Preventie van psychosociale risico’s op het werk - aanpassing van uw arbeidsreglement


68818

Op 1 september 2014 zijn de nieuwe bepalingen in verband met preventie van psychosociale risico’s op het werk in werking getreden. Deze bepalingen verplichten u niet alleen maatregelen te nemen ter preventie van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk, maar ook ter preventie van psychosociale risico’s op het werk in het algemeen, zoals stress of burn-out. U kunt  hierover meer lezen in ons artikel “Strijd tegen burn-out en andere psychosociale risico’s op het werk : verplichtingen van de werkgever”.

Deze nieuwigheden verplichten u om uw arbeidsreglement aan te passen vóór 1 maart 2015, teneinde er de volgende bepalingen in op te nemen:

  1. de gegevens van de preventieadviseur psychosociale aspecten (hierna de PAPA genoemd) of de Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk waarvoor deze preventieadviseur zijn opdrachten uitvoert;
  2. in voorkomend geval de gegevens van de vertrouwenspersoon;
  3. de interne procedures die kunnen worden ingeleid door de werknemer die meent het slachtoffer te zijn van schade ten gevolge van psychosociale risico’s op het werk;
  4. de interne procedures die kunnen worden ingeleid door de werknemer die meent het slachtoffer te zijn van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk.

Het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (hierna het “CPBW” genoemd) moet akkoord gaan met de door u voorgestelde procedures (punten 3 en 4 hierboven). Bij gebrek aan een CPBW in de onderneming komt deze bevoegdheid toe aan de vakbondsafvaardiging. Bij gebrek aan een vakbondsafvaardiging moeten de werknemers hun akkoord geven. Indien er geen akkoord wordt bereikt, dient u het advies van de Inspectie van de sociale wetten te vragen.

De klanten van Group S - Sociaal Secretariaat vzw kunnen steeds via hun dossierbeheerder een voorstel tot wijziging van de “algemene voorschriften op het gebied van welzijn op het werk” van ons model van arbeidsreglement bekomen waarin deze nieuwe bepalingen moeten worden opgenomen. Nadat bovenstaand akkoord werd gegeven, kunt u deze wijzigingen aanbrengen zonder dat de gebruikelijke procedure voor de wijziging van het arbeidsreglement moet worden nageleefd – dus via de vereenvoudigde procedure. U moet wel een kopie van het gewijzigde arbeidsreglement bezorgen aan de Inspectie van de sociale wetten binnen de acht dagen vanaf de datum van inwerkingtreding van het arbeidsreglement. U moet ook een exemplaar van het gewijzigd arbeidsreglement overhandigen (tegen ontvangstbewijs) aan iedere werknemer.

De klanten van Group S - Sociaal Secretariaat vzw kunnen ook via hun dossierbeheerder een document bekomen met daarin de procedure die moet worden gevolgd om het akkoord van de werknemers over de nieuwe maatregelen te bekomen in afwezigheid van een CPBW en vakbondsafvaardiging.