Verplichte elektronische aangifte van tijdelijke werkloosheid vanaf 1 oktober 2011!


53329

In een artikel van 28 juli 2011 berichtten wij u reeds over de verplichting van werkgevers om vanaf 1 oktober 2011 tijdelijke werkloosheid electronisch aan te geven.

Het betreft namelijk :

  1. de notificatie aan de RVA ingeval van tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen;
  2. de notificatie aan de RVA ingeval van tijdelijke werkloosheid ingevolge een technische stoornis;
  3. de mededeling van de eerste dag tijdelijke werkloosheid wegens slecht weer in de maand; 
  4. de mededeling van de eerste dag tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen in de bouw.

Tot 30 september 2011 is het nog mogelijk om bij invoering van tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen of ingevolge technische stoornis de RVA op de hoogte te brengen per aangetekend schrijven of via een elektronische mededeling. De mededeling aan de RVA van de eerste dag tijdelijke werkloosheid wegens slecht weer of wegens economische redenen in de bouw kan eveneens per fax gebeuren. 

Vanaf 1 oktober 2011 kunnen deze mededelingen enkel nog elektronisch verstuurd worden.

Met dit artikel willen wij u herinneren aan deze nieuwe verplichtingen evenals de modaliteiten van deze elektronische aangifte mededelen die de RVA ondertussen in zijn instructies kenbaar heeft gemaakt. 

Hoe dient de elektronische mededeling te gebeuren?

De elektronische aangifte kan worden verricht via de portaalsite van de RSZ: www.socialsecurity.be > rubriek Werkgevers > Sociale risico’s > Tijdelijke werkloosheid en validatieboek.

Om een elektronische mededeling te kunnen verrichten, moet u toegang hebben tot de beveiligde online diensten van de Sociale Zekerheid (waaronder bvb. ook de applicaties dimona, dmfa-aangifte, aangifte crisiswerkloosheid bedienden, enz… ressorteren).

Indien u reeds over dergelijke toegang beschikt, kan u zich aanmelden met uw elektronische identiteitskaart of uw login en paswoord: www.socialsecurity.be > rubriek Werkgevers > aanmelden.

Indien u nog niet over dergelijke toegang beschikt, moet u een elektronische toegangsaanvraag indienen: www.socialsecurity.be > rubriek Werkgevers > Registreren. Opgelet: de duurtijd tussen de aanvraag en het bekomen van de nodige login-gegevens bedraagt 5 werkdagen!

U kan in geval van problemen contact opnemen met het contactcenter eranova op het nummer 02.511.51.51 of via email naar contactcenter@eranova.fgov.be.

Bestaan er uitzonderingen op het principe van de verplichte elektronische aangifte?

De RVA aanvaardt in drie gevallen de vervanging van de elektronische aangifte door een mededeling per aangetekend schrijven of per faxbericht:

1. U verricht voor de eerste maal een mededeling tijdelijke werkloosheid of u verricht opnieuw een mededeling tijdelijke werkloosheid na een periode van onderbreking van 24 maanden.

Ook de eerste mededeling vanaf 1 oktober 2011 kan nog worden verricht per aangetekend schrijven (of per fax in geval van mededeling van de eerste dag tijdelijke werkloosheid wegens slecht weer of economische redenen in de bouw).

U zal na de mededeling een schrijven ontvangen van de RVA waarin u zal worden gewezen op de verplichting van elektronische aangifte en op de uitzonderingen op dit principe zodat u zich bij een volgende mededeling in de regel kan stellen.

2. U beschikt niet over de nodige informaticamiddelen om een elektronische aangifte te verrichten en u heeft een vrijstelling van elektronische aangifte gekregen van de directeur van het werkloosheidsbureau van de RVA. 

U kan deze vrijstelling aanvragen bij de dienst Tijdelijke Werkloosheid van het werkloosheidsbureau van de RVA van de plaats waar de onderneming is gevestigd per gewone brief. In deze aanvraag wordt volgende verklaring op eer opgenomen: 

“Ik bevestig op eer dat ik niet over de nodige informaticamiddelen beschik voor het verzenden van een elektronische mededeling aangezien … (u vermeldt de redenen, bvb.’ ik niet over een internetverbinding beschik’). Ik vraag dan ook een vrijstelling van het elektronisch verrichten van mijn mededelingen tijdelijke werkloosheid vanaf DD/MM/JJ, en dit voor een periode van 24 maanden, berekend van datum tot datum."

De vrijstelling wordt initieel voor periode van 24 maanden toegekend en kan opnieuw worden toegekend mits het indienen van een nieuwe aanvraag.

3. U kan de mededeling niet elektronisch verrichten wegens technische problemen (bvb. een computerpanne, een tijdelijk probleem met de internetverbinding, …)

In dat geval vermeldt u in het aangetekend schrijven (of in het faxbericht in geval van mededeling van de eerste dag tijdelijke werkloosheid wegens slecht weer of economische redenen in de bouw) die de mededeling bevat met welk technisch probleem u geconfronteerd wordt.