19 Intersectoraal Fonds voor de gezondheidsdiensten

Paritair (sub-)Comité nr.:
330.00.00-00.00

Bijwerking: 02/08/2019
Geldig vanaf: 15/12/2014
Geldig tot: 31/12/2018

In het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en diensten werd op 12 oktober 2009 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten betreffende de oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd '' Intersectoraal Fonds voor de gezondheidsdiensten'' en vaststelling van de statuten. Zij werd neergelegd op de Griffie van de Dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen op 13 november 2009 en geregistreerd op 2 juli 2010 onder het nr. 100222/CO/330. 

  • Artikel 4 van deze CAO werd gewijzigd door de CAO van 11 mei 2015 betreffende de overplaatsing van de zetel van het "Intersectoraal Fonds voor de gezondheidsdiensten". Zij werd neergelegd op de Griffie van de Dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen en geregistreerd op 9 juni 2015 onder het nummer 127305/CO/330.

Tekst van de CAO

Oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Intersectoraal Fonds voor de gezondheidsdiensten" en vaststelling van de statuten.

A. Oprichting

Artikel 1

Bij deze collectieve arbeidsovereenkomst en bij toepassing van artikel 1, eerste lid, 1° van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid (Belgisch Staatsblad van 7 februari 1958) richt het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten een fonds voor bestaanszekerheid op, waarvan de statuten hierna zijn vastgesteld.

Artikel 2

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers van de instellingen die ressorteren onder het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten en die vallen onder de toepassing van het federale meerjarenplan van 1 maart 2000 met name de werkgevers en de werknemers van de privé-ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen, de rustoorden voor bejaarden en de rust- en verzorgingstehuizen, de diensten voor thuisverpleging, de revalidatiecentra, de wijkgezondheidscentra en de centra bloedtransfusie van het Belgische Rode Kruis.
Deze collectieve arbeidsovereenkomst is eveneens van toepassing op de werkgevers en werknemers van de diensten voor beschut wonen voor psychiatrische patiënten.

Onder "werkgevers" wordt verstaan: de werkgevers georganiseerd als vereniging zonder winstoogmerk of hetzij als een vennootschap, hetzij een instelling met een sociaal oogmerk waarvan de statuten bepalen dat de vennoten geen vermogensvoordeel nastreven.

Onder "werknemers" wordt verstaan: het mannelijk en vrouwelijk bediendenpersoneel.

Artikel 3

Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt, vanaf de datum van haar inwerkingtreding, de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 oktober 2007 gesloten in het Paritair Comité voor de Gezondheidsinrichtingen- en diensten betreffende de oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd " Intersectoraal Fonds voor de gezondheidsdiensten" en vaststelling van de statuten (overeenkomst geregistreerd op 29 november 2007 onder het nummer 85869/CO/330).

Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 12 oktober 2009. Zij is gesloten voor onbepaalde duur.
Zij kan door elke van de partijen worden opgezegd voor 30 juni van ieder jaar, met uitwerking op 1 januari van het daaropvolgend jaar.

De opzegging dient betekend te worden bij een ter post aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten.

De voorzitter bezorgt een kopie van de opzegging aan elk der ondertekenende partijen, alsook aan de Minister van Werkgelegenheid en aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.

B. Statuten

Hoofdstuk I - Benaming

Artikel 4

Met ingang van 1 januari 2008 wordt een fonds voor bestaanszekerheid opgericht genaamd "Intersectoraal Fonds voor de gezondheidsdiensten".

De maatschappelijke en administratieve zetel van het fonds is gevestigd te VESOFO,Sainctelettesquare 13-15 te 1000 Brussel.

Deze zetels kunnen bij unanieme beslissing van de raad van bestuur van het fonds, voorzien bij artikel 11, elders overgeplaatst worden. De raad van Bestuur betekent zijn beslissing aan de voorzitter van het paritair comité en aan de Minister van Werkgelegenheid.

Hoofdstuk II - Doel

Artikel 5

Het fonds, opgericht door deze collectieve arbeidsovereenkomst, heeft als doel het beheer van de gemutualiseerde som van de bijdragevermindering komende uit de zogenaamde "niet-reccurente" reserves van de fondsen sociale maribel, die betrokken zijn in het meerjarenplan voor de gezondheidssector van 1 maart 2000.

Het fonds is belast met:

- het ontvangen van de som van de bijdrageverminderingen vermeld in alinea 1;

- het toekennen van de som van de bijdrageverminderingen aan de werkgevers die een werknemer hebben aangeworven ter vervanging van een werknemer die, in het raam van de collectieve arbeidsovereenkomst van 10 mei 2007 gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsdiensten houdende een vormingsproject tot verpleegkundigen, een opleiding tot verpleegkundige volgt;

Artikel 6

In het kader van het doel omschreven in artikel 5 kan het fonds de toelating vragen om een gedeelte van de som van de bijdrageverminderingen bedoeld in artikel 5, alinea 1 van deze overeenkomst te gebruiken ter dekking van de personeels- en administratiekosten, en dit in toepassing van het ministrieel besluit van 20 mei 1998.

Artikel 7

In het kader van het doel omschreven in artikel 5 vervult het fonds alle opdrachten toevertrouwd aan de sectorale fondsen door en/of krachtens het koninklijk besluit van 18 juli 2002.

Hoofdstuk III - Financiering

Artikel 8

De geldmiddelen van het fonds bestaan uit:

- de som van de bijdrageverminderingen vermeld in artikel 5, alinea 1 van deze overeenkomst, met inbegrip van de renten;

- de andere geldmiddelen die zouden toegekend worden door of krachtens een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst om de in artikel 9 bedoelde administratiekosten te dekken.

Artikel 9

De administratiekosten worden elk jaar vastgesteld door de raad van Bestuur voorzien bij artikel 11.

Deze kosten worden uitsluitend gedekt door:

- de tussenkomsten bedoeld in artikel 6;
- de eventuele middelen die ter beschikking worden gesteld door of krachtens een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst.

Hoofdstuk IV - Rechthebbenden, toekenning en betaling van de bijdrageverminderingen

Artikel 10

De werkgevers ontvangen de tussenkomsten van het fonds volgens de modaliteiten voorzien en/of krachtens het koninklijk besluit van 18 juli 2002 houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de non-profit sector alsook door en/of krachtens de volgende collectieve arbeidsovereenkomsten:

- de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 oktober 2007, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de privé-ziekenhuizen;

- de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 oktober 2007, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de sector van de rustoorden voor bejaarden en de rust- en verzorgingstehuizen;

- de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 oktober 2007, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de sector van de thuisverpleging;

- de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 oktober 2007, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de twerkstelling in de sector van de bicommunautaire gezondheidsinrichtingen en -diensten en andere bicommunautaire welzijnsdiensten gelegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

- de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 oktober 2007, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de sector van de gezondheidsinrichtingen en -diensten;

- de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 oktober 2007, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de sector van de autonome revalidatiecentra;

- de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 oktober 2007, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de sector van initiatieven voor beschut wonen, de wijkgezondheidscentra en diensten voor het bloed van het Rode Kruis van België.

Hoofdstuk V - Bestuur

Artikel 11

Het fonds wordt bestuurd door een paritaire raad van bestuur samengesteld uit 16 effectieve leden.

Deze leden worden aangeduid door het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, voor de helft op voordracht van de representatieve werkgeversorganisaties en voor de andere helft op voordracht van de representatieve werkgeversorganisaties en voor de andere helft op voordracht van de representatieve werknemersorganisaties.

Artikel 12

De leden van de raad van bestuur worden aangesteld voor dezelfde periode als deze van hun mandaat als lid van het paritair comité.

Het mandaat van het lid van de raad van bestuur vervalt door ontslagneming of door overlijden of wanneer de duur van het mandaat is verstreken of wanneer de organisatie die het lid heeft voorgedragen om zijn vervanging verzoekt of wanneer de betrokkene geen deel meer uitmaakt van de organisatie die hem voorgedragen heeft.

Het nieuw lid voltooit desgevallend het mandaat van zijn voorganger.

De mandaten van de leden van de raad van bestuur zijn hernieuwbaar.

Artikel 13

De leden van de raad van bestuur gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan in verband met de verbintenissen aangegaan door het fonds.

Hun verantwoordelijkheid beperkt zich tot de uitvoering van hun mandaat.

Artikel 14

De raad van bestuur kiest om de twee jaar een voorzitter en een ondervoorzitter onder zijn leden, beurtelings uit de werknemersafvaardiging en uit de werkgeversafvaardiging.

Hij duidt eveneens de persoon aan die met het secretariaat wordt belast.

Artikel 15

De raad van bestuur beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer en de administratie van het fonds, binnen de limieten gesteld door en/of krachtens de wet van 7 januari 1958, deze statuten en het koninklijk besluit van 18 juli 2002.

Tenzij andersluidende beslissing van de raad van bestuur treedt deze laatste in al zijn handelingen op en handelt hij in rechte via de voorzitter en de ondervoorzitter gezamenlijk, elk desgevallend vervangen door een lid van de raad daartoe door de raad van bestuur aangesteld.

De raad van bestuur heeft onder meer als opdrachten:

- het toekennen van de som van de bijdrageverminderingen overeenkomstig de bepalingen bedoeld in artikel 5, alinea 2 en het opvolgen van deze toekenning;

- over te gaan tot de eventuele aanwerving en afdanking van het personeel van het fonds;

- controle uit te oefenen en alle nodige maatregelen te treffen voor de uitvoering van deze statuten;

- de administratiekosten vast te stellen;

- tijdens de maand juni van elk jaar schriftelijk verslag over te maken aan het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten over de vervulling van zijn opdrachten;

- aan de bevoegde instanties de verslagen voorzien door en/of krachtens het koninklijk besluit van 18 juli 2007 over te maken.

Artikel 16

De raad van bestuur vergadert minstens éénmaal per semester.

De raad vergadert hetzij op uitnodiging van de voorzitter ambtshalve handelend, hetzij op vraag van tenminste de helft van zijn leden hetzij op vraag van een der in zijn schoot vertegenwoordigde organisaties.

De uitnodigingen moeten de dagorde bevatten.

De notulen worden opgemaakt door de secretaris aangewezen door de raad van bestuur en ondertekend door degene die de vergadering heeft voorgezeten. Uittreksels uit deze notulen worden door de voorzitter en de ondervoorzitter ondertekend.

Artikel 17

De raad van bestuur kan slechts geldig vergaderen en beslissen indien minstens de helft zowel van de leden van de werknemersafvaardiging als van de leden van de wergeversafvaardiging aanwezig is.

Artikel 18

Behoudens andersluidende bepalingen in het huishoudelijk reglement opgesteld door de raad van bestuur worden zijn beslissingen getroffen bij eenparigheid van stemmen van de aanwezige leden.

Hoofdstuk VI - Controle

Artikel 19

Overeenkomstig artikel 12 van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid (Belgisch Staatsblad van 7 februari 1958) duidt het paritair comité een bedrijfsrevisor aan ter controle van het bestuur van het Fonds.

Bovendien licht hij de raad van bestuur van het fonds regelmatig in over de resultaten van zijn onderzoeken en doet de aanbevelingen die hij nodig acht.

Hoofdstuk VII - Balans en rekeningen

Artikel 20

Elk jaar worden op 31 december de balans en rekeningen van het verlopen dienstjaar afgesloten.

Hoofdstuk VIII - Ontbinding en vereffening

Artikel 21

Het fonds is opgericht voor een onbepaalde duur.

Artikel 22

Het wordt ontbonden door het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten ingevolge een gebeurlijke vooropzeg zoals voorzien in artikel 3.

Artikel 23

Na betaling van het passief, worden de goederen en waarden van het fonds overgeheveld naar een non-profit

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
11/05/2015
Registratienr
127305
Geldig van
15/12/2014
Geldig tot
01/01/2019
Neerleggingsdatum
26/05/2015
Registratiedatum
09/06/2015
Onderwerp
overplaatsing van de zetel van het Intersectoraal Fonds voor de gezondheidsdiensten
BS Bericht van neerlegging
17/06/2015
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
26/10/2015
Gepubliceerd in het B.St. van
24/11/2015
Keywords
FONDSEN VOOR BESTAANSZEKERHEID

Datum CAO
12/10/2009
Registratienr
100222
Geldig van
12/10/2009
Geldig tot
01/01/2019
Neerleggingsdatum
13/11/2009
Registratiedatum
02/07/2010
Onderwerp
oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid en vaststelling van zijn statuten
BS Bericht van neerlegging
23/07/2010
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
16/12/2010
Gepubliceerd in het B.St. van
20/01/2011
Keywords
FONDSEN VOOR BESTAANSZEKERHEID

Historiek
01/01/2019 31/12/2999 19 Intersectoraal Fonds voor de gezondheidsdiensten
15/12/2014 31/12/2018 19 Intersectoraal Fonds voor de gezondheidsdiensten
12/10/2009 13/12/2014 19 Intersectoraal Fonds voor de gezondheidsdiensten