Brusselse werkgevers: Vergeet niet uw bedrijfsvervoerplan op te stellen

Van 
84180

Naast de verplichting voor alle Belgische ondernemingen met gemiddeld meer dan 100 werknemers om een mobiliteitsenquête in te vullen om de 3 jaar, moeten ondernemingen die meer dan 100 werknemers op dezelfde plaats in het Brussels Gewest tewerkstellen ook een vervoerplan opstellen.

Het doel van dit bedrijfsvervoerplan is de mobiliteit in Brussel te verbeteren door verkeersopstoppingen te verminderen en de impact van bedrijfsverplaatsingen op het milieu te verkleinen.

Welke ondernemingen zijn hierbij betrokken?

Alle ondernemingen die meer dan 100 werknemers op dezelfde plaats in het Brussels Gewest tewerkstellen, moeten een bedrijfsvervoerplan opstellen.

Deze verplichting geldt zowel voor privébedrijven als voor publiekrechtelijke instellingen.

Wat moet in dit vervoerplan worden opgenomen?

Het vervoerplan moet de algemene inlichtingen voor identificatie van de onderneming vermelden (benaming, adres, contactpersoon ...). Het bevat twee luiken:

  • Eerste luik: een diagnose

De werkgever moet een diagnose van de mobiliteit in zijn onderneming opmaken. Deze diagnose beschrijft en analyseert de verplaatsingen van de werknemers en de bezoekers alsook de bereikbaarheid van de onderneming.

U vindt meer inlichtingen over de inhoud van deze diagnose op de website van Leefmilieu Brussel.

  • Tweede luik: een concreet actieplan

De werkgever moet een concreet actieplan opstellen dat erop gericht is de toestand te verbeteren. Dit actieplan moet een reeks verplichte maatregelen bevatten: een contactpersoon aanwijzen, het gebruik van het openbaar vervoer aanmoedigen, een specifiek actieplan bepalen en uitvoeren in geval van een pollutiepiek …

 

Opgelet: de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft op 18 mei 2017 een nieuwe maatregel inzake mobiliteit genomen.
Deze maatregel verplicht de werkgevers die bedrijfswagens ter beschikking stellen van meer dan 10 werknemers die effectief tewerkgesteld zijn op dezelfde plaats in Brussel om alternatieven voor de bedrijfswagen voor te stellen.
Concreet betekent dit dat deze werkgevers de volgende keuze aan hun werknemers moeten voorstellen:
- een klassieke bedrijfswagen behouden;
- kiezen voor de combinatie van een bedrijfswagen met of de vervanging van een bedrijfswagen door een mobiliteitspakket dat vervoermiddelen biedt die aangepast zijn aan de behoeften van de werknemer en met name de fiets in zelfbediening, abonnementen op het openbaar vervoer, ... bevat;
- kiezen voor de combinatie van een (minder dure) bedrijfswagen met een fiets of een abonnement op het openbaar vervoer.

 

Bovendien bestaan er een reeks aanvullende maatregelen die op niveau van de onderneming kunnen worden toegepast.

U vindt meer inlichtingen over de inhoud van dit actieplan op de website van Leefmilieu Brussel.

Wat is de te volgen procedure?

Leefmilieu Brussel stelt een in te vullen BVP-formulier ter beschikking.

De werkgevers moeten hun diagnose uiterlijk tegen 30 juni 2017 opmaken. Vervolgens moeten ze hun BVP-formulier ten laatste op 31 januari 2018 indienen.