Sectoraal akkoord 2023-2024

31/10/2023

In het Paritair Comité voor de diensten en organismen voor technische controles en gelijkvormigheidstoetsing (PC 219) werd op 17 oktober 2023 een sectoraal akkoord 2023-2024 afgesloten. 

Hierbij geven wij u een samenvatting van de inhoud van dit akkoord:

Toepassingsgebied

  • Alle akkoorden zijn eveneens van toepassing op kaderleden al is er de mogelijkheid voor een alternatieve invulling op ondernemingsvlak in overleg.

Koopkrachtpremie

  • Er werd een koopkrachtpremie afgesproken van:

    • 400 € indien de bedrijfswinst in 2022 > de gemiddelde bedrijfswinst in 2018-2021
    • 600 € indien de bedrijfswinst in 2022 > 2 x de gemiddelde bedrijfswinst in 2018-2021
    • Plafond: beperking van de totale kost (incl. 16,5%) van de koopkrachtpremies in de onderneming (alle werknemers, eventueel A+B) tot 15% van de bedrijfswinst in 2022. Zo nodig, proratering om te beperken tot 15%.
    • De WG moet voor 1/12/2023 aan de syndicale delegatie of de werknemers meedelen wat het bedrag wordt.
    • Betalingsmodaliteiten:
      • Betaling uiterlijk op 31/12/2023
      • Minstens 1 maand anciënniteit op 1 december 2023
      • In dienst op 1 december 2023
      • Pro rata in functie van:
        • In dienst tijdens referteperiode van 1/12/2022 t.e.m. 30/11/2023
        • Gemiddelde tewerkstellingsbreuk tijdens referteperiode
        • Effectief gewerkte en gelijkgestelde dagen tijdens referteperiode (cfr systeem ecocheques, cao nr. 98).
    • Aanrekening van reeds toegekende of toegezegde koopkrachtpremies (na 28/04/2023).

Vervoerskosten

  • Verderzetting van de derdebetalersregeling voor wie met het openbaar vervoer naar het werk gaat.
  • Sectorale aanbeveling om tussen te komen in de parkeerkosten (auto, fiets) bij het gebruik van het openbaar vervoer.
  • De fietsvergoeding wordt vanaf 1/1/2024 verhoogd van 0,24 euro naar 0,27 euro. 
  • In geval van combinatie van verschillende vervoersmodi: opsplitsing van het traject voor de verschillende vervoersmodi, mits geen dubbel gebruik (bijvoorbeeld: geen fietsvergoeding als firmawagen betaald door werkgever).

Baanvergoeding voor niet-sedentaire werknemers

  • Er kan een hogere vergoeding worden betaald aan werknemers die niet-sedentair zijn dan wat afgesproken is in de cao van 18 december 2012.

Vorming

  • Het individueel recht op vorming wordt als volgt opgetrokken: 2 dagen in 2023, 2,5 dagen in 2024, 3,5 dagen in 2025 en 5 dagen in 2026.
  • De werkgevers moeten jaarlijks een opleidingsplan overmaken aan de werknemers voor eind maart (i.p.v. eind april).

Werkbaar werk/eindeloopbaan

  • Recht op onbeschikbaarheid: suppletieve sector-cao (identiek aan PC 209).
  • Indien geen anciënniteitsverlof kan worden opgenomen in het geval van ziekte tijdens het kalenderjaar dient dit in overleg worden uitbetaald of overgedragen naar het volgend jaar
  • De bestaande systemen SWT en landingsbanen worden verlengd tot 30 juni 2025.
  • Invoering van een sectoraal systeem van ‘zachte landingsbanen’ waarbij een werknemer vanaf 58 jaar een lichtere functie kan aanvragen met een bijstorting van 100 € bruto indien er loonverlies is.

Reistijd externe controleurs

Aanpassing cao 21 april 1977:

  • De duur van de reistijd die door de werknemer (externe controleurs) ten laste wordt genomen vermindert van 7u /week naar 6u /week vanaf 1/1/2024.
  • Deze vermindering van de reistijd ten laste van de werknemer geldt niet voor bedienden die autonoom hun planning kunnen bepalen.
  • Reizen buiten de grenzen van de vaste reistijd worden bezoldigd aan 100% (geen overloontoeslag of compensatierust).
  • Indien de arbeidstijd korter is dan de toepasselijke weekgrens, wordt het excedent aan reisuren verminderd met het verschil tussen de toepasselijke weekgrens en de arbeidstijd.
  • Er wordt ten laatste op 1/1/2024 een werkgroep opgestart met als doel een juridisch correcte oplossing uit te werken voor de reistijd die aanvaardbaar is voor alle partijen; zonder oplossing binnen de 24 maanden na de opstart van de werkgroep, wordt de duur van de reistijd die door de werknemer ten laste wordt genomen, verder verminderd naar 5u /week.
  • Bestaande meer voordelige regelingen op het niveau van de onderneming worden hierdoor niet gewijzigd.

Afspraken rond elektrische en hybride wagens

  • De kosten van de installatie van laadinfrastructuur thuis bij de werknemer die over een elektrische bedrijfswagen beschikt zijn ten laste van de werkgever zolang deze kosten als standaardkost worden beschouwd (verzwaring aansluiting woning, extra kabel verre afstand, extra werken voor bekabeling vallen hier niet onder).
  • Er wordt tijdens deze periode gezocht naar een correct tarief dienstreizen voor wie zich met de eigen elektrische wagen verplaatst en het huidig tariefsysteem dat gebaseerd is op fiscale PK en brandstofprijzen wordt herbekeken.

Sociaal overleg

  • De bijdragen voor syndicale vorming en syndicale waarborgen worden verhoogd vanaf 1/1/2024.
  • De bestaande cao’s van bepaalde duur worden verlengd.
  • De bijdragen voor de risicogroepen worden verlengd.

 

Voor meer informatie, zie het hoofdstuk 01 van de sectorale documentatie.