Wegblokkades in Wallonië als gevolg van de verplichte kilometerheffing : tijdelijke werkloosheid mogelijk

Van 
78209

Op 1 april 2016 werd voor eigenaars van vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een verplichte kilometerheffing ingevoerd voor het gebruik van het nationale wegennet. Zowel werkgevers als chauffeurs voerden actie tegen de betaling van deze vergoeding door het blokkeren van belangrijke wegen en bedrijfsterreinen in Wallonië. De RVA heeft bevestigd dat de betrokken werkgevers voor hun personeel beroep kunnen doen op tijdelijke werkloosheid ingevolge staking of lock-out.

Sinds 1 april 2016 moeten alle eigenaars van vrachtwagens met een maximaal toegelaten totaalgewicht (MTT) van meer dan 3,5 ton een kilometervergoeding betalen voor het gebruik van de autosnelwegen en bepaalde gewest- en gemeentewegen in België.

Om deze kilometervergoeding te berekenen, moet elke vrachtwagen met een MTT van meer dan 3,5 ton uitgerust zijn met een ‘On Board Unit’ (OBU) die via GPS-technologie de gereden kilometers registreert.

De invoering van deze verplichte kilometervergoeding lokte heel wat negatieve reacties uit, zowel bij werkgevers als chauffeurs. Zij organiseerden protestacties door meerdere dagen belangrijke wegen en bedrijfsterreinen in Wallonië te blokkeren.

Het RVA Hoofdbestuur heeft bevestigd dat werknemers van bedrijven die als rechtstreeks of onrechtstreeks gevolg van de acties van de chauffeurs hun werk niet kunnen uitvoeren, tijdelijk werkloos kunnen gesteld worden ingevolge staking of lock-out. Dit geldt zowel voor arbeiders als bedienden.

Voor meer informatie omtrent de invoering van de tijdelijke werkloosheid ingevolge staking of lock-out kan u het infoblad E25 op de website van de RVA raadplegen: http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e25#h2_0.