0707 Arbeidsduur - opmaak en bekendmaking van uurroosters in de federale & geregionaliseerde gezondheidssectoren
Paritair (sub-)Comité nr.:
330.01.20-00.00,
330.01.30-00.00,
330.01.40-00.00,
330.01.50-00.00,
330.02.00-00.00,
330.01.10-00.00
Bijwerking: 12/04/2022
Geldig vanaf: 01/01/1988
Toepassingsgebied
De werkgevers en de werknemers van de federale & de geregionaliseerde gezondheidssectoren (momenteel het Vlaams Gewest als gevolg van de CAO van 10 januari 2022).
Geldig vanaf
- 13 september 2021 voor de federale gezondheidssectoren
- 1 januari 2022 voor de geregionaliseerde gezondheidssectoren
Procedure opmaak van variabele uurroosters
- Uiterlijk 3 maanden voor de aanvang van de maand waarop het uurrooster betrekking heeft: bekendmaking van het gepland uurrooster, dat betrekking heeft op één maand, op basis van een raadpleging van de werknemers en de noden van de dienst. In dit geplande uurrooster wordt de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur
- Eén maand voor de aanvang van de maand waarop het uurrooster betrekking heeft: bekendmaking van het geafficheerd uurrooster.
- De werknemersvertegenwoordiging wordt maandelijks geïnformeerd over de wijzigingen die zonder gemeenschappelijk akkoord door de werkgever doorgevoerd moesten worden.
- 7 kalenderdagen voor aanvang van de week waarop het uurrooster betrekking heeft is het uurrooster definitief voor de volledig week en kan het alleen worden gewijzigd in gemeenschappelijk akkoord tussen werknemer en werkgever.
Toepassingsgebied
De werkgever en de werknemers van de volgende federale gezondheidssectoren:
- de inrichtingen die aan de wet op de ziekenhuizen onderworpen zijn, met uitzondering van de categorale ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen en de initiatieven van beschut wonen;
- de forensisch-psychiatrische centra;
- de revalidatiecentra waarvoor het Comité van de verzekering van het RIZIV, op voorstel van het College van geneesheren-directeurs, in toepassing van artikel 22, 6°, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, een overeenkomst heeft gesloten en die niet vallen onder de toepassing van artikel 5, §1, I, 5°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;
- de thuisverpleging;
- de diensten voor het bloed van het Rode Kruis van België;
- de medisch-pediatrische centra;
- de wijkgezondheidscentra.
Alsook de werkgevers en de werknemers van de volgende geregionaliseerd gezondheidssectoren:
- de categorale ziekenhuizen (dit is elk ziekenhuis dat uitsluitend beschikt over een G-dienst (revalidatie van geriatrische patiënten) en/of een Sp-dienst (gespecialiseerde dienst voor behandeling en revalidatie) als vermeld in artikel 5, §1, I, eerste lid, 3° en 4°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen)
- de rusthuizen voor bejaarden, de rust- en verzorgingstehuizen, de dagverzorgingscentra, de assistentiewoningen, de centra voor kortverblijf voor bejaarden;
- de psychiatrische verzorgingstehuizen;
- de initiatieven van beschut wonen;
- de revalidatiecentra met uitsluiting van, de instellingen waarmee het Verzekeringscomité van het Riziv op voorstel van het College van geneesheren directeurs, in uitvoering van artikel 22, 6° van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, een overeenkomst heeft gesloten en die niet vallen onder de toepassing van artikel 5, § 1, I, 5° van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen.
Wat de geregionaliseerde gezondheidssectoren betreft, is de CAO van 10 januari 2022 met betrekking tot de arbeidsorganisatie en de stabiliteit van de uurroosters alleen van toepassing in het Vlaams Gewest. De CAO's die van toepassing zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest moeten nog worden geregistreerd. De hieronder uiteengezette regels zijn dan ook de regels die voorzien zijn voor de geregionaliseerde gezondheidssectoren van het Vlaams Gewest en de federale gezondheidssectoren.
Algemene uitgangspunten
Bij de opmaak van uurroosters moet in ieder geval rekening worden gehouden met onder meer de bestaande reglementering, de wensen van de werknemers, de personeelsbestaffing, de planningsgrenzen binnen de referteperiode, de te bereiken gemiddelde arbeidstijd binnen de referteperiode.
Opmaak en bekendmaking van de uurroosters
Bij de opmaak van de uurroosters wordt er in drie stappen gewerkt:
Stap 1: gepland uurrooster
Een geplande uurrooster, dat betrekking heeft op één maand, wordt opgemaakt uiterlijk 3 maanden voor aanvang van de maand waarop het uurrooster betrekking heeft, op basis van een raadpleging van de werknemers en de noden van de dienst. In dit geplande uurrooster wordt de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur gerespecteerd over een periode van ten hoogste 3 opeenvolgende maanden/13 opeenvolgende weken, rekening houdend met de artikel 2 van het KB van 14 april 1988 dan wel 4 weken rekening houdend met artikel 3 van het KB van 14 april 1988. Dit uurrooster alsook de eventuele wijzigingen worden gecommuniceerd.
Stap 2: geafficheerd uurrooster (hetzij elektronisch hetzij op papier)
Het geplande uurrooster wordt geafficheerd één maand voor de aanvang van de maand waarop het uurrooster betrekking heeft. Een wijziging van dit geafficheerd uurrooster is enkel mogelijk met gemeenschappelijk akkoord van werkgever en werknemer behalve ingeval geen akkoord gevonden kon worden en na redelijkerwijs te verwachten inspanningen van de werkgever (vb. bevraging van alle collega’s van de betrokken afdeling/dienst) en nadat alle mogelijke oplossingen werden uitgeput (o.m. het gebruik van de mobiele equipes).
Binnen het lokaal sociaal overleg (in ondernemingsraad, het comité voor preventie en bescherming op het werk, de syndicale afvaardiging) wordt de maandelijks geïnformeerd over de wijzigingen per dienst/afdeling die zonder gemeenschappelijk akkoord door de werkgever doorgevoerd moesten worden.
Stap 3: definitief uurrooster
7 kalenderdagen voor aanvang van de week waarop het uurrooster betrekking heeft is het uurrooster definitief voor de volledig week en kan het alleen worden gewijzigd in gemeenschappelijk akkoord tussen werknemer en werkgever.
Opmerkingen voor de federale gezondheidssectoren
- De bepalingen van dwingend recht blijven van toepassing (in het bijzonder artikel 6 van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen);
- de voordeligere akkoorden op het niveau van de onderneming, die lokaal gesloten zijn onder meer in uitvoering van de Omzendbrief dd. 27 juni 2011 van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, betreffende de sociale akkoorden van de federale gezondheidssectoren en ondertekend door de minister van Volksgezondheid, blijven voortbestaan;
- op het niveau van de onderneming kan bij collectieve arbeidsovereenkomst lokale regelingen verbeterd of overeengekomen worden. Uiteraard moet men hierbij de dwingende wetsbepalingen respecteren;
- specifiek voor de thuisverpleging: de sectorale afwijking doet geen afbreuk aan de toepassing van de artikels 4, 5 en 6 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 13 juli 2011 betreffende de mobiele werknemer in de sector thuisverpleging, gewijzigd door de collectieve arbeidsovereenkomst van 13.07.2011 met betrekking tot de mobiele werknemer in de sector Thuisverpleging.
Opmerkingen voor de geregionaliseerde gezondheidssectoren
- De bepalingen van dwingend recht blijven van toepassing (in het bijzonder artikel 6 van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen);
- de voordeligere akkoorden op het niveau van de onderneming, die afgesloten werden via collectieve arbeidsovereenkomst of wijziging van het arbeidsreglement, blijven voortbestaan;
- op het niveau van de onderneming kan bij collectieve arbeidsovereenkomst lokale regelingen verbeterd of overeengekomen worden. Uiteraard moet men hierbij de dwingende wetsbepalingen respecteren.
Bronnen:
collectieve arbeidsovereenkomst van 10 januari 2022 met betrekking tot de arbeidsorganisatie en de stabiliteit van de uurroosters. Deze CAO is van toepassing in het Vlaamse Gewest. In juni 2022 werden nog twee andere CAO's ondertekend voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest. Ze moeten nog geregistreerd worden.
Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.
Datum CAO
10/01/2022 |
Registratienr
172903 |
Geldig van
01/01/2022 |
Geldig tot
- |
Neerleggingsdatum
27/01/2022 |
Registratiedatum
20/05/2022 |
||
Reikwijdte
Categorale ziekenhuizen, rusthuizen voor bejaarden, rust- en verzorgingstehuizen, dagverzorgingscentra, assistentiewoningen, centra voor kortverblijf voor bejaarden, psychiatrische verzorgingstehuizen, initiatieven van beschut wonen, Revalidatiecentra met uitsluiting van, de instellingen waarmee het Verzekeringscomité van het Riziv in uitvoering van art 22, 6° van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14/07/1994, een overeenkomst heeft gesloten en die niet vallen onder de toepassing van art 5, § 1, I, 5° van de bijzondere wet van 8/8/1980 |
|||
Onderwerp
Arbeidsorganisatie en de stabiliteit van de uurroosters |
|||
BS Bericht van neerlegging
15/06/2022 |
Algemeen verbindend verklaring
Gevraagd |
||
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
07/11/2022 |
Gepubliceerd in het B.St. van
29/03/2023 |
||
Keywords
ARBEIDSDUUR IN UREN, ARBEIDSDUURMODALITEITEN, DEELTIJDSE ARBEID, WEKELIJKSE ARBEIDSDUUR OF OP JAARBASIS, ARBEIDSDUURMODALITEITEN, RUSTTIJDEN / PAUZES, DEELTIJDSE ARBEID |
|||
Tekst aangepast op
22/05/2022 |
Datum CAO
13/09/2021 |
Registratienr
167707 |
Geldig van
13/09/2021 |
Geldig tot
- |
Neerleggingsdatum
08/10/2021 |
Registratiedatum
15/10/2021 |
||
Reikwijdte
Inrichtingen die aan de wet op de ziekenhuizen onderworpen zijn, met uitzondering van de categorale ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen en de initiatieven van beschut wonen, Forensisch-psychiatrische centra, Revalidatiecentra waarvoor het Comité van de verzekering van het RIZIV, een overeenkomst heeft gesloten en die niet vallen onder de toepassing van artikel 5, §1, I, 5°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, Thuisverpleging, Diensten voor het bloed van het Rode Kruis van België, Medisch-pediatrische centra, Wijkgezondheidscentra |
|||
Onderwerp
Arbeidsorganisatie en stabiliteit van de uurroosters |
|||
BS Bericht van neerlegging
04/11/2021 |
Algemeen verbindend verklaring
Gevraagd |
||
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
21/08/2022 |
Gepubliceerd in het B.St. van
17/01/2023 |
||
Keywords
ARBEIDSDUURMODALITEITEN, DEELTIJDSE ARBEID, ARBEIDSDUURMODALITEITEN, RUSTTIJDEN / PAUZES, DEELTIJDSE ARBEID |
|||
Tekst aangepast op
20/10/2021 |
Historiek | ||
---|---|---|
01/01/1988 | 31/12/2999 | 0707 Arbeidsduur - opmaak en bekendmaking van uurroosters in de federale & geregionaliseerde gezondheidssectoren |