Arbeidsreglement opstellen en wijzigen voor personeel van diplomatieke zendingen en consulaire posten

Van 
76320

Een koninklijk besluit heeft onlangs de procedure voor het opstellen en wijzigen van het arbeidsreglement vastgelegd voor personeelsleden van diplomatieke zendingen en consulaire posten. Deze procedure vertoont heel wat gelijkenis met de procedure die Belgische werkgevers zonder ondernemingsraad dienen te volgen wanneer zij het arbeidsreglement opstellen of wijzigen voor hun personeel.

Op wie is het besluit van toepassing?

Het gaat om personeelsleden van diplomatieke zendingen of consulaire posten die onderworpen zijn aan de in België toepasselijke wetgeving en tewerkgesteld worden door de zendstaat. Als werkgever is de zendstaat dus verantwoordelijk voor het volgen van de procedure tot opstellen en wijzigen van het arbeidsreglement voor het diplomatiek en consulair personeel.

Welke procedure moet gevolgd worden?

De procedure omvat volgende stappen:

1) De werkgever brengt via aanplakking de werknemers op de hoogte van het ontwerp van arbeidsreglement of de wijzigingen in een bestaand arbeidsreglement.
Elke werknemer kan bovendien een afschrift van de tekst van dat ontwerp verkrijgen op eenvoudig verzoek.

2) Gedurende een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf de dag van de aanplakking, houdt de werkgever een register ter beschikking van de werknemers waarin zij individueel, of door toedoen van een personeelsafvaardiging, hun opmerkingen kunnen optekenen. Tijdens dezelfde termijn van vijftien dagen kunnen de werknemers of hun afgevaardigden  hun opmerkingen ook bij een behoorlijk ondertekend schrijven toezenden aan de ambtenaar die belast is met het toezicht. Hun naam mag niet meegedeeld of ruchtbaar gemaakt worden.

3) Zodra deze termijn van vijftien dagen is verstreken, zendt de werkgever het register ter inzage aan de voornoemde ambtenaar:

a. Indien aan de ambtenaar geen enkele opmerking is meegedeeld en indien in het register geen enkele opmerking voorkomt, treedt het nieuwe of gewijzigde arbeidsreglement in werking de vijftiende dag na datum van aanplakking.

b. Indien aan de ambtenaar opmerkingen zijn meegedeeld of indien in het register opmerkingen van de werknemers voorkomen, deelt de ambtenaar deze binnen vier dagen mee aan de werkgever die ze door aanplakking ter kennis van de werknemers brengt. Deze ambtenaar tracht binnen een termijn van dertig dagen de uiteenlopende standpunten te verzoenen.

    • Indien deze ambtenaar daarin slaagt, treedt het nieuwe of gewijzigde arbeidsreglement in werking de achtste dag na datum van de verzoening.
    • Indien de ambtenaar daarin niet slaagt, stelt hij een proces-verbaal van niet-verzoening op en zendt hij hiervan onmiddellijk een afschrift aan de werkgever. Deze laatste stelt dan het arbeidsreglement of de wijziging in het arbeidsreglement vast. Het nieuwe of gewijzigde arbeidsreglement treedt in werking vijftien dagen na de datum van de beslissing door de werkgever, tenzij een andere datum voor de inwerkingtreding is vastgesteld door de werkgever.

4) Het nieuwe arbeidsreglement en de wijzigingen in het bestaand arbeidsreglement moeten worden gedagtekend en ondertekend door de werkgever.

Vanaf wanneer is deze procedure van toepassing?

Deze nieuwe wetgeving treedt in werking op 31 december 2015.