2602 Proefperiode - Werkzekerheid - ontslagbescherming
Paritair (sub-)Comité nr.:
226.00.00-00.00
Bijwerking: 26/11/2010
Geldig vanaf: 07/09/2009
Geldig tot: 16/11/2014
Datum CAO
24/08/2006
(nr. 80747/CO/226)
en
24/08/2006
(nr. 80748/CO/226)Geldigheid
01/09/2005 – onbepaalde duurWie doet wat?
- Werkgever : de ontslagen bediende inlichten over de mogelijkheid tot ontslagbegeleiding
- Werknemer : uiterlijk 1 maand na aanbod schriftelijk instemmen met het aanbod.
- Fonds : het Fonds heeft de ontslagbegeleiding aan de firma Right Management toevertrouwd.
- Kosten van de outplacement : ten laste van het Fonds bij individueel ontslag van gebaremiseerde of daarmee gelijkgestelde bedienden. In geval van ontslag van niet gebaremiseerde bedienden en bij collectief ontslag moet de werkgever een aanvraag indienen bij het Sociaal Fonds binnen de zes maanden te rekenen vanaf de betekening van het ontslag (formulier van aanvraag ter beschikking gesteld door het Fonds)Adres van het Fonds of instelling die zich met outplacement bezig houdt« Sociaal Fonds van het Paritair Comité voor de bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de aanverwante bedrijfstakken »Brouwersvliet, 33/7
2000 Antwerpen
tel : 03/221.99.84
fax: 03/221.99.09“Firma Right Management Belgium NV”
Woluwedal 34
1200 Brussel
Centrale telefoonnummers:
tel : 03/227.08.70
fax : 02/761. 21. 11
In het Paritair Comité voor de bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de aanverwante bedrijfstakken werd op 7 september 2009 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten betreffende het tewerkstellingsbeleid. Zij werd algemeen verbindend verklaard door een KB van 28 april 2010 (BS van 29 juli 2010).
Tekst van de CAO
U kan deze CAO consulteren door te klikken op bovenstaande link.
Commentaar
1. Bescherming van de tewerkstelling in de onderneming
Wanneer de tewerkstelling zou kunnen bedreigd worden om economische of technische redenen zal de betrokken werkgever volgende maatregelen treffen:
- overuren alleen laten presteren wanneer deze om economische of technische redenen volstrekt noodzakelijk zijn;
- geen bedienden in dienst nemen die een volledig rustpensioen genieten;
- geen systematisch noch herhaald beroep doen op tijdelijke arbeidskrachten of uitzendbureaus;
- slechts overgaan tot afdanking van bedienden om economische of technische redenen nadat alle bovenstaande maatregelen werden getroffen.
2. Vacatures
Vacatures die niet door interne overhevelingen opgevuld zijn worden in de onderneming zelf tijdig bekendgemaakt.
3. "Sollicitatieverlof" voorafgaand aan het brugpensioen en het pensioen
De werknemers wiens arbeidsovereenkomst werd beëindigd met het oog op de ingang van het rustpensioen, conventioneel brugpensioen of brugrustpensioen heeft tijdens de laatste 6 maanden van de opzeggingsperiode, recht op de twee halve dagen per week betaalde afwezigheid van het werk, eventueel samengevoegd tot één volledige dag per week, zoals bedoeld in artikel 85 van de Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, zonder dat aan de voorwaarde van het zoeken naar een nieuwe dienstbetrekking dient te worden voldaan.
4. Ontslag wegens individuele tekortkomingen
Er kan enkel tot ontslag worden overgegaan wegens een individuele tekortkoming, na een voorafgaande, gemotiveerde en schriftelijke verwittiging. De bediende krijgt de gelegenheid tot verweer binnen de door de werkgever gestelde termijn vermeld in de schriftelijke verwittiging. De CAO vermeldt niet hoe lang deze termijn dient te zijn, maar een minimale duur van één week lijkt ons redelijk. De bediende kan zich laten bijstaan, op zijn verzoek, door een lid van de vakbondsafvaardiging van de onderneming.
Ten deze dient opgemerkt te worden dat de CAO geen schadevergoeding, noch bijkomende opzeggingsvergoeding voorziet wanneer de werkgever art. 5 van onderhavige CAO niet respecteert.
5. Meervoudig ontslag
Onder "meervoudig ontslag" wordt in deze context verstaan: het ontslag wegens economische en/of technische redenen van ten minste zeven bedienden in de onderneming in de loop van een periode van 60 kalenderdagen en waarop de wetgeving inzake collectief ontslag niet van toepassing is.
De wetgeving collectief ontslag is pas van toepassing als het om een ontslag gaat dat
- ten minste 10 werknemers treft, in de ondernemingen die gemiddeld meer dan 20 werknemers maar minder dan 100 werknemers tewerkstellen
- minstens 10 % van het aantal werknemers treft in de ondernemingen die gemiddeld minstens 100 doch minder dan 300 werknemers tewerkstellen;
- ten minste 30 werknemers treft, in de ondernemingen die gemiddeld minstens 300 werknemers tewerkstellen.
De regeling vervat in dit hoofdstuk geldt ook niet in geval van sluiting van de onderneming of een afdeling daarvan.
De werkgever die overweegt over te gaan tot een meervoudig ontslag is ertoe gehouden volgende informatie- en overlegprocedure te volgen:
- voorafgaande verwittiging van de ondernemingsraad of de vakbondsafvaardiging, evenals van de betrokken bedienden;
- binnen de 15 kalenderdagen volgend op de datum van de verwittiging waarvan hierboven sprake is: overleg met de ondernemingsraad of de vakbondsafvaardiging over mogelijke maatregelen om het ontslag te vermijden of te beperken.
De beslissing over de uitvoering van het meervoudig ontslag en de modaliteiten daarvan komt toe aan de werkgever. Het ontslag zelf kan betekend worden na afloop van de dubbele overlegronde. In ondernemingen zonder syndicale delegatie of ondernemingsraad, zal er enkel een voorafgaande verwitting aan de betrokken bediende dienen gegeven te worden.
Er is niet voorzien in enige sanctionering.
6. Overgang naar een andere functie
Bij de besprekingen over de modaliteiten van een eventuele functiewijziging op initiatief van de werkgever, kan de bediende zich laten bijstaan, op zijn verzoek, door een lid van de vakbondsafvaardiging van de onderneming.
7. Proefperiode na afloop van sommige contracten
1. Indien een arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd, een vervangingsovereenkomst of een contract voor individuele beroepsopleiding aansluitend gevolgd wordt door een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd voor dezelfde functie, dan kan in laatstgenoemde arbeidsovereenkomst geen proefperiode worden opgenomen.
In feite is deze laatste bepaling niet meer dan een bevestiging van de huidige rechtsleer en rechtspraak.
2. Indien een arbeidsovereenkomst voor uitzendkracht gevolgd wordt door een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd voor dezelfde functie, wordt de duur van deze eerste tewerkstelling in mindering gebracht van een eventuele proefperiode
met betrekking tôt het contract van onbepaalde tijd. Deze vermindering van de proeftijd geldt alleen voor de arbeidsovereenkomsten voor uitzendkrachten die zijn ingegaan in het jaar voor de ingangsdatum van het contract van onbepaalde duur.
Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.
Datum CAO
07/09/2009 |
Registratienr
95864 |
Geldig van
07/09/2009 |
Geldig tot
16/11/2014 |
Neerleggingsdatum
25/09/2009 |
Registratiedatum
19/11/2009 |
||
Onderwerp
tewerkstellingsbeleid |
|||
BS Bericht van neerlegging
30/11/2009 |
Algemeen verbindend verklaring
- |
||
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
28/04/2010 |
Gepubliceerd in het B.St. van
29/07/2010 |
||
Keywords
AANWERVING |
Historiek | ||
---|---|---|
17/11/2014 | 31/12/2999 | 2602 Tewerkstellingsbeleid |
07/09/2009 | 16/11/2014 | 2602 Proefperiode - Werkzekerheid - ontslagbescherming |
01/06/2007 | 06/09/2009 | 2602 Tewerkstellingsbeleid |
01/05/2006 | 31/05/2007 | 2602 Tewerkstellingsbeleid |
01/01/1998 | 30/04/2006 | 2602 Tewerkstellingsbeleid |