Tijdelijke werkloosheidsuitkeringen om economische redenen: toelaatbaarheidsvoorwaarden als discriminerend beoordeeld door de Arbeidsrechtbank van Brussel


91561

Vóór 1 oktober 2016 was voor de betrokken werknemers geen verplichte wachttijd voorzien voor de opening van het recht op tijdelijke werkloosheidsuitkeringen.

Een koninklijk besluit van 11 september 2016 dat op 1 oktober van dat jaar in werking trad, heeft deze situatie gewijzigd en de verplichting ingevoerd dat dezelfde toelaatbaarheidsvoorwaarden als voor volledige werklozen moeten vervuld zijn om het recht op tijdelijke werkloosheidsuitkeringen om economische redenen te openen. Deze wijziging heeft enkel betrekking op tijdelijke werkloosheid om economische redenen en heeft geen impact op andere gevallen van tijdelijke werkloosheid (slecht weer, overmacht, ...). In deze andere gevallen blijven tijdelijke werklozen vrijgesteld van een wachttijd. Van de nieuwe regels werd u reeds op de hoogte gebracht via ons artikel van 9 november 2016.

Nu is er een recente uitspraak van de Arbeidsrechtbank van Brussel(1) waarin waarin de in 2016 ingevoerde maatregelen ter discussie worden gesteld.

In de betreffende zaak werd het recht op tijdelijke werkloosheid om economische redenen aan een arbeider geweigerd omdat de toelaatbaarheidsvoorwaarden niet vervuld waren. De arbeider stapte naar de Arbeidsrechtbank van Brussel om de nietigverklaring van de beslissing van de RVA te bekomen.

In haar vonnis van 15 mei 2018 heeft de rechtbank de werknemer in het gelijk gesteld en geoordeeld dat het koninklijk besluit van 11 september 2016 in strijd is met de artikelen 10 en 11 van de grondwet en afbreuk doet aan de principes van gelijkheid en non-discriminatie. De rechtbank was onder meer van oordeel dat de redenen waarom de toelaatbaarheidsvoorwaarden van toepassing waren voor economische werkloosheid en niet voor andere vormen van tijdelijke werkloosheid, onvoldoende gerechtvaardigd waren.

Dit vonnis van de Arbeidsrechtbank van Brussel zou een precedent kunnen scheppen en zou andere rechtbanken ertoe kunnen aanzetten dezelfde redenering te volgen in gelijkaardige zaken. Neemt dit soort succesvolle betwistingen verder in aantal toe, dan kan dit uiteindelijk ook de besluitgever ertoe aanzetten de betreffende reglementering te wijzigen. We zullen niet nalaten u op de hoogte te houden van de evolutie van dit probleem.

(1) Trib. trav. fr. Bruxelles, 15 mai 2018, R.G. 17/3.613/A