Wetswijzigingen inzake scheepsdienst aan boord van zeeschepen


68072

Teneinde de Belgische wetgeving daaromtrent in overeenstemming te brengen met het Verdrag betreffende de maritieme arbeid werd de wetgeving inzake de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst aan boord van zeeschepen aangepast.

Deze wetgeving is niet van toepassing  op  de binnenscheepvaart die zich afspeelt op binnenwateren (in binnen- of buitenland). Sinds 11 augustus 2013 ressorteren deze werknemers onder de Arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978. Een artikel hieromtrent vind je door op hiernavolgende link te klikken.

Onder een ‘zeeschip’ moet worden verstaan elk schip bestemd voor winstgevende verrichtingen in het vervoer van goederen of personen in het internationaal verkeer over zee, inbegrepen schepen, met zeebrief, voor het verrichten van sleepvaart, voor het uitvoeren van baggerwerken, voor het verrichten van hulpverlening en van andere werkzaamheden op zee die gerechtigd zijn de Belgische vlag te voeren met uitsluiting van de vissersschepen.

De voornaamste wijzigingen aan de wetgeving inzake de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst aan boord van zeeschepen zijn de volgende:

  • De definitie van reder wordt aangepast en verruimd;
  • Er wordt een begrip van ‘werkgever’ aan deze wetgeving toegevoegd:  De werkgever is de persoon of de onderneming die het loon betaalt. Voortaan is ook de overeenkomst krachtens dewelke een zeeman zich tegenover zijn werkgever of reder – voordien enkel reder – verbindt, onderworpen aan de bepalingen van deze wet;
  • De wet is nu ook van toepassing aan boord van schepen die een andere vlag voeren dan de Belgische vlag wanneer de overeenkomst wordt afgesloten tussen een Belgische werkgever of een Belgische reder en een zeeman die zijn hoofdverblijfplaats in België heeft;
  • Er wordt tevens verduidelijkt wanneer het Belgische sociale zekerheidsstelsel van toepassing is;
  • Voortaan dient niet enkel de zeeman de overeenkomst te ondertekenen, maar tevens de werkgever, de reder of zijn gemachtigde;
  • Voor de dienst aan boord van baggerschepen kan de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst gesloten worden voor een onbepaalde duur. Voordien waren enkel arbeidsovereenkomsten voor bepaalde duur mogelijk;
  • Er wordt uitdrukkelijk aan de wet toegevoegd dat de reder zich niet van zijn verantwoordelijkheid kan bevrijden door de uitvoering van de taken en verplichtingen die op hem rusten krachtens het Verdrag betreffende maritieme arbeid, geheel of gedeeltelijk toe te vertrouwen aan een derde natuurlijke persoon of rechtspersoon;
  • Tot slot dient een kopie van alle bepalingen van toepassing op de repatriëring in het Engels aan boord van de schepen te worden bijgehouden en ter beschikking van de zeelieden te worden gehouden.

Deze wet is  in werking getreden op de tiende dag na de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad. Dat was  22 mei 2014 waardoor de datum van inwerkingtreding 1 juni 2014 was.