysteem van een maximum aan gegevens bij het openen van een nieuw dossier;

-     bijhouden van geïnformatiseerd repertorium;

-     waken over de oplevering van doorhalingscertificaten na de ondertekening van handlichtingen;

-     samenstellen van de basisinformatie van dossiers ter voorbereiding van cliëntenbezoeken door de notaris.

Dit houdt onder andere in:

-     inbrengen in het informaticasysteem van een maximum aan gegevens bij het openen van een nieuw dossier;

-     helpen bijhouden van geïnformatiseerd repertorium

-     aannemen van binnenkomende telefoons en doorverbinden naar de juiste contactpersoon;

-     noteren van telefonische boodschappen en deze bezorgen aan de betrokkene;

-     openen post en klasseren per categorie; bezorgen aan de notaris;

-     verdelen van faxberichten naar de diverse medewerkers.

Dit houdt onder andere in:

-     aannemen van binnenkomende telefoons en doorverbinden naar de juiste contactpersoon;

-     noteren van telefonische boodschappen en deze bezorgen aan de betrokkene;

-     ontvangen van aangetekende zendingen en gewone post.

Dit houdt onder andere in :

-     openen van ontvangen correspondentie, voorleggen aan de notaris en verdelen naar de diverse medewerkers;

-     uittypen van dictafoonopnames, opstellen ontwerpen brieven;

-     voorbereiden van standaard dossiers;

-     voorbereiden van grossen en expedities;

-     archiveren van afgewerkte dossiers en terugsturen van stukken naar cliënten;

-     controleren van de conformiteit van de gevraagde inlichtingen met de formele regels en naar inhoud, voor de door de studie behandelde dossiers;

-     toezien op en plannen van de uitvoering van een aantal taken, binnen de gestelde termijnen (termijnen gesteld door de wet of door de notaris).

Dit houdt onder andere in :

-     opstellen van courante correspondentie op basis van summiere instructies;

-     maken van ontwerpen van brieven en deze voorleggen aan de notaris of een van zijn medewerkers;

-     typen en vorm geven aan ontwerpen van akten en andere documenten op basis van summiere instructies;

-     opmaken van grossen en voorbereiden van expedities;

-     verzendingsklaar maken van de correspondentie;

-     kopiëren, klasseren van de correspondentie en andere documenten.

Dit houdt onder andere in :

-     opmaken van routinebrieven op basis van duidelijke instructies;

-     typen en vorm geven aan ontwerpen van akten en andere documenten (op basis van een volledig uitgewerkt model) met behulp van een tekstverwerkings-programma;

-     verzendingsklaar maken van de correspondentie;

-     kopiëren, klasseren van opgemaakte correspondentie en andere documenten.

Dit houdt onder andere in :

-     aannemen van telefonische vragen, op een correcte manier verwijzen;

-     ontvangen en geven van de eerste inlichtingen aan bezoekers (toekomstige cliënten);

-     opvragen van de vereiste stukken voor de samenstelling van hun dossier;

-     bezorgen van copieën en afschriften van akten aan confraters en administraties

Dit houdt onder andere in :

-     opvragen van hypothecaire certificaten, fiscale attesten en andere documenten op basis van een controlelijst;

-     levering van gevraagde documenten opvolgen;

-     opvragen van inlichtingen bij cliënten en andere betrokkenen ter aanvulling van het dossier.

Dit houdt onder andere in :

-     zorgen voor de logistieke organisatie van interne vergaderingen;

-     bijhouden van de agenda van de afspraken met cliënten.

Sociale interactie

Sociale interactie

Sociale interactie

Specifieke handelingsvereisten

Specifieke handelingsvereisten

Specifieke handelingsvereisten

Bezwarende omstandigheden

Bezwarende omstandigheden

Bezwarende omstandigheden

Codes:

S1: Secretariaat – functiegroep 1

S2: Secretariaat – functiegroep 2A

S3: Secretariaat – functiegroep 3A

Referentiefuncties familiale en patrimoniale akten

FP3

FP2

FP1

Context van de functie

Context van de functie

Context van de functie

Doel van de functie

Doel van de functie

Doel van de functie

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Dit houdt onder andere in :

-     ontvangen van cliënten en hun raadgevers, luisteren en nota nemen van de gestelde vragen en wensen en antwoorden op algemene vragen;

-     informeren van de cliënt over een aantal keuzes die hij kan of moet maken en de bijhorende fiscale en wettelijke consequenties;

-     vastleggen van een afspraak op het kantoor om het dossier grondig te bespreken;

-     maken van een samenvatting ter informatie van de notaris.

Dit houdt onder andere in:

-     geven van algemene informatie i.v.m. het familiaal en patrimoniaal recht;

-     oriënteren van de cliënt naar een afspraak met de notaris indien het dossier dit vereist;

-     informeren van de notaris en een samenvatting maken van alle beschikbare informatie.

Dit houdt onder andere in :

-     raadplegen van vakliteratuur, rechtspraak, wetboeken en Consultatiecentrum van de Federatie;

-     organiseren en leiden van bijeenkomst met alle betrokken partijen: de verschillende erfgenamen, toekomstige echtgenoten of scheidende echtgenoten, zodat zij, na te zijn ingelicht, komen tot evenwichtige overeenkomsten;

-     onderhandelen tussen partijen met tegengestelde belangen om tot een akkoord te komen met respect van de rechten van alle partijen;

-     toezien op de rechtmatige belangen van niet aanwezige maar wel belanghebbende partijen: minderjarige kinderen, niet vertegenwoordigde erfgenamen;

-     opmaken in samenwerking met notaris van inventarissen van roerende en onroerende goederen;

-     opmaken van een overzicht van de te verdelen goederen en schulden;

-     bepalen van de afkoopwaarden van vruchtgebruik, levensverzekeringen en schatten van roerende en onroerende goederen;

-     uitwerken van voorstellen die juridisch correct zijn en fiscaal verantwoord zijn op basis van eigen ervaring in combinatie met opzoekingen in vakliteratuur;

-     toetsen van de oplossing in speciale situaties door te overleggen met externe deskundigen in het bijzonder wat de implicaties betreft op andere rechtsdomeinen of van buitenlandse wetgevingen;

-     formuleren en bespreken van adviezen met de client en verduidelijken van de draagwijdte van de gemaakte keuzes;

-     deelnemen aan besprekingen tussen notaris en cliënt;

-     bepalen van de te volgen procedure en een tijdsschema opstellen, vastleggen van prioriteiten;

-     opstellen van een controlelijst van de door het kantoor uit te voeren opzoekingen en op te vragen documenten en zorg dragen voor de uitvoering hiervan;

-     opstellen van een controlelijst van de door de cliënt te ondernemen acties en op te leveren stukken.

Dit houdt onder andere in :

-     kennis nemen van het dossier via de notaris of een medewerker;

-     bepalen van de te volgen procedure voor het dossier;

-     verifiëren van de beschikbare gegevens en opvragen van ontbrekende gegevens en documenten bij cliënten: huwelijkscontract, attesten burgerlijke stand, identiteitsdocumenten eigendomtitels, polissen levensverzekeringen facturen;

-     (laten) opzoeken van documenten en attesten op basis van een controlelijst bij diverse instanties: banken, CRT, registratiekantoren, burgelijke stand gemeenten;

-     opmaken van inventaris van actief en passief bij verdelingen en erfenissen;

-     opmaken van verdelingen bij echtscheiding en erfenissen en deze bespreken met de notaris;

-     overleggen met de notaris bij onduidelijkheden of problemen;

-     voorstellen formuleren voor het oplossen van bijzondere problemen van het dossier en deze bespreken met de notaris;

-     deelnemen aan besprekingen tussen notaris en cliënten om desgevallend toelichtingen te verstrekken;

-     informeren van de client i.v.m. de voortgang van zijn dossier en bij eventuele problemen de uitgewerkte oplossingen voorstellen.

Dit houdt onder andere in :

-     kennis nemen van het dossier en van de uit te voeren opdrachten via de notaris of een medewerker;

-     opvragen van ontbrekende stukken aan de client op basis van een controlelijst of op vraag van de notaris;

-     opvragen volgens de instructie van de notaris of een medewerker van informatie of documenten bij externe instanties: CRT, registratiekantoren, collega notarissen, burgelijke stand gemeente, banken, verzekerings-maatschappijen;

-     controleren van de ontvangen stukken op conformiteit met een aantal formele regels en vastgestelde afwijkingen melden;

-     bijdragen aan de opmaak van inventarissen door het maken overzichten van de reeds bekende gegevens;

-     verzamelen en bijhouden per dossier van de stukken opgevraagd door de notaris of een medewerker;

-     inlichten op regelmatige basis van de notaris over de stand van de dossiers;

-     antwoorden op praktische vragen van cliënt i.v.m. de geplande afhandeling van zijn dossier;

-     noteren van vragen van juridische aard en deze door geven aan de notaris of een medewerker;

-     bijhouden van het klassement van alle lopende dossiers.

Dit houdt onder andere in :

-     zorgen voor een goede voortgang van de dossiers, bepalen van prioriteiten rekening houdende met de wettelijke vervaldagen en de afspraken met de cliënten;

-     opstellen van bijzondere of weinig voorkomende akten: ontwerpen van testamenten, voorlopige overeenkomsten bij echtscheidingen, complexe rangregelingen, adoptie schenkingen, voogdij;

-     uitwerken van specifieke clausules, al dan niet aan de hand van bijkomende opzoekingen;

-     controleren van de volledigheid van door medewerkers afgehandelde dossiers en conformiteit van de bewijsstukken;

-     nalezen en aanvullen met bijzondere clausules van de door medewerkers opgestelde akten;

-     opmaken van afrekeningen en nazien van door collega's opgemaakte afrekeningen.

Dit houdt onder andere in:

-     opmaken van de akten op basis van beschikbare modellen of gelijkaardige akten, de nodige aanpassingen en aanvullingen doen;

-     uitschrijven van specifieke clausules en deze ter goedkeuring aan de notaris voorleggen;

-     nakijken van de volledigheid van het dossier voor de ondertekening van de akte;

-     voorleggen van de akte ter nalezing aan de notaris;

-     plannen van een datum voor ondertekening van de akte in functie van de voortgang van het dossier en zorg dragen voor de uitnodiging van alle partijen;

-     opsturen van ontwerp naar de cliënt en antwoorden op diens vragen;

-     opstellen van een afrekening van alle kosten verbonden aan het dossier: registratierechten, ereloon, diverse kosten.

Dit houdt onder andere in:

-     opmaken van de akte op basis van een model en specifieke instructies van de notaris of een medewerker;

-     voorleggen van de opgemaakte akte aan de notaris of een medewerker ter nalezing;

-     uitnodigen van alle betrokken partijen voor de ondertekening in afspraak met de notaris;

-     versturen van de ontwerpen naar alle betrokkenen;

-     laten inschrijven van de laatste wilsbeschikkingen in het CRT.

Dit houdt onder andere in :

-     toezien op een efficiënte planning van alle afspraken voor de ondertekening van de akten;

-     inlichten van de notaris over alle bijzonderheden van de akte;

-     toelichten aan de cliënt van bijzonderheden en antwoorden op zijn vragen bij de ondertekening van de akte.

Dit houdt onder andere in :

-     waken over een goede uitvoering van de opgelegde administratieve verplichtingen na de ondertekening van de akte;

-     informeren van cliënten i.v.m. nog door hen te ondernemen handelingen en formaliteiten;

-     waken over de financiële afhandeling van het dossier.

Dit houdt onder andere in :

-     fiscale aangifte nalatenschappen;

-     registratie bij registratiekantoor, rechtbanken, CRT afhankelijk van de aard van de akte en het juridisch statuut van de betrokkene;

-     voorbereiden en versturen van afschriften en grossen naar de client;

-     neerleggen van verzoekschriften bij rechtbank van eerste aanleg.

Dit houdt onder andere in :

-     voorbereiden fiscale aangifte nalatenschappen;

-     registratie van de akte op het registratiekantoor;

-     voorbereiden en versturen van afschriften en grossen naar de cliënt;

-     neerleggen van verzoekschriften bij de rechtbank van eerste aanleg.

Dit houdt onder andere in :

-     geven van aanwijzigen en instructies aan collega's in het kader van courante dossiers;

-     bijstaan van collega's in dossiers waar een specialistische kennis van het eigen vakgebied relevant is;

-     attent maken van medewerkers op wetswijzigingen die implicaties kunnen hebben op hun werkzaamheden en hen beknopt informeren;

-     deelnemen aan interne plannings- of werkvergaderingen.

Dit houdt onder andere in :

-     beheren van een klassement volgens de interne regels;

-     deelname aan interne planning of werk-vergaderingen.

Dit houdt onder andere in :

-     bijhouden van het repertorium;

-     klasseren van documenten volgens afgesproken regels;

-     deelnemen aan interne planningsvergaderingen.

Sociale interactie

Sociale interactie

 

Sociale interactie

 

Specifieke handelingsvereisten

Specifieke handelingsvereisten

Specifieke handelingsvereisten

Bezwarende omstandigheden

Bezwarende omstandigheden

Bezwarende omstandigheden

Codes:

FP1: Familiale en patrimoniale akten – functiegroep 2A

FP2: Familiale en patrimoniale akten – functiegroep 3A

FP3: Familiale en patrimoniale akten – functiegroep 4A

Generalistiche referentiefuncties

G3

G2

G1

Context van de functie

Context van de functie

Context van de functie

Doel van de functie

Doel van de functie

Doel van de functie

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Dit houdt onder andere in :

-     ontvangen van cliënten en hun raadgevers, luisteren en nota nemen van de gestelde vragen en wensen, en antwoorden op algemene vragen;

-     informeren van de client over een aantal keuzes die hij kan of moet maken en de bijhorende fiscale en wettelijke consequenties;

-     vastleggen van een afspraak op het kantoor om het dossier grondig te bespreken;

-     maken van een samenvatting ter informatie van de notaris.

Dit houdt onder andere in :

-     verstrekken van algemene informatie in verscheidene rechtsdomeinen van het notariaat;

-     oriënteren van de cliënt naar een afspraak met de notaris of een van zijn medewerkers indien het dossier dit vereist;

-     informeren van de notaris en een samenvatting maken van de beschikbare informatie.

Dit houdt onder andere in :

-     raadplegen van vakliteratuur, rechtspraak, wetboeken en Consultatiecentrum van de Federatie;

-     bepalen van de te volgen procedure en opstellen van een werkschema, op basis van eigen ervaring en inzicht;

-     opstellen van een controlelijst van de uit te voeren opzoekingen en verificaties in de verschillende dossiers en toezien op de uitvoering hiervan;

-     uitwerken van voorstellen die juridisch correct zijn en fiscaal verantwoord zijn op basis van eigen ervaring in combinatie met opzoekingen in vakliteratuur;

-     toetsen van de voorstellen in speciale situaties, door te overleggen met notaris en/of externe deskundigen in het bijzonder wat de implicaties betreft van buitenlandse wetgevingen;

-     formuleren en bespreken van adviezen met de cliënt, verduidelijken van de draagwijdte van de gemaakte keuzes;

-     samenroepen en leiden van vergaderingen in dossiers waar verschillende partijen bij betrokken zijn;

-     bemiddelen tussen verschillende partijen om tot een akkoord te komen met onpartijdig respect van de rechten van alle partijen;

-     bepalen van de te volgen procedure en een tijdsschema opstellen, vastleggen van prioriteiten;

-     opstellen van een controlelijst van de door het kantoor uit te voeren opzoekingen en op te vragen documenten en zorg dragen voor de uitvoering hiervan;

-     opstellen van een controlelijst van de door de cliënt te ondernemen acties en op te leveren stukken.

Dit houdt onder andere in :

-     kennis nemen van het dossier via de notaris of een medewerker;

-     bepalen van de te volgen procedure voor het dossier;

-     verifiëren van de beschikbare gegevens en opvragen van ontbrekende gegevens en documenten, die nodig zijn om het dossier volledig te maken;

-     verrichten van de nodige opzoekingen op basis van een controlelijst bij diverse instanties (certificaten, notificaties, attesten enz.);

-     bespreken van onduidelijkheden of problemen;

-     voorstellen formuleren voor het oplossen van bijzondere problemen van het dossier en deze bespreken;

-     deelnemen aan besprekingen tussen notaris en cliënten om desgevallend toelichtingen te verstrekken;

-     informeren van de client i.v.m. de voortgang van zijn dossier en bij eventuele problemen de uitgewerkte oplossingen voorstellen.

Dit houdt onder andere in :

-     kennis nemen van het dossier en van de uit te voeren opdrachten via de notaris of een medewerker;

-     opvragen van ontbrekende stukken, informatie en/of documenten bij de cliënt en/of externe instanties, op basis van een controlelijst per dossier of op vraag van de notaris of een medewerker;

-     controleren van de ontvangen stukken op conformiteit met een aantal formele regels, en vastgestelde afwijkingen melden;

-     verzamelen en bijhouden per dossier van alle stukken opgevraagd door de notaris of een medewerker;

-     inlichten op regelmatige basis van de notaris over de stand van de dossiers;

-     antwoorden op praktische vragen van cliënt i.v.m. de geplande afhandeling van zijn dossier;

-     noteren van vragen van juridische aard en deze doorgeven aan de notaris of een medewerker; bijhouden van het klassement van alle lopende dossiers.

Dit houdt onder andere in :

-     zorgen voor een goede voortgang van de dossiers, bepalen van prioriteiten, rekening houdende met de wettelijke vervaldagen en de afspraken met de cliënten;

-     opstellen van bijzondere of weinig voorkomende akten;

-     uitwerken van specifieke clausules, al dan niet aan de hand van bijkomende opzoekingen;

-     controleren van de volledigheid van door medewerkers afgehandelde dossiers en de conformiteit van de bewijsstukken;

-     nalezen en aanvullen met bijzondere clausules van de door medewerkers opgestelde akten;

-     opmaken van afrekeningen en nazien van door collega's opgemaakte afrekeningen.

Dit houdt onder andere in :

-     opmaken van de akten volgens beschikbare modellen of gelijkaardige akten, de nodige aanpassingen en aanvullingen doen;

-     uitschrijven van specifieke clausules en deze ter goedkeuring aan de notaris voorleggen;

-     nakijken van de volledigheid van het dossier voor de ondertekening van de akte;

-     voorleggen van de akte ter nalezing aan de notaris;

-     plannen van een datum voor ondertekening van de akte in functie van de voortgang van het dossier en zorg dragen voor de uitnodiging van alle partijen;

-     opstellen van een afrekening van alle kosten verbonden aan het dossier: registratierechten, ereloon, diverse kosten;

-     opsturen van een ontwerp van de akte voor de cliënt en antwoorden op diens vragen.

Dit houdt onder andere in :

-     opmaken van de akte op basis van een model en specifieke instructies van de notaris of een medewerker;

-     voorleggen van de opgemaakte akte de aan de notaris ter nalezing;

-     uitnodigen van alle betrokken partijen voor de ondertekening in afspraak met de notaris;

-     versturen van de defmitieve ontwerpen naar alle betrokkenen.

Dit houdt onder andere in :

-     toezien op een efficiënte planning van alle afspraken voor de ondertekening van de akten;

-     inlichten van de notaris over alle bijzonderheden van de akte;

-     toelichten aan de cliënt van alle bijzonderheden en antwoorden op zijn vragen bij de ondertekening van de akte.

Dit houdt onder andere in :

-     waken over een goede uitvoering van de opgelegde administratieve verplichtingen na de ondertekening van de akte;

-     informeren van cliënten i.v.m. nog door hen te ondernemen handelingen en formaliteiten;

-     waken over de financiële afhandeling van het dossier.

Dit houdt onder andere in :

-     vervullen van alle formaliteiten bij registratie, hypotheekkanto(o)r(en), rechtbank, enz.;

-     voorbereiden en versturen van afschriften en grossen;

-     publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Dit houdt onder andere in :

-     de wettelijk opgelegde formaliteiten bij registratie, hypotheekkanto(o)r(en), rechtbank, enz.;

-     voorbereiden en versturen van afschriften en grossen;

-     publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Dit houdt onder andere in :

-     (openbare verkopingen) opstellen van lastenboek, advertenties en het bespreken van allerlei praktische zaken: wijze van bekendmaken, bezoekdagen, reserveren verkoopzaal; noteren van biedingen en opmaken van procesverbaal;

-     (verkopen uit de hand) organiseren van vastgoedbemiddeling, opmaken van compromissen;

-     opmaken van huurcontracten.

Dit houdt onder andere in :

-     opstellen van advertenties;

-     noteren van biedingen en opmaken van procesverbaal;

-     opmaken van compromissen en huurcontracten.

Dit houdt onder andere in :

-     geven van aanwijzigen en instructies aan collega's in het kader van courante dossiers ;

-     bijstaan van collega's in dossiers waar een specialistische kennis noodzakelijk is;

-     attent maken van medewerkers op wetswijzigingen die implicaties kunnen hebben op hun werkzaamheden en hen beknopt informeren;

-     deelnemen aan interne plannings- of werkvergaderingen.

Dit houdt onder andere in :

-     beheren van een klassement volgens de interne regels;

-     deelnemen aan interne plannings- of werkvergaderingen.

Dit houdt onder andere in :

-     bijhouden van het repertorium;

-     klasseren van documenten volgens afgesproken regels;

-     deelnemen aan interne planningsvergaderingen.

Sociale interactie

Sociale interactie

Sociale interactie

Specifieke handelingsvereisten

Specifieke handelingsvereisten

Specifieke handelingsvereisten

Bezwarende omstandigheden

Bezwarende omstandigheden

Bezwarende omstandigheden

Codes:

G1: Generalistische referentiefuncties – functiegroep 2B

G2: Generalistische referentiefuncties – functiegroep 3B

G3: Generalistische referentiefuncties – functiegroep 4B

Referentiefuncties immobiliën

I3

I2

I1

Context van de functie

Context van de functie

Context van de functie

Doel van de functie

Doel van de functie

Doel van de functie

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Dit houdt onder andere in :

-     ontvangen van cliënten en hun raadgevers, luisteren en nota nemen van de gestelde vragen en wensen, en antwoorden op algemene vragen;

-     informeren van de cliënt over een aantal keuzes die hij kan of moet maken en de bijhorende fiscale en wettelijke consequenties;

-     vastleggen van een afspraak op het kantoor om het dossier grondig te bespreken;

-     maken van een samenvatting ter informatie van de notaris.

Dit houdt onder andere in:

-     beantwoorden van vragen van praktische en juridische aard van potentiële verkopers en geïnteresseerde kopers;

-     oriënteren van de client naar een afspraak met de notaris indien het dossier dit vereist;

-     informeren van de notaris en een samenvatting maken van alle beschikbare informatie.

Dit houdt onder andere in :

-     raadplegen van vakliteratuur, rechtspraak, wetboeken en Consultatiecentrum van de Federatie;

-     organiseren en leiden van vergaderingen met alle betrokken partijen: verschillende medeeigenaars en eventuele andere gerechtigden in het dossier o.a. name huurders, vruchtgebruikers, genieters erfdienstbaarheden, om het dossier te bespreken;

-     uitwerken van voorstellen die juridisch correct zijn en fiscaal verantwoord zijn op basis van eigen ervaring in combinatie met opzoekingen in vakliteratuur;

-     toetsen van de oplossing in speciale situaties door te overleggen met externe deskundigen in het bijzonder wat de implicaties betreft op andere rechtsdomeinen of van buitenlandse wetgevingen;

-     formuleren en bespreken van adviezen met de cliënt en verduidelijken van de draagwijdte van de gemaakte keuzes;

-     bepalen van de te volgen procedure en een tijdsschema opstellen, vastleggen van prioriteiten;

-     deelnemen aan besprekingen tussen notaris en cliënt;

-     opstellen van een controlelijst van de door het kantoor uit te voeren opzoekingen en op te vragen documenten en zorg dragen voor de uitvoering hiervan;

-     opstellen van een controlelijst van de door te cliënt te ondememen acties en op te leveren stukken.

Dit houdt onder andere in :

-     kennis nemen van het dossier via de notaris of een medewerker;

-     bepalen van de te volgen procedure voor het dossier;

-     verifiëren van de beschikbare gegevens en opvragen van ontbrekende gegevens en documenten bij cliënten: eigendomstitels, huwelijkscontracten, leningsakten;

-     (laten) opvragen van documenten en attesten en de nodige opzoekingen doen op basis van controlelijsten bij diverse instanties o.a. kadasterstukken, fiscale notificaties, bodemattest, recht van voorkoop;

-     overleggen met de notaris bij onduidelijkheden of problemen;

-     voorstellen formuleren voor het oplossen van bijzondere problemen van het dossier en deze bespreken met de notaris;

-     deelnemen aan besprekingen tussen notaris en cliënten om desgevallend toelichtingen te verstrekken;

-     informeren van de cliënt i.v.m. de voortgang van zijn dossier en bij eventuele problemen de uitgewerkte oplossingen voorstellen.

Dit houdt onder andere in :

-     kennis nemen van het dossier en van de uit te voeren opdrachten via de notaris of een medewerker;

-     opvragen van ontbrekende stukken aan de cliënt op basis van een controlelijst of op vraag van de notaris of een medewerker;

-     opvragen volgens de instructie van de notaris of een medewerker van informatie of documenten bij externe instantie: registratiekantoor, hypotheekbewaarder, fiscale administratie, kadaster;

-     controleren van de ontvangen stukken op conformiteit met een aantal formele regels en vastgestelde afwijkingen melden;

-     verzamelen en bijhouden per dossier van de stukken opgevraagd door de notaris of een medewerker;

-     inlichten op regelmatige basis van de notaris over de stand van de dossiers;

-     antwoorden op praktische vragen van cliënt i.v.m. de geplande afhandeling van zijn dossier;

-     noteren van vragen van juridische aard en deze door geven aan de notaris of een medewerker;

-     bijhouden van het klassement van alle lopende dossiers.

Dit houdt onder andere in :

-     opstellen van advertenties en bespreken van allerlei praktische zaken: wijze van bekend maken, bezoekdagen, reserveren verkoopszaal of regeling treffen met horeca-zaak;

-     toelichten van bijzonderheden, noteren van biedingen en opmaken van proces-verbaal;

-     in geval van niet-toewijzing, deelnemen aan de vastgoedbemiddeling, opstellen van eventuele verkoopsovereenkomsten en huurcontracten.

Dit houdt onder andere in :

-     opstellen van advertenties en bespreken van allerlei praktische zaken: wijze van bekendmaken, bezoekdagen, reserveren verkoopszaal of regeling treffen met horeca-zaak;

-     toelichten van bijzonderheden, noteren van biedingen en opmaken van proces-verbaal.

Dit houdt onder andere in:

-     zorgen voor een goede voortgang van de dossiers, bepalen van prioriteiten rekening houdende met de wettelijke vervaldagen en de afspraken met de cliënten;

-     opstellen van bijzondere of weinig voorkomende akten: basisakten, recht van opstal, verkoop op lijfrente, verkavelingsakten enz.;

-     uitwerken van specifieke clausules, al dan niet aan de hand van bijkomende opzoekingen;

-     controleren van de volledigheid van door medewerkers afgehandelde dossiers en conformiteit van de bewijsstukken;

-     nalezen en aanvullen met bijzondere clausules van de door medewerkers opgestelde akten;

-     opmaken van afrekeningen en nazien van door collega's opgemaakte afrekeningen.

Dit houdt onder andere in:

-     opmaken van de akten op basis van beschikbare modellen of gelijkaardige akten, de nodige aanpassingen en aanvullingen doen;

-     uitschrijven van specifieke clausules en deze ter goedkeuring aan de notaris voorleggen;

-     nakijken van de volledigheid van het dossier voor de ondertekening van de akte;

-     voorleggen van de akte ter nalezing aan de notaris;

-     plannen van een datum voor ondertekening van de akte in functie van de voortgang van het dossier en zorg dragen voor de uitnodiging van alle partijen;

-     opsturen van ontwerp van de client en antwoorden op diens vragen;

-     opstellen van een afrekening van alle kosten verbonden aan het dossier: registratierechten, ereloon, diverse kosten.

Dit houdt onder andere in:

-     opmaken van de akte op basis van een model en specifieke instructies van de notaris of een medewerker;

-     voorleggen van de opgemaakte akte aan de notaris of een medewerker ter nalezing;

-     uitnodigen van alle betrokken partijen voor de ondertekening in afspraak met de notaris;

-     versturen van de definitieve ontwerpen naar alle betrokkenen.

Dit houdt onder andere in :

-     toezien op een efficiënte planning van alle afspraken voor de ondertekening van de akten;

-     inlichten van de notaris over alle bijzonderheden van de akte;

-     toelichten aan de cliënt van bijzonderheden en antwoorden op zijn vragen bij de ondertekening van de akte.

Dit houdt onder andere in :

-     waken over een goede uitvoering van de opgelegde administratieve verplichtingen na de ondertekening van de akte;

-     informeren van cliënten i.v.m. nog door hen te ondememen handelingen en formaliteiten;

-     waken over de financiële afhandeling van het dossier.

Dit houdt onder andere in :

-     vervullen van alle formaliteiten op registratie- en hypotheekkanto(o)r(en);

-     voorbereiden en versturen van afschriften en grossen aan cliënten en kredietinstellingen.

Dit houdt onder andere in :

-     vervullen van alle formaliteiten op registratie en hypotheekkanto(o)r(en);

-     voorbereiden en versturen van afschriften en grossen aan cliënten en kredietinstellingen.

Dit houdt onder andere in :

-     geven van aanwijzigen en instructies aan collega's in het kader van courante dossiers;

-     bijstaan van collega's in dossiers waar een specialistische kennis van het eigen vakgebied relevant is;

-     attent maken van medewerkers op wetswijzigingen die implicaties kunnen hebben op hun werkzaamheden en hen beknopt informeren;

-     deelnemen aan interne plannings- of werkvergaderingen.

Dit houdt onder andere in :

-     beheren van een klassement volgens de interne regels;

-     deelname aan interne plannings- of werkvergaderingen.

Dit houdt onder andere in :

-     bijhouden van het repertorium;

-     klasseren van documenten volgens afgesproken regels;

-     deelnemen aan interne planningsveraderingen.

Sociale interactie

Sociale interactie

Sociale interactie

Specifieke handelingsvereisten

Specifieke handelingsvereisten

Specifieke handelingsvereisten

Gebruiken van een PC.

Behandelen van alle professionele informatie met de uiterste zorg en aandacht en de vertrouwelijkheid van deze gegevens respecteren.

Gebruiken van een PC.

Behandelen van alle professionele informatie met de uiterste zorg en aandacht en de vertrouwelijkheid van deze gegevens respecteren.

Gebruiken van een PC.

Behandelen van alle professionele informatie met de uiterste zorg en aandacht en de vertrouwelijkheid van deze gegevens respecteren.

Bezwarende omstandigheden

Bezwarende omstandigheden

Bezwarende omstandigheden

Codes:

I1: Immobiliën – loongroep 2A

I2: Immobiliën – loongroep 3A

I3: Immobiliën – loongroep 4A

Referentiefuncties vennootschappen

V3

V2

V1

Context van de functie

Context van de functie

Context van de functie

Doel van de functie

Doel van de functie

Doel van de functie

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Verantwoordelijkheden / Kerntaken

Dit houdt onder andere in :

-     ontvangen van cliënten en hun raadgevers, luisteren en nota nemen van de gestelde vragen en wensen en antwoorden op algemene vragen;

-     informeren van de cliënt over een aantal keuzes die hij kan of moet maken en de bijhorende fiscale en wettelijke consequenties;

-     vastleggen van een afspraak op het kantoor om het dossier grondig te bespreken;

-     maken van een samenvatting ter informatie van de notaris.

Dit houdt onder andere in:

-     geven van algemene informatie i.v.m. de vennootschapswetgeving;

-     oriënteren van de cliënt naar een afspraak met de notaris indien het dossier dit vereist;

-     informeren van de notaris en een samenvatting maken van alle beschikbare informatie.

Dit houdt onder andere in :

-     raadplegen van vakliteratuur, rechtspraak, wetboeken en Consultatiecentrum van de Federatie;

-     organiseren en leiden van vergaderingen met alle betrokken partijen: vennoten, revisoren, boekhouders, advocaten en betrokken notarissen om het dossier te bespreken;

-     uitwerken van voorstellen die juridisch correct zijn en fiscaal verantwoord zijn op basis van eigen ervaring in combinatie met opzoekingen in vakliteratuur;

-     toetsen van de oplossing in speciale situaties door te overleggen met externe deskundigen in het bijzonder wat de implicaties betreft op andere rechtsdomeinen of van buitenlandse wetgevingen;

-     formuleren en bespreken van adviezen met de cliënt en verduidelijken van de draagwijdte van de gemaakte keuzes;

-     bepalen van de te volgen procedure en een tijdsschema opstellen, vastleggen van prioriteiten;

-     deelnemen aan besprekingen tussen notaris en cliënt;

-     opstellen van een controlelijst van de door het kantoor uit te voeren opzoekingen en op te vragen documenten en zorg dragen voor de uitvoering hiervan;

-     opstellen van een controlelijst van de door de cliënt te ondememen acties en op te leveren stukken.

Dit houdt onder andere in :

-     kennis nemen van het dossier via de notaris of een medewerker;

-     bepalen van de te volgen procedure voor het dossier;

-     verifiëren van de beschikbare gegevens en opvragen van ontbrekende gegevens en documenten bij cliënten: balansen, verslagen algemene vergadering, financieel plan, etc.;

-     (laten) opvragen van documenten en attesten op basis van controlelijsten bij diverse instanties, boekhouder, revisor, fiscale instanties, banken;

-     overleggen met de notaris bij onduidelijkheden of problemen;

-     voorstellen formuleren voor het oplossen van bijzondere problemen van het dossier en deze bespreken met de notaris;

-     deelnemen aan besprekingen tussen notaris en cliënten om desgevallend toelichtingen te verstrekken;

-     informeren van de cliënt i.v.m. de voortgang van zijn dossier en bij eventuele problemen de uitgewerkte oplossingen voorstellen.

Dit houdt onder andere in :

-     kennis nemen van het dossier en van de uit te voeren opdrachten via de notaris of een medewerker;

-     opvragen van ontbrekende stukken aan de client op basis van een controlelijst of op vraag van de notaris of een medewerker;

-     opvragen volgens de instructie van de notaris of een medewerker van informatie of documenten bij externe instanties, griffie van de rechtbank van koophandel, fiscus, bedrijfsrevisor;

-     controleren van de ontvangen stukken op conformiteit met een aantal formele regels en vastgestelde afwijkingen melden;

-     verzamelen en bijhouden per dossier van de stukken opgevraagd door de notaris of een medewerker;

-     inlichten op regelmatige basis van de notaris over de stand van de dossiers;

-     antwoorden op praktische vragen van cliënt i.v.m. de geplande afhandeling van zijn dossier;

-     noteren van vragen van juridische aard en deze door geven aan de notaris of een medewerker;

-     bijhouden van het klassement van alle lopende dossiers.

Dit houdt onder andere in:

-     zorgen voor een goede voortgang van de dossiers, bepalen van prioriteiten rekening houdende met de wettelijke vervaldagen en de afspraken met de cliënten;

-     opstellen van bijzondere of weinig voorkomende akten in overleg met externe betrokkenen (bank, accountants, fiscalisten, advocaten): fusies, kapitaaltransacties, ontbinding, aandelenoverdracht;

-     opstellen van diverse niet strikt notariële documenten (statuten, huurovereenkomsten, verzoekschriften en allerhande onderhandse overeenkomsten) ter ondersteuning van de cliënt op fiscaal en wettelijk vlak;

-     uitwerken van specifieke clausules, al dan niet aan de hand van bijkomende opzoekingen;

-     controleren van de volledigheid van door medewerkers afgehandelde dossiers en conformiteit van de bewijsstukken;

-     nalezen en aanvullen met bijzondere clausules van de door medewerkers opgestelde akten;

-     opmaken van afrekeningen en nazien van door collega's opgemaakte afrekeningen.

Dit houdt onder andere in:

-     opmaken van de akten op basis van beschikbare modellen of gelijkaardige akten, de nodige aanpassingen en aanvullingen doen;

-     uitschrijven van specifieke clausules en deze ter goedkeuring aan de notaris voorleggen;

-     nakijken van de volledigheid van het dossier voor de ondertekening van de akte;

-     voorleggen van de akte ter nalezing aan de notaris;

-     plannen van een datum voor ondertekening van de akte in functie van de voortgang van het dossier en zorg dragen voor de uitnodiging van alle partijen;

-     opsturen van ontwerp van de cliënt en antwoorden op diens vragen;

-     opstellen van een afrekening van alle kosten verbonden aan het dossier : registratierechten, ereloon, diverse kosten.

Dit houdt onder andere in:

-     opmaken van de akte op basis van een model en specifieke richtlijnen van de notaris of een medewerker;

-     voorleggen van de opgemaakte akte aan de notaris ter nalezing;

-     uitnodigen van alle betrokken partijen voor de ondertekening in afspraak met de notaris;

-     versturen van de definitieve ontwerpen naar alle betrokkenen.

Dit houdt onder andere in :

-     toezien op een efficiënte planning van alle afspraken voor de ondertekening van de akten;

-     inlichten van de notaris over alle bijzonderheden van de akte;

-     toelichten aan de cliënt van bijzonderheden en antwoorden op zijn vragen bij de ondertekening van de akte.

Dit houdt onder andere in :

-     waken over een goede uitvoering van de opgelegde administratieve verplichtingen na de ondertekening van de akte: registratie, publicatie in het Staatsblad, afschrift akte rechtbank van koophandel;

-     informeren en de nodige afschriften ter beschikking stellen van de cliënt om kapitaal vrij te maken en om een BTW-nummer en inschrijving in het handelsregister aan te vragen;

-     waken over de financiële afhandeling van het dossier.

Dit houdt onder andere in :

-     neerleggen van statuten op de griffie van de rechtbank van koophandel;

-     verzorgen van de nodige publicatie in het Staatsblad;

-     informeren en de nodige afschriften en attesten ter beschikking stellen van de cliënt om het gestort kapitaal vrij te geven, en voor de aanvraag van BTW-nummer en inschrijving in het handelsregister.

Dit houdt onder andere in:

-     registratie van de akte op het registratiekantoor;

-     neerleggen van de statuten op de griffie van de rechtbank van koophandel;

-     verzorgen van de nodige publicatie in het Staatsblad;

-     opsturen van de nodige afschriften naar de cliënt zodat B.T.W nummer en een inschrijving in het handelsregister kunnen aangevraagd worden.

Dit houdt onder andere in :

-     geven van aanwijzigen en instructies aan collega's in het kader van courante dossiers ;

-     bijstaan van collega's in dossiers waar een specialistische kennis van het eigen vakgebied relevant is;

-     attent maken van medewerkers op wetswijzigingen die implicaties kunnen hebben op hun werkzaamheden en hen beknopt informeren;

-     deelnemen aan interne plannings- of werkvergaderingen.

Dit houdt onder andere in :

-     beheren van een klassement volgens de interne regels;

-     deelname aan interne plannings- of werkvergaderingen.

Dit houdt onder andere in :

-     bijhouden van het repertorium;

-     klasseren van documenten volgens afgesproken regels;

-     deelnemen aan interne planningsvergaderingen.

Sociale interactie

Sociale interactie

Sociale interactie

Specifieke handelingsvereisten

 

Specifieke handelingsvereisten

Specifieke handelingsvereisten

Bezwarende omstandigheden

Bezwarende omstandigheden

Bezwarende omstandigheden

Codes:

V1: Vennootschappen – loongroep 2A

V2: Vennootschappen – loongroep 3A

V3: Vennootschappen – loongroep 4A

Krachtens artikel 15 van het koninklijk besluit van 8 augustus 1980 betreffende het bijhouden van sociale documenten, moet voor iedere werknemer op de individuele rekening worden vermeld :

-      de functie die hij hoofdzakelijk uitoefent bij de werkgever ;

-      de beroepskwalificatie die hem door de werkgever wordt toegekend, overeenkomstig de beschikkingen van de collectieve arbeidsovereenkomsten tot vaststelling van de arbeids‑ en loonvoorwaarden, of overeenkomstig de bepalingen van de besluiten waarbij forfaitaire lonen worden bepaald voor de toepassing van de wetgeving op de sociale zekerheid.

De aangeslotenen van Groep S – Sociaal Secretariaat vzw zijn bijgevolg verzocht zowel de functie (omschrijving) als de beroepskwalificatie (code) te vermelden op het identiteitsformulier van iedere nieuw aangeworven bediende en ons tevens iedere wijziging dienaangaande in de loop van de tewerkstelling mede te delen.

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
25/01/2005
Registratienr
73935
Geldig van
01/07/2005
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
26/01/2005
Registratiedatum
18/02/2005
Onderwerp
functieclassificatie
BS Bericht van neerlegging
02/03/2005
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
06/12/2005
Gepubliceerd in het B.St. van
17/02/2006
Keywords
LONEN, FUNCTIECLASSIFICATIE

Historiek
01/07/2005 31/12/2999 03 Beroepenclassificatie
01/01/1989 30/06/2005 03 Beroepenclassificatie