35 Regime van systeemvaart

Paritair (sub-)Comité nr.:
139.00.00-00.00

Bijwerking: 22/02/2013
Geldig vanaf: 03/10/2012

In het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart werd op 3 oktober 2012 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten inzake invoeringsmogelijkheid van een regime van systeemvaart.

Bijlage 1 bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 oktober 2012: "Toetredingsakte bij de cao van 3 oktober 2012 betreffende de vaststelling van de loonen arbeidsvoorwaarden voor werknemers in de binnenscheepvaart, tewerkgesteld op basis van "systeemvaart''", wordt vervangen door de bijlage bij de CAO van 22 oktober 2020 (162294/CO/139).

Wij geven u hierna de bepalingen van deze CAO.

De bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst worden genomen in toepassing van artikel 38ter van de wet 16 maart 1971 en van de wet van 17 maart 1987 betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen in de ondernemingen.

Aangezien de regelingen van deze normen niet voldoende rekening houden met de bijzondere arbeids- en levenssituatie in de binnenvaart, zijn meer specifieke voorschriften overeenkomstig artikel 14 van Richtlijn 2003/88/EG noodzakelijk.
Tevens moeten deze meer specifieke voorschriften zorgen voor een hoog niveau van bescherming van de arbeid en de gezondheid van de werknemers in de binnenvaart.

Binnen de sector varieert de organisatie van het werk. Het aantal werknemers en de arbeidstijd aan boord varieert afhankelijk van de arbeidsorganisatie, onderneming, vaargebied, lengte van het traject en de grootte van het vaartuig.
Enerzijds worden schepen voor de continuvaart ingezet, d.w.z. 24 uur in ploegendienst. Anderzijds zetten vooral de zelfstandige ondernemers hun schepen doorgaans 14 uur gedurende vijf of zes dagen per week in. De arbeidstijd van de werknemer aan boord is niet gelijk te stellen met de vaartijd van een vaartuig in de binnenvaart.

Een bijzonderheid van de binnenvaart is, dat de werknemers er aan boord niet alleen hun arbeidsplaats, maar ook hun onderkomen of woning kunnen hebben. Het is daarom gebruikelijk dat zij ook hun rusttijden aan boord doorbrengen.
Veel werknemers in de binnenvaart, en vooral degenen die zich ver van hun woonplaats bevinden, werken meerdere dagen achtereen aan boord om reistijd uit te sparen en vervolgens meer dagen thuis of op een andere zelfgekozen verblijfplaats te kunnen doorbrengen.
Zo heeft de werknemer bij een ritme van lop/laf even veel rustdagen als arbeidsdagen.
Daardoor kan het aantal achtereenvolgende arbeidsdagen aan boord en het aantal rustdagen ook hoger zijn dan bij een dienstverband aan land.

Artikel 1. Toepassingsgebied

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de ondernemingen welke onder het paritair comité voor de binnenscheepvaart ressorteren, met uitzondering van de ondernemingen voor wat betreft hun sleepdienstactiviteit.

Artikel 2. Arbeidstijd en Rusttijd

Arbeidstijd is de tijd gedurende welke het bemanningslid, volgens de instructies van de werkgever of zijn vertegenwoordiger, arbeid op, aan en voor het schip verricht, is ingedeeld om te werken of zich gereed moet houden om te werken.

Rusttijd is de tijd buiten de arbeidstijd; dit begrip omvat zowel de rusttijden op het varende schip als rusttijden buiten de vaart.

Korte rustpauzes (max. 15 minuten) vallen er buiten.

Artikel 3. Arbeidsregime systeemvaart

De arbeidstijd wordt bepaald op 1976 uur jaarlijks, inclusief verlofdagen, wat een gemiddelde van 38 uren per week betekent.

De jaarlijkse arbeid wordt verricht op basis van gelijke periodes van arbeid en rust.

De maximale periode aan boord mag de 30 dagen niet overschrijden.

In deze arbeidsorganisatie geeft elke dag arbeid recht op een dag vakantie, recuperatie arbeidstijd of wettelijke feestdag. Op deze wijze voldoet de werkgever aan alle wettelijke bepalingen omtrent jaarlijks verlof, arbeidsduur en feestdagen. De concrete toepassing zal per onderneming in het arbeidsreglement worden opgenomen.

Artikel 4. Dag- en weekgrenzen arbeidstijd in systeemvaart

De arbeidstijd wordt vastgelegd op maximaal 12 uur per dag met een maximum van 84 uur per week, en dit in afwijking van de normaal geldende regels inzake het maximum aantal achtereenvolgende gepresteerde overuren zonder recuperatie, en inzake de verplichte effectieve inhaalrust bij arbeid op zon- of feestdagen.

Commentaar bij dit artikel 4: Vanuit deze specifieke situatie bestaat er dus ook een losser verband tussen betaalde arbeidstijd en effectieve gepresteerde arbeid. Door het invoeren van een forfaitaire betaling per maand, niet rechtstreeks gekoppeld aan het aantal effectieve uren prestatie, komt men tegemoet aan de noden van de sector. In die optiek mag er afgeweken worden van het maximaal aantal achtereenvolgende gepresteerde overuren zonder recuperatie en wordt arbeid op zondag en/of feestdag toegestaan zonder effectieve inhaalrust hiervan.

Artikel 5. Verloning systeemvaart

De verloning voor systeemvaart wordt bepaald volgens de loonschaal systeemvaart opgenomen als bijlage 2 bij onderhavige collectieve arbeids-overeenkomst.

Dit loon incorporeert de volgende elementen:

Bij het instappen in deze CAO systeemvaart, mag het basisloon van de werknemer waarvan sprake in punt a, niet lager zijn dan het basisloon dat voor hem in dezelfde functie van toepassing was bij dezelfde werkgever voordat deze de toetredingsakte in de zin van art.11 van deze cao ondertekend heeft.

Artikel 6. Uitbetaling maandloon

Het verwacht jaarinkomen van voltijdse effectieve prestaties wordt gedeeld door 12.

Dit maandloon wordt elke maand van het jaar betaald.

Artikel 7. Eindejaarspremie

Voor de uitvoering van de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 november 2002 betreffende de eindejaarspremie wordt rekening gehouden met het maandloon dat 12 keer per jaar wordt uitbetaald aan 100%.

Artikel 8. Gewaarborgd week- en maandloon

De werknemers hebben recht op gewaarborgd week- en/of maandloon zoals bepaald in de betreffende wetgeving.

Artikel 9. Vakantiedagen en feestdagen

De jaarlijkse wettelijke vakantiedagen zijn in het systeem van de afwisselende periodes van arbeid en rust ingeroosterd en worden volledig inbegrepen in de periodes van rust.

De wettelijke feestdagen zijn in het systeem van de afwisselende periodes van arbeid en rust ingeroosterd en worden volledig begrepen in de periodes van rust.

Klein verlet is niet inbegrepen.

Artikel 10. Bijzondere bepalingen

Volgende bepalingen van hieronder opgesomde CAO's zijn niet van toepassing op de werkgevers en werknemers die het arbeidsregime van onderhavige CAO toepassen:

Artikel 11. Toetreding werkgever

De werkgever kan voor één of meer van zijn schepen toetreden tot onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst, via een toetredingsakte volgens het model in bijlage 1 van deze overeenkomst.

Deze toetredingsakte, alsook een kopie van het arbeidsreglement, dient per aangetekend schrijven overgemaakt te worden aan de voorzitter van het paritair comité voor de binnenscheepvaart en gaat in op datum van het eenparig gunstig advies van het paritair comité. Bij gebrek aan advies van het paritair comité van de binnenscheepvaart binnen de 30 dagen na ontvangst van de toetredingsakte wordt deze geacht goedgekeurd te zijn.

Elke wijziging of stopzetting wordt eveneens per aangetekend schrijven aan de voorzitter gemeld.

Iedere werknemer tewerkgesteld in de systeemvaart, bekomt een bijvoegsel aan zijn arbeidsovereenkomst van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst van zodra zijn werkgever de toetredingsakte tot deze CAO tekent.

Artikel 12. Geldigheidsduur en opzeggingsmodaliteiten

Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 3 oktober 2012 en is gesloten voor onbepaalde duur.

Elk van de ondertekenende partijen kan ze opzeggen mits een opzeggingstermijn van zes maanden in acht wordt genomen. Deze opzegging wordt bij een ter post aangetekende brief aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart en aan elk van de ondertekenende partijen betekend, en heeft uitwerking de derde werkdag na de datum van de verzending.

BIJLAGE 1 : Model Toetredingsakte

BIJLAGE 2 : Loonschaal systeemvaart

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
03/10/2012
Registratienr
112180
Geldig van
03/10/2012
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
26/10/2012
Registratiedatum
22/11/2012
Onderwerp
regime van systeemvaart
BS Bericht van neerlegging
30/11/2012
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
23/05/2013
Gepubliceerd in het B.St. van
25/09/2013
Keywords
ARBEIDSDUUR IN UREN

Datum CAO
22/10/2020
Registratienr
162294
Geldig van
22/10/2020
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
12/11/2020
Registratiedatum
10/12/2020
Buiten bereik
Ondernemingen voor wat betreft hun sleepdienstactiviteit
Onderwerp
Toetredingsakte bij de cao van 03/10/2012 betreffende de vaststelling van de loon- en arbeidsvoorwaarden voor werknemers in de binnenscheepvaart, tewerkgesteld op basis van "systeemvaart"
BS Bericht van neerlegging
23/12/2020
Algemeen verbindend verklaring
Gevraagd
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
18/04/2021
Gepubliceerd in het B.St. van
18/05/2021
Keywords
ARBEIDSDUUR IN UREN

Historiek
03/10/2012 31/12/2999 35 Regime van systeemvaart